صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۴
کد خبر: 4143
گزارشگر: 213
۱۱۵۶
۰
۰
۱۰
نتیجه کمیسیون مشترک برجام در وین و انتقاد جواد ظریف به آمریکا

بایدن به فشار حداکثری «ترامپ» وفادار است

بایدن به فشار حداکثری «ترامپ» وفادار است
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران با باقیماندن در توافق این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند، تاکید کرد: دولت بایدن صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: جدیت تعهد ایران در پیگیری دیپلماسی در سه سالی که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، مورد آزمون قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ایران با باقیماندن در توافق- این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند،تاکید کرد: دولت «بایدن» اما صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.

نشست روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا تحت‌الشعاع حادثه اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز برگزار شد که تهران آن را «خرابکارانه» و «تروریستی» خوانده و انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه گرفته است.
 
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، ضمن محکوم کردن این رخداد، واکنش کشورهای اروپایی نسبت به آن را «ضعیف» خواند و تاکید کرد که «اعضای برجام باید یک‌صدا و بدون ملاحظات سیاسی، این اقدام را که مصداق تروریسم هسته‌ای و تخطی فاحش از قوانین بین‌المللی است، محکوم و تقبیح نمایند».
 
ایران روز ۲۲ فروردین از وقوع یک «خرابکاری» در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داد، اما جزئیات آن را فاش نساخت. با این حال گزارش نیویورک‌تایمز به نقل از منابع امنیتی اسرائیل و آمریکا بیان می‌کرد که ‌یک انفجار بزرگ در این تاسیسات به وقوع پیوسته که برنامه هسته‌ای ایران را دست‌کم ۹ ماه به تاخیر می‌اندازد.
 
این گزارش نیز اسرائیل را عامل انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز نامیده است.
 
واکنش ایران به این رخداد، اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم بود که وزیر خارجه آمریکا آن را تحریک‌آمیز خواند و گفت که این امر جدی بودن ایران در مذاکرات هسته‌ای را زیر سئوال می‌برد.
 
اما عباس عراقچی در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که «این اقدام در چارچوب حقوق ایران ذیل بند ۲۶ و ۳۶ برجام و با هدف رفع برخی نیازهای کشور در حوزه پزشکی انجام گرفته است».
 
عراقچی همچنین تأکید کرد که «هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی به دنبال مذاکرات فرسایشی و اتلاف وقت نیست و می‌خواهد که گفت‌وگوها در چارچوبی مشخص و در زمانی قابل قبول انجام گیرد».
 
ساعاتی پیش از این حسن روحانی گفته بود، هر زمان که آمریکا و غرب و تعهدات برجامی خود بازگردد، ایران نیز چنین خواهد کرد و غنی‌سازی اورانیوم را صرفا در سطح ۳.۶۷ درصد دنبال خواهد کرد.
 
مذاکرات کنونی ایران و قدرت‌های جهانی در وین با هدف بازگشت ایالات متحده به برجام، رفع تحریم‌های واشینگتن علیه ایران و بازگشت کامل تهران به تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته‌ای انجام می‌شود.
 
نمایندگان آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در این حضور مذاکرات دارند. ایران می‌گوید که ایالات متحده باید «۱۵۰۰ تحریم» دوره دونالد ترامپ را لغو کند ولی آمریکا گفته که آماده است تحریم‌های ناسازگار با برجام را لغو کند.
 
دولت ترامپ در اردیبهشت سال ۹۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه تهران وضع کرد که اوضاع اقتصادی ایران را دچار نابسامانی شدیدی کرده و به گرانی ارزهای خارجی و کالاها دامن زده است.
 
ایران طی یک‌سال به صورت تدریجی از بسیاری تعهدات خود عدول کرد و علاوه بر از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی، پروتکل الحاقی برای بازدید سرزده بازرسان آژانس را به حال تعلیق در آورده و از قصد خود برای تولید اورانیوم فلزی سخن به میان آورده است که کاربرد نظامی هم دارد./
https://www.asianews.ir/u/29W
اخبار مرتبط
دفتر ریاست جمهوری فرانسه در واکنش به تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اعلام کرد در حال هماهنگ کردن پاسخی به این اقدام ایران است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، گفتگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفتگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری های ناشی از این گفتگوها، بویژه در حوزه های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می آورد.
ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به یک کشتی «متعلق به سپاه پاسداران»، نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشور در نشست اعضای برجام می‌گوید جمهوری اسلامی ایران آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌های خود در قبال توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی را رد کرد.
مذاکرات هسته‌ای بین ایران و اعضای باقی‌مانده برجام امروز عصر به وقت تهران با مشارکت نماینده آمریکا در وین آغاز شد و هدف از این مذاکرات که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام می‌شود، بازگرداند ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود عنوان شده است.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در آستانه نشست کمیسیون برجام با حضور نماینده ایالات متحده در وین، با بیان اینکه رابرت مالی ریاست هیات آمریکایی را در این نشست بر عهده دارد، گفت که واشینگتن چالش‌های پیش رو را دست‌کم نمی‌گیرد و انتظار دست‌یابی به پیشرفتی زودهنگام یا فوری را ندارد.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به دور جدید مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو برجام که قرار است در وین برگزار شود، گفت:«ما در وین هیچ مذاکراتی با آمریکایی‌ها چه مستقیم چه غیرمستقیم نخواهیم داشت.»
جیم اینهوف، سناتور جمهوری‌خواه، با صدور بیانیه‌ای به دولت بایدن هشدار داد در صورتی‌ که به برجام بازگردد، کنگره این اقدام را دوباره لغو خواهد کرد.
۴۳ سناتور آمریکایی روز پنجشنبه پنجم فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دولت او خواستند که از بازگشت به برجام خودداری کرده و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند.
قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید