صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۳
کد خبر: 4319
گزارشگر: 213
۲۰۶۳
۰
۰
۸
یادداشت/دکتر محمد شیرکوند؛ رییس کمیسیون گردشگری ایران و ایتالیا

به بهانه ۱۵ اردیبهشت؛ «روز شیراز»/خوشا شیراز و وصف بی مثالش

به بهانه ۱۵ اردیبهشت؛ «روز شیراز»/خوشا شیراز و وصف بی مثالش
زلف غزل را شانه میزنم به دلنوازی های شهر عشاق تا به رخ هستی بکشم؛ همان عالَمی را که "به جهان خرم از اویم" و اذن دخول می طلبم از دروازه ای که از هر جهتش راه بر دل میگشاید و زلف و رخ و خال و خط و عارض و قامت تاریخِ یک ملت است.

زلف غزل را شانه میزنم به دلنوازی های شهر عشاق تا به رخ هستی بکشم، همان عالَمی را که "به جهان خرم از اویم" و اذن دخول میطلبم از دروازه ای که از هر جهتش راه بر دل میگشاید و زلف و رخ و خال و خط و عارض و قامت تاریخِ یک ملت است.

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

حرکت در «هوای ابری» گردشگری/هر هشت گردشگر یک شغل ایجاد می کند

ضرورت فعال شدن توریسم ایران در سکوت گردشگری جهان

حذف روادید گردشگری و افزایش مناسبات تجاری

------------------------------------------------------------------------------------------------

اینجا بر ملل دروازه می گشایند، اینجا خاک را به ادب کیمیا کنند، اینجا سمرقند و بخارا به ارمغان می آورند تا شکوه و عظمت کوروش و داریوش را به طنازی و کرشمه شیراز ساز کنند. نسیم بهار نارنجش سحر دل را چنان جلا می دهد که عالِم غزل در وصف بی مثالش قاصر است، بر باغ و باغستانش غنچه خرد شکوفه می کند و بارِ گلستان و بوستان می دهد.

حکایت نور را شنیده ای، اینجا آفتاب بر هنر می تابد و ارسی ها و پنج دری ها رنگ را به رقص می آورند تا تو را راهی کنند به نارنجستان و زینت بخشند ملک سلیمان را. دل بگشا و راهی قدم های دلبرانه اِرم شو، سر به افلاک بساز و ارگ دل در ملک کریم خان بلرزان، ز روی نیاز حضرت دل را وکیل کن و در قامت مسجدش سجود عشق را فریاد کن، بازار شلوغ روح و جان را از چهارسوق مهر به سرای مشیر راهی کن، به کعبه ی پندار نیک دل ببند، در تنگه تاریخ چوگان عشق بباز و همچون "بهرام که گور میگرفتی همه عمر" تو "دیدی که چگونه عشق عالم بگرفت".

شیرازِ جانْ تو معنای تاریخ شده ای، تو روح بر تمدن تابیده ای، تو فرهنگ را تعبیر کرده ای، تو ساز ملتی هستی که وجود خویش با تو کوک میکنند، تو مهد جاودانگی شده ای، خاک تو را سرمه چشم میکنم تا نگاهم به امیدِ خردِ ساری در تو شکوه آینده را نظاره گر باشد./

روز شیراز شاد باد.


دکتر محمد شیرکوند
https://www.asianews.ir/u/2iU
اخبار مرتبط
با توجه به اینکه ویروس کرونا فضای گسترده منفی در دنیا ایجاد کرد، سبب شد خبرهای منفی که قبل از آن رخ داد، درباره ایران از بین برود و نوعی فراموشی آنی برای مردم دنیا پدید بیاید، پس از این بابت می توان کرونا را از این حیث برای ایران نکته ای مثبت تلقی کرد..
شهرام خاصی پور، نماینده معاونت بین‌الملل اتاق ایران در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران و رونمایی از کتاب «نگین ولگا» ضمن تأکید بر اهمیت توسعه روابط گردشگری بین ایران و روسیه، این اقدام را در راستای تقویت مناسبات تجاری بین دو کشور ارزیابی کرد و گفت: حذف روادید گردشگری یکی از موضوعاتی است که می‌تواند زمینه رشد روابط گردشگری را فراهم کند و بستری باشد برای افزایش مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری در مناطقی از دو کشور که کمتر شناخته شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید