صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۲
کد خبر: 4131
گزارشگر: 213
۱۰۱۰
۱
۰
۲۱
واکنش دفتر ریاست جمهوری فرانسه به غنی سازی

فرانسه گفت به غنی سازی ۶۰ درصدی ایران پاسخ مناسب می دهد

فرانسه گفت به غنی سازی ۶۰ درصدی ایران پاسخ مناسب می دهد
دفتر ریاست جمهوری فرانسه در واکنش به تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اعلام کرد در حال هماهنگ کردن پاسخی به این اقدام ایران است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه روز سه شنبه در واکنش به تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اعلام کرد در حال هماهنگ کردن پاسخی به این اقدام ایران است.

کاخ الیزه اعلام کرده است، اقدام ایران تحولی «جدی» است و ضروری است که کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای موسوم به برجام و آمریکا به این اقدام پاسخی هماهنگ بدهند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز سه‌شنبه از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در کشور خبر داد.

او گفت امروز این موضوع به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است. این اقدام ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ، دو روز بعد از انفجار در مرکز غنی‌سازی نطنز انجام می‌شود.

در همین زمینه،جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز سه‌شنبه اقدام ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی را «تحریک‌آمیز» خواند و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید به رغم بیانیه «تحریک‌آمیز» ایران، ایالات متحده کماکان متعهد به ادامه مذاکرات هسته‌ای است.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشور خبر داد.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالاترین درصدی است که ایران تاکنون در برنامه هسته‌ای خود دنبال کرده است.عراقچی این خبر را در وین و دو روز پس از آن اعلام کرد که سیستم برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز بر اثر حمله‌ای که ادعا می‌شود از سوی اسرائیل صورت گرفته است، از بین رفت.

او می‌گوید ایران امروز، سه‌شنبه، در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

معاون وزیر خارجه ایران افزود: هزار سانتریفوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود و غنی‌سازی در این سطح قرار است از روز چهارشنبه آغاز شود.تهران قبلا گفته بود که قصد دارد از اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برای سوخت کشتی‌های با قدرت هسته‌ای استفاده کند. این در حالی است که ایران کشتی با سوخت هسته‌ای در ناوگان خود ندارد.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پس از خرابکاری در تأسیسات نطنز اعلام کرد که ماشین‌های نسل جدید در نطنز نصب و چندین اقدام فنی دیگر نیز ظرف همین هفته اعلام خواهد شد. پیش از این مقام معظم رهبری تاکید کرده بود که ایران برای کسب توانایی‌های هسته‌ای «متناسب با نیازهای کشور مصمم» است «و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد».

او افزود: «مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم». ند پرایس نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همان روز در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت که این حرف «شبیه تهدید است و ما قصد نداریم به موارد فرضی یا عرض‌اندام‌ها واکنش ویژه و خاص بدهیم. کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم تأکید مجدد بر پیشنهاد روی میز است».

اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها یک انفجار در روز یکشنبه هفته جاری منجر به قطع کامل برق مجموعه نطنز شد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است این خرابکاری باعث از کار افتادن سانتریفوژهای نسل اول شده است. وی در عین حال گفت که در این مجموعه سانتریفوژهای پیشرفته نصب می‌شود.

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، روز سه‌شنبه با انتقاد شدید از دستگاه‌های امنیتی ایران افشا کرد که در جریان حادثه نطنز «بخش عمده امکانات غنی‌سازی کشور» از دست رفت و ایران به «بهشت جواسیس» تبدیل شده است./

https://www.asianews.ir/u/29x
اخبار مرتبط
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، گفتگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفتگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری های ناشی از این گفتگوها، بویژه در حوزه های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می آورد.
اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که شش فرمانده ارشد نظامی، دو مقام امنیتی و سه زندان ایران را به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.
مذاکرات هسته‌ای بین ایران و اعضای باقی‌مانده برجام امروز عصر به وقت تهران با مشارکت نماینده آمریکا در وین آغاز شد و هدف از این مذاکرات که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام می‌شود، بازگرداند ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود عنوان شده است.
۴۳ سناتور آمریکایی روز پنجشنبه پنجم فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دولت او خواستند که از بازگشت به برجام خودداری کرده و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند.
دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار اعلامیه‌ای از محدودیت‌های اعمال شده توسط ایران بر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای کشور به شدت اظهار نگرانی»کرد.
وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد در نشست وزیران خارجه آمریکا و اعضای اروپایی برجام تاکید شد که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».
علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، با اشاره به مصوبه مجلس یازدهم برای «لغو تحریم‌ها» هشدار داد که اگر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نجنبند، در اسفندماه ایران قطعاً با پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خداحافظی می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
Hatmi
۱۴۰۰/۰۱/۲۶
0
0
0

ایران چاره ای جز همکاری با کره شمالی ندارد .. جایی که برنامه ایران تحت فشار سی آی ای هستش در حالی که کره شمالی ، اطلاعات ایالات متحده نمی تواند برنامه های کره را فشار دهد. هیچ زمانی برای به تاخیر انداختن برنامه ایران وجود ندارد. کره شمالی آماده حمایت از ایران با تمام نیرو است. هیچ وقت برای به تاخیر انداختن وجود دارد.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید