صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۲:۵۱
کد خبر: 4144
گزارشگر: 213
۲۰۴۰
۰
۰
۷
گزارشی درباره اهداف چین در کشورهای در حال توسعه

چین به دنبال «بدهکار کردن کشورهای جهان سوم» است

چین به دنبال «بدهکار کردن کشورهای جهان سوم» است
در حالی که انتقادها به امضای توافق ۲۵ ساله ایران با چین همچنان ادامه دارد، اکنون ارزیابی نهادهایی در آمریکا حاکی از آن است که پکن در مسیر تضعیف ایالات متحده چشم به سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه دارد و با پروژه‌های زیربنایی آن‌ها را به خود بدهکار می‌کند
در حالی که انتقادها به امضای توافق ۲۵ ساله ایران با چین همچنان ادامه دارد، اکنون ارزیابی نهادهایی در آمریکا حاکی از آن است که پکن در مسیر تضعیف ایالات متحده چشم به سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه دارد و با پروژه‌های زیربنایی آن‌ها را به خود بدهکار می‌کند. گزارش ارزیابی سالانه تهدیدهای آمریکا برای سال ۲۰۲۱ میلادی که روز سه‌شنبه بخش‌هایی از آن منتشر شده به تهدیدهای اصلی ایالات متحده در سطح جهان اشاره می‌کند و مدعی است کشورهای چین، روسیه، ‌کره شمالی و ایران به عنوان چالش و تهدیدهای اصلی  بررسی می شوند. قرار است مقام‌های ارشد دولت آمریکا گزارش مورد نظر را روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۵ و ۲۶ فروردین به کمیته‌های ناظر اطلاعاتی کنگره ارائه دهند.

پروژه کمربند و جاده چین
در بخش مربوط به چین اشاره شده که پکن در چارچوب تلاشی «تمام دولتی» به دنبال گسترش نفوذ خود در جهان و فروریختن ائتلاف‌های آمریکا برای تقویت هنجارهای جهانی به نفع سیستم اقتدارگرای چینی است. این گزارش اشاره می‌کند از جمله تلاش‌های چین برای دستیابی به این هدف پیشبرد پروژه عظیم «کمربند و جاده» است. این پروژه در سال ۲۰۱۳ میلادی و با هدف تقویت ارتباطات جاده‌ای و ریلی خارج از چین و در راستای همکاری‌های فراقاره‌ای مطرح شد که در آن حدود ۷۰ کشور و سازمان به عنوان هدف سرمایه‌گذاری انتخاب شده است. از این طرح به عنوان سازوکار گسترش نفوذ نظامی و سیاسی چین در جهان یاد می‌شود.

توافق با ایران
ایران نیز از جمله کشورهایی است که در معرض توجه چین به شمار می‌رود و به تازگی سند توافقی ۲۵ ساله برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، نظامی و زیرساختی با پکن امضا کرده است. واشینگتن‌پست در همین زمینه نوشته مقام‌های آمریکا چین را در ارتباط با این استراتژی متهم می‌کنند که کشورهای در حال توسعه را با پروژه‌های زیربنایی که توان پرداخت آن را ندارند به دام انداخته و این کشورها را مدیون و مقروض پکن کنند.


گسترش نفوذ نظامی چین؛ همکاری با ایران
در گزارش آمریکا همچنین آمده است که چین قصد دارد دست‌کم در دهه آینده انبار سلاح‌های هسته‌ای خود را دو برابر کند، تاسیسات و پایگاه‌های نظامی در خارج از کشور را پس بگیرد و امنیت مناطقی را که «قلمرو خود» به حساب می‌آورد تامین کند. در این گزارش ادعا شده است که حوزه نظامی و دفاعی که اکنون گزارش آمریکا از آن به عنوان تلاش برای گسترش نفوذ چین یاد کرده، از جمله محورهای سند توافق اخیر میان ایران و چین است. نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس این همکاری تهران و پکن را اخیرا در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر تایید کرد. پیشتر و در جریان سفر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به چین در سال ۱۳۹۸ هم توافق‌هایی از جمله در حوزه مبادلات دفاعی و برگزاری دوره‌های آموزشی و ‌تمرینات مشترک صورت گرفت.


ایران؛ در رده بعدی چالش‌های آمریکا
با این حال علاوه بر چین، گزارش اطلاعاتی آمریکا، با ادعاهایی ایران را هم پس از روسیه و کره شمالی از جمله چالش‌های بعدی ایالات متحده معرفی کرده است. جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود اشاره کرده‌ که همچنان بر این باور است که ایران «در حال حاضر فعالیت‌های اساسی در زمینه تولید سلاح هسته‌ای ‌انجام نمی‌دهد.» با این حال در زمان بیرون آمدن جزییات این گزارش در روز سه‌شنبه، ایران اعلام کرد که سطح غنی‌سازی خود را به ۶۰ درصد رسانده است. این تصمیم در پی انفجار تاسیسات نطنز،‌ اعمال تحریم‌های حقوق بشری اروپا و همچنین همزمان با مذاکرات هسته‌ای وین صورت گرفت. در این گزارش آمده است که ایران «تهدیدی مستمر علیه منافع آمریکا و متحدانش» در خاورمیانه تحمیل می‌کند و برای تضعیف نفوذ آمریکا تلاش خواهد کرد./

https://www.asianews.ir/u/29Z
اخبار مرتبط
در پی انتشار بیانیه ۱۸ سینماگر ایرانی علیه سند همکاری ایران و چین و علی‌رغم انتشار خبرهایی مبنی بر فشار بر آنان برای پس گرفتن امضای خود، ۴۳ سینماگر و نویسنده دیگر هم به امضاکنندگان این بیانیه پیوستند.
۱۸ فیلم‌ساز ایرانی در بیانیه‌ای قرارداد ایران و چین را برخلاف منافع ملی و «فاقد وجاهت و مشروعیت» خواندند.
طی روزهای گذشته علاوه بر اعتراض‌ها در رسانه‌های مجازی و شهرهای کشور، صدها فعال مدنی و سیاسی هم با نوشتن طوماری آنلاین خطاب به رییس‌جمهور چین اعلام کردند که این توافق مردود است، ولی علی ربیعی، سخنگوی دولت مخالفت‌ها را عملیات روانی توصیف کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گزارش‌ها درباره مشارکت در حال شکل‌گیری چین با ایران را نگران‌کننده خواند.
در پی امضای سند همکاری‌های ایران و چین که روز گذشته توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی، وزیر خارجه چین، رسید، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی متن ۵ صفحه‌ای این سند را منتشر کرد؛ از سوی دیگر عملکرد چین در سایر کشورهای جهان سوم، بسیاری از مردم و کارشناسان اقتصادی را نگران کرده که چین با این سند به‌مانند سایر کشورها، در ایران نیز نوع جدیدی از استعمار و ایجاد وابستگی حداکثری اقتصادی را پایه‌گذاری کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید