صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۰:۳۷
کد خبر: 4160
گزارشگر: 213
۱۹۴۰
۰
۰
۷
به دنبال اخراج دیپلمات های روسی و تحریم 38 فرد و نهاد روسیه

پوتین «قاتل» است؟! و آمریکا با روسیه به «جنگ سرد» بازگشت؟!

پوتین «قاتل» است؟! و آمریکا با روسیه به «جنگ سرد» بازگشت؟!
اقدامات تنبیهی آمریکا مقابل روسیه از جمله اخراج ۱۰ دیپلمات روس تحریم ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه که از چند هفته پیش در دست بررسی بود اولین بخش از اقدامات تلافی‌جویانه دولت جو بایدن در واکنش به فعالیت هکرهای روس است. این تحریم‌ها شامل اقداماتی است که در صورت ادامه اقدامات مخرب روسیه، از جمله در فضای مجازی و مرز اوکراین، مشارکت روسیه در اقتصاد جهانی را دشوارتر می‌ کند.

اقدامات تنبیهی آمریکا با روی کار آمدن دولت بایدن علیه روسیه شدت گرفته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پس از سال‌ها سیاست‌های دست روی دست گذاشتن دولت ترامپ در قبال روسیه، حالا اقدامات علیه کرملین از سر گرفته شده است. در این راستا دولت آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به تلافی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی آمریکا، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه را تحریم می‌کند.

رابطه پوتین و بایدن

این اقدامات تنبیهی علیه روسیه که از چند هفته پیش در دست بررسی بود اولین بخش از اقدامات تلافی‌جویانه دولت جو بایدن در واکنش به فعالیت هکرهای روس است. این تحریم‌ها شامل اقداماتی است که در صورت ادامه اقدامات مخرب روسیه، از جمله در فضای مجازی و مرز اوکراین، مشارکت روسیه در اقتصاد جهانی را دشوارتر می‌شود. در حالی که این تحریم‌ها ممکن است بلافاصله به سختی تاثیر خود را نشان دهد، مقامات کاخ سفید گفتند که در صورت تشدید تنش‌ها آمریکا فضا را برای گرفتن وام از سوی روسیه در بازارهای جهانی تنگ‌تر خواهند کرد.

 

بیشتر بخوانید:

فعالیت هکرهای ایران، روسیه و چین برای انتخابات 2020 آمریکا

روسیه گفت بعد از اعلام آرای قطعی انتخابات تبریک می گویم


این تنبیهات پس از آن صورت گرفت که ارزیابی نهادهای امنیتی آمریکا حاکی است که هکرهای وابسته به کرملین در مجموعه عملیات مخرب خود با هدف سرقت اطلاعات محرمانه دولت آمریکا، به سامانه کامپیوتری حداقل ۹ وزارتخانه و نهاد فدرال حمله کرده‌اند.علاوه بر این، مقامات دولت جدید آمریکا ماه گذشته اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شخصا عملیات تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با هدف پیروزی مجدد دونالد ترامپ را تایید کرده است.

بایدن در این رابطه گفت که اقداماتشان علیه روسیه مناسب بوده است. او تصریح کرد که پیشتر در گفت‌وگوی تلفنی به پوتین هشدار داده بود که کارهای روسیه چه عواقبی خواهد داشت. بایدن که یک‌بار هم نام پوتین را به اشتباه کلوتین گفت، تصریح کرد که آمریکا به‌دنبال افزایش تنش‌ها با روسیه نیست و ما ثبات و یک رابطه قابل پیش‌بینی می‌خواهیم. بایدن البته این نکته را هم گوشزد کرد که به پوتین گفته است خواستار یک ملاقات حضوری در تابستان در اروپا است که تاکنون روس‌ها به این پیشنهاد پاسخی نداده‌اند.

به‌رغم ادعای آمریکا مبنی بر اقدامات مخرب روسیه در انتخابات سال ۲۰۲۰ ایالات متحده، تحقیقات نهادهای امنیتی و قضایی آمریکا نشان می‌دهد که نه روسیه و نه هیچ دولت خارجی دیگری نتوانستند روی نتایج رای‌گیری تاثیر بگذارند. این تحریم‌های جدید، شش موسسه و شرکت روسی فعال در زمینه حمایت از اقدامات سایبری مسکو و ۳۲ نفر از جمله افراد صاحب امتیاز در روسیه را شامل می‌شود که به گفته دولت آمریکا به اشکال گوناگون مثل انتشار اطلاعات غلط تلاش کرده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته دخالت کنند.

به گزارش آسیانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، کاخ سفید گفت: یکی از دیپلمات‌هایی که اخراج شده، نماینده نهادهای اطلاعاتی- امنیتی روسیه است. کاخ سفید افزود: دولت جو بایدن با استفاده از مجاری دیپلماتیک، امنیتی و نظامی و با تکیه بر «دقیق‌ترین ارزیابی» نهادهای اطلاعاتی آمریکا، قصد دارد به گزارش‌های مربوط به تشویق طالبان از سوی روسیه برای حمله به نیروهای آمریکایی و ناتو در خاک افغانستان پاسخ دهد.

گزارش‌های مربوط به تعیین جایزه برای حمله به نیروهای آمریکایی و ناتو در خاک افغانستان سال گذشته منتشر شد و دونالد ترامپ به دلیل واکنش نشان ندادن به این اقدام روسیه مورد انتقاد قرار گرفت.کاخ سفید تاکنون به طور علنی این گزارش‌ها را تایید نکرده است ولی در بیانیه روز پنج‌شنبه خود گفت: «امنیت و سلامت نیروهای ما و متحدان ما یکی از اولویت‌های اساسی دولت آمریکا است.»

این اقدام جدید دولت آمریکا بدون شک مناسبات سرد میان واشنگتن و مسکو را دچار تنش بیشتری خواهد کرد. جو بایدن در دومین مکالمه تلفنی خود با ولادیمیر پوتین در روزهای اخیر خواستار «کاهش تنش» در مرزهای شرقی اوکراین شد و در رابطه با دخالت‌های عوامل روسیه در انتخابات آمریکا گفت: «ما از منافع و امنیت ملی خود با قاطعیت دفاع می‌کنیم.» جو بایدن ماه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا ولادیمیر پوتین را «قاتل» می‌دانید، گفت: «بله». جو بایدن افزود دوران «امتیاز دادن» به پوتین به سر رسیده است.

ولادیمیر پوتین در واکنش به این سخنان، سفیر روسیه در واشنگتن را فراخواند و در سخنرانی خود به موضوع برده‌داری سیاهپوستان و نسل‌کشی بومیان در تاریخ آمریکا و استفاده از بمب اتمی در حمله به ژاپن اشاره کرد. مشخص نیست که اقدامات تنبیهی دولت جو بایدن روی رفتار روسیه تاثیر بگذارد. دولت اوباما در واکنش به دخالت عوامل روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ تعدادی از دیپلمات‌های روس را اخراج کرد.

دولت دونالد ترامپ نیز که معمولا از رویارویی با روسیه اکراه داشت در سال ۲۰۱۸ در واکنش به مسمومیت یک جاسوس سابق توسط عوامل روسیه در بریتانیا چند دیپلمات روسیه را از واشنگتن اخراج کرد.

دولت آمریکا هنوز در حال بررسی ابعاد و نتایج حملات سایبری عوامل روسیه به سامانه کامپیوتری نهادهای فدرال از جمله وزارت خزانه‌داری، وزارت دادگستری، وزارت انرژی و امنیت داخلی است. اقدام روز پنج‌شنبه دومین مجموعه از تحریم‌های دولت جو بایدن علیه روسیه است. ماه گذشته دولت آمریکا هفت مقام روسیه و حدود ۱۰ نهاد دولتی آن کشور را در واکنش به مسمومیت و بازداشت الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین، تحریم کرد.

با دور تحریم‌های جدید اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که اقدامات آمریکا بدون پاسخ نخواهد ماند اما درباره اینکه اقدامات روس‌ها چه خواهد بود، توضیح بیشتری نداد. زاخارووا تصریح کرد که فعلا سفیر آمریکا در این کشور برای پاسخگویی احضار شده است. زاخارووا افزود: «چنین اقداماتی قطعا پاسخ قاطعانه‌ای در بر خواهد داشت. در واشنگتن، آنها باید بدانند که تخریب روابط دوجانبه هزینه‌بر خواهد بود. مسوولیت آنچه اتفاق می‌افتد کاملا به‌عهده ایالات متحده است.»

در روزهایی که ایالات متحده با روسیه و چین خود را درگیر می‌بیند، گویی زمان به دوران جنگ سرد بازگشته و بایدن نیز اقدامات تهاجمی روسیه را عبور از خط قرمز و به‌شدت نامناسب خوانده است. در حالی که در چهار سال گذشته بارها از سوی دونالد ترامپ درباره حملات هکری روسیه ابراز شک و تردید شد، به‌نظر می‌رسد در دوران بایدن، واشنگتن دیگر در برابر مسکو تسامح از خود نشان ندهد./

https://www.asianews.ir/u/2aB
اخبار مرتبط
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، گفت که هنوز برای قضاوت درباره این مذاکرات زود است و اقدام ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی خلاف توافق است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران با باقیماندن در توافق این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند، تاکید کرد: دولت بایدن صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.
مذاکرات هسته‌ای بین ایران و اعضای باقی‌مانده برجام امروز عصر به وقت تهران با مشارکت نماینده آمریکا در وین آغاز شد و هدف از این مذاکرات که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام می‌شود، بازگرداند ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود عنوان شده است.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به دور جدید مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو برجام که قرار است در وین برگزار شود، گفت:«ما در وین هیچ مذاکراتی با آمریکایی‌ها چه مستقیم چه غیرمستقیم نخواهیم داشت.»
۴۳ سناتور آمریکایی روز پنجشنبه پنجم فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دولت او خواستند که از بازگشت به برجام خودداری کرده و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند.
«فایننشال‌ تایمز» به نقل از مقام ارشد آمریکا نوشته است که صادرات نفت ایران به چین اکنون مدتی است که افزایش یافته است و باید متوقف شود.
قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند.
شرکت مایکروسافت اعلام کرد که هکرهایی از ایران، روسیه و چین در تلاش هستند که افراد و سازمان‌های فعال در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا را هدف قرار دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید