صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۱
کد خبر: 4327
گزارشگر: 213
۹۲۷
۰
۰
۱۳
اظهارات آنتونی بلینکن درباره وضعیت هسته ای ایران و مذاکرات وین

هشدار وزیر خارجه آمریکا به بمب سازی ایران

هشدار وزیر خارجه آمریکا به بمب سازی ایران
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر جدیت کشورش برای بازگشت به برجام درباره تمایل ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز تردید کرد و هشدار داد تهران دوباره به فاصله چند ماهه تا زمان ساخت سلاح اتمی نزدیک می‌شود.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر جدیت کشورش برای بازگشت به برجام درباره تمایل ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز تردید کرد و هشدار داد تهران دوباره به فاصله چند ماهه تا زمان ساخت سلاح اتمی نزدیک می‌شود.

-------------------------

بیشتر بخوانید:

پول های بلوکه شده ایران با «تبادل زندانی» آزاد نمی شود

پنتاگون قصد دارد «۱۸ میلیارد دلار» برای مفابله با موشک‌های ایران اختصاص دهد

--------------------------------------------

 
بلینکن در مصاحبه‌ای با رادیو ۴ بی‌بی‌سی که امروز، پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه منتشر شد درباره مذاکرات وین گفت: «ما جدیت هدف از لحاظ نیاز به بازگشت به برجام برای پیروی را نشان داده‌ایم. آنچه هنوز نمی‌دانیم این است که آیا ایران آماده است تصمیم مشابهی بگیرد و پیش برود.»
 
او همچنین درباره نزدیک شدن دوباره ایران به نقطه گریزی که تا زمان تولید سلاح هسته‌ای فاصله چند ماهه «یا نهایتا کمتر» داشته باشد، هشدار داد.این مقام آمریکا تایید کرد که کشورش در وین به صورت غیرمستقیم با ایران در حال مذاکره است.

---------------------------

بیشتر بخوانید

در دیدار «رییس موساد» با وزیر خارجه آمریکا چه گذشت؟!

---------------------------------------------------
این هشدار وزیر خارجه آمریکا در شرایطی مطرح می‌شود که مذاکرات وین در ارتباط با مسائل مختلف از جمله اختلاف نظر تهران و لندن بر سر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دوباره حاشیه‌ساز شده است. با اینکه به تازگی گزارش‌هایی از توافق ایران و بریتانیا برای پرداخت این بدهی و آزادی نازنین زاغری، زندانی ایرانی-بریتانیایی در ایران،‌ منتشر شده بود، لندن آن را تکذیب کرد.
 
اکنون بلینکن در پاسخ به سوالی درباره موضع کشورش درباره پرداخت این بدهی از سوی لندن گفت: «این تصمیمی مستقل برای بریتانیاست.»
 
از سوی دیگر آمریکا نیز گزارش‌هایی را که درباره توافقش با ایران برای آزادسازی هفت میلیارد دلار از ارزهای بلوکه‌شده جمهوری اسلامی و همچنین تبادل چهار زندانی ایرانی با چهار زندانی آمریکایی منتشر شده بود را تکذیب کرده است.
 
خانواده‌های شهروندان دوتابعیتی که در ایران زندانی‌اند، از مقام‌های این کشورها خواسته‌اند تا در مذاکرات با تهران به وضعیت و آزادی بستگانشان در ایران نیز بپردازند.
 
این در حالی است که شب گذشته ، وزیران خارجه هفت کشور صنعتی موسوم به «جی۷» در پایان نشست سه روزه خود در لندن، در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند تا زندانیان خارجی و دو تابعیتی را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.
 
 وزیران خارجه هفت کشور صنعتی موسوم به «جی۷» در پایان نشست سه روزه خود در لندن، در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند تا زندانیان خارجی و دو تابعیتی را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.

یک روز پیش از آن، شبکه تلویزیونی المیادین در لبنان، که گفته می‌شود با جمهوری اسلامی ایران همسو است، به نقل از منابعی گفته بود معامله‌ای میان آمریکا و ایران به زودی اجرا خواهد شد که شامل تبادل زندانیان و انتقال بخشی از پول‌های مورد درخواست ایران از آمریکا و بریتانیا است.
ساعاتی پس از انتشار این خبر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آن را رد کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز دوشنبه این خبر را تکذیب کرد و گفت مسئله زندانیان همواره در دستور کار ایران بوده و جدا از گفت‌وگوهای برجام، همیشه طرح‌ها و ایده‌هایی مطرح شده است.

از گزارش المیادین چنین استنباط شده بود که معامله ادعایی سه جانبه آمریکایی- بریتانیایی- ایرانی، در جریان مذاکرات روزهای گذشته در وین، میان ایران و هیات‌های نمایندگی کشورهای دیگر، تنظیم شده است. مذاکرات وین، نوعی گفت‌وگوی «غیرمستقیم» میان ایران و آمریکا بر سر احیای برجام محسوب می‌شود.

تشدید روند بازداشت خارجی‌ها و دو تابعیتی‌ها در ایران به جایی رسید که کانادا اواخر بهمن پارسال اعلام کرد که با همکاری ۵۷ کشور از جمله آمریکا و آلمان، برای جلوگیری از «بازداشت خودسرانه» اتباع خارجی با اهداف دیپلماتیک در کشورهایی مثل ایران و چین اقداماتی را در دستور کار قرار داده است./
https://www.asianews.ir/u/2jk
اخبار مرتبط
وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا روز دوشنبه گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه ها را درباره توافق با ایران برای مبادله زندانیان در ازای پول یا آزاد کردن پول‌های بلوکه شده را رد کردند.
این روزها کمتر کسی است که از اوضاع نابسامان اقتصادی دولت بی خبر باشد؛ در حالی که فشارهای اقتصادی به جای گشایش اقتصادی با جهان، بر سر مردم و تولید ملی آوار شده است.
با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و قدرت های برجامی در وین، مقامات سابق دولت ترامپ همراه با برخی سناتورهای جمهوری‌خواه درحال رایزنی و فشار همزمان برای تصویب طرح‌های ضدبرجام در کنگره آمریکا هستند و در این حال کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح «اقدام فشار حداکثری» علیه ایران را رونمایی خواهد کرد که هدف از آن گسترش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود. .
انتشار فایل صوتی مصاحبه جنجالی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با واکنش تند نماینده مشهد در مجلس مواجه شده و او گفته است این مصاحبه خطوط قرمز نظام را به چالش کشیده است.
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، ‌در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به اختلاف نظرها میان تهران و کشورهای غربی گفت هنوز مشخص نیست توافق صورت بگیرد، اختلاف‌نظرها زیاد است.
کابینه محدود امنیتی سیاسی اسرائیل شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت، دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزار می‌کند.
با ادامه مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، وزیر خارجه اسرائیل، از قدرت‌های جهانی خواست اطمینان حاصل کنند که ایران در آینده قادر به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید