صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۱:۵۸
کد خبر: 4343
گزارشگر: 213
۱۰۷۲
۰
۰
۱۰
مروری بر وضعیت خرید و فروش در بازار سرمایه

در صف «گران» نخریم و «ارزان» نفروشیم!/ پیش بینی «سبز شدن بورس» چه زمانی است؟

در صف «گران» نخریم و «ارزان» نفروشیم!/ پیش بینی «سبز شدن بورس» چه زمانی است؟
مردم ایران در بازارها دچار فرهنگ عجیبی شده‌اند؛ به این صورت که در صف گران می‌خرند و همان را در صف ارزان می‌فروشند؛ در حالی است که کسانی سود خواهند برد که درست و سنجیده سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ نه احساسی و با صف‌نشینی.

از مرداد ۱۳۹۹ تاکنون بازار سرمایه وارد فاز اصلاحی شدیدی شد و اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس و وعده‌های متولیان موثر واقع نشده است. این روزها شاخص بورس در شرایطی گاهی مثبت می شود که بالای ۳۰۰ نماد در بازار در صف فروش قفل هستند و نقدشوندگی در این سهم‌ها نزدیک به صفر است و در حال حاضر دو نوع سهم ایجاد شده است: شاخص‌سازهای نقدشونده و سهام کوچک قفل شده که با نامتقارن کردن دامنه نوسان ایجاد شده‌اند.

----------------------

بیشتر بخوانید:

شهرام جزایری (از زندان) در ارتباط با بورس نظر داد

--------------------------------------------------------------------
تصمیمی که موجب شد شاخص کل کاهش چندانی نداشته باشد اما شاخص هم وزن رنگ سبز را به خود نبیند. از طرفی بعد از دو ماه حبس نقدینگی در این گونه سهم‌ها، همچنان اصرار به ادامه این روند باعث شده صف فروش‌ همچون سیلی در پشت دیواره سد جمع شده و بیشتر و بیشتر شود و اگر برای این موضوع راهکاری اندیشیده نشود سیلاب ویرانگری هر زمان می تواند ایجاد شود.

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

منطق این روزهای بورس ایران را از چه کسی سوال کنیم؟

-----------------------------------------------------
این در شرایطی است که شاخص‌های جهانی (کامودیتی‌ها) و افزایش تولید و فروش شرکت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش چند برابری داشته‌ است و از طرفی نرخ ارزی که شرکت‌ها در پیش بینی‌های خود ارائه کرده‌اند نیز تغییر منفی نداشته است.

----------------------

بیشتر بخوانید:

خیابان سعادت آباد تهران «توسط مالباختگان بورس» بسته شد

-----------------------------------------------------------------

با وجود این رفتار سهامداران ایرانی به گونه‌ای شده است که بدون توجه به قیمت‌ها و برای خروج از بازار عجله به خرج می‌دهند و وضعیتی مشابه نیمه اول سال ۱۳۹۹ ایجاد کرده‌اند که رای عقب نماندن از صف‌های خرید بورس کورس گذاشته بودند و حتی اقدام به با فروش دارایی (مسکن و خودرو ) خود می‌کردند.

به نقل از تجارت نیوز، متاسفانه باید گفت که مردم ایران در بازارها دچار فرهنگ عجیبی شده‌اند. به این صورت که در صف گران می‌خریم و همان را در صف ارزان می‌فروشیم. این در حالی است که کسانی در ماه عسل بازار سود خواهند برد که درست و سنجیده سرمایه‌گذاری می‌کنند نه احساسی و با صف‌نشینی. با این حال همه تقصیرها از سمت سرمایه گذاران نیست و انتظار بر این است که سازمان بورس با سیاست‌گذاری سنجیده فضای مه‌آلود و مبهم بورس را شفاف کند و به سهامداران چشم‌انداز بدهد.

همچنین امیدوارم اقتصاددان‌هایی که نگارنده نامه بودند و از رشد شاخص بورس بدون راهکار ابراز نارضایتی می کردند در حال حاضر نیز قلم به دست گیرند و راهکاری برای جلب اعتماد سرمایه گذاران به بورس ارائه کنند./

نویسنده: ایمان رئیسی


https://www.asianews.ir/u/2kx
اخبار مرتبط
امروز در اصفهان کشاورزان معترض به وضعیت زاینده‌رود و حق آبه خود، اقدام به برگزاری تجمع کردند؛ همچنین تجمع برخی از سهامداران شرکت خودروسازی «آذیکو» و مالباختگان بورس نیز در استانهای مختلف کشور به درگیری هایی کشیده شد.
سهامداران و مالباختگان بازار سرمایه امروز اول اردیبهشت 1400 مقابل سازمان بورس تحمع اعتراضی برگزار کردند و مانع تردد خودروها در خیابان سعادت آباد شدند؛ این تجمع در بیشتر شهرهای بزرگ ایران شکل گرفته است.
ده‌ها نفر از سهام‌داران مال‌باخته بورس با تجمع مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران شعارهایی از قبیل «از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رای نمی‌دیم» سردادند.
عضو شورای عالی بورس گفت: هر کدام از سهام‌داران از این پس سهامدار یک شرکت استانی خواهند شد و سود هر یک از استان‌ها و شرکت‌ها از سال آینده متفاوت خواهد بود.
بازار سرمایه تا کنون در معاملات سال جدید روند نزولی سال گذشته را ادامه داده و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به شرایط موجود در بازار روند نزولی و افزایش عرضه در بسیاری از نمادها ادامه دارد.
با ادامه دور جدید اعتراضات معیشتی و صنفی در کشور بازنشستگان تامین اجتماعی و مال‌باختگان بازار بورس ایران در تهران و شهرهای دیگر کشور دست به تجمع زده و بر شرکت نکردن در انتخابات تاکید کردند.
گروهی از سهامداران حقیقی در اعتراض به ریزش بازار بورس و زیان‌های وارده به آنها مقابل ساختمان بورس اوراق بهادار تهران تجمع کردند و شعار «عزا، عزاست امروز» سر دادند.
بازار سهام در حالت نزولی قرار گرفته و به اخبار و حواشی مذاکرات در وین واکنش خاصی نشان نمی‌دهد و روند منفی شاخص و افزایش صف‌های فروش ادامه دارد.
امروز بورس تحت تاثیر نشست وین قرار دارد و تحولات امروز بازار سهام به اخبار دیپلماتیک بستگی دارد.
فضای سرمایه گذاری در بازار سهام اگر چه با تردید و ابهام روبه‌روست که همچنان بورس بازان در یک وضعیت خوش بینانه، منتظر محرک های قوی از جمله مذاکرات برجامی هستند؛ در حالی که اگر دولت به وعده‌هایش برای حجم تامین مالی از طریق فروش سهام شرکت‌های دولتی عمل کند احتمالا سال آینده یک سال رویایی از نظر عرضه‌های اولیه در بورس خواهد بود
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید