صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۳
کد خبر: 4401
گزارشگر: 213
۵۱۹۰
۱
۰
۱۱
براساس بخشنامه ای از سوی مدیر عامل سازمان

نحوه «افزایش مستمری ۱۴۰۰» بازنشستگان تامین اجتماعی ابلاغ شد

نحوه «افزایش مستمری ۱۴۰۰» بازنشستگان تامین اجتماعی ابلاغ شد
براساس بخشنامه ای از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای سال جاری تمامی مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تامین‌اجتماعی که تا پایان سال ۱۳۹۹ برقرار شده است، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان تا حداقل مستمری، به میزان ۳۹درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۲۶درصد به‌علاوه مبلغ ثابت ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش آسیانیوز، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور نحوه اجرای افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

-----------

بیشتر بخوانید:

جزییات «افزایش مستمری‌» بازنشستگان تامین اجتماعی در احکام جدید/مستمری بگیران چقدر حقوق دریافت می کنند؟

-------------------------------------------

به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، این بخشنامه در اجرای مواد (۹۶) و (۱۱۱) قانون تامین‌اجتماعی و با عنایت به تصمیمات متخذه در شورایعالی‌کار و تصویب‌نامه ﻫﯿات وزیران صادر شده است.

------------------

بیشتر بخوانید:

واریز دو نوبت افزایش حقوق بازنشستگان/آیا همسان سازی به پایه حقوق اضافه می شود؟

-------------------------------------------------------
براساس بخشنامه صادر شده از ابتدای سال جاری تمامی مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تامین‌اجتماعی که تا پایان سال ۱۳۹۹ برقرار شده است، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان تا حداقل مستمری، به میزان ۳۹درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۲۶درصد به‌علاوه مبلغ ثابت ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ تومان افزایش می‌یابد.

------------------------

بیشتر بخوانید:

حقوق بازنشستگان «به طور دائمی» متناسب سازی می شود

---------------------------------------------------------------
بر اساس مصوبات شورای عالی کار، حداقل میزان مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی‌کلی و بازماندگان ماهیانه مبلغ ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان تعیین می‌شود. مجموع آیتم‌های مبلغ مستمری سال ۱۳۹۹، مبلغ متناسب‌سازی، ضریب ترغیب و تفاوت تطبیق ناشی از اجرای متناسب‌سازی مرحله اول حقوق مستمری‌بگیران، مبنای اعمال افزایش مستمری ماده ۹۶ قانون در سال جاری خواهد بود.

کمک‌های جنبی

به موجب ضوابط قانونی و مفاد بودجه سنواتی سازمان سازمان تأمین اجتماعی کمک‌های جنبی تحت عنوان حق سنوات؛ عائله مندی، اولاد و همسر متکفل فرزند و همچنین کمک هزینه مسکن و کمک هزینه تأمین معیشت به مستمری بگیران این سازمان پرداخت می‌شود.

حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۰۰ تومان به ازای هر سال سابقه مازاد بر ۲۰ سال افزایش می‌یابد. همچنین به موجب بخشنامه ابلاغ شده به واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی کمک‌هزینه ماهانه عائله‌مندی مبلغ ۸۸ هزار و ۵۱ تومان؛ کمک‌هزینه ماهانه اولاد ۱۷ هزار و ۷۸۲ تومان و کمک‌هزینه ماهانه همسر متکفل فرزند ۴۴ هزار و ۲۵ تومان تعیین شده است.

در این بخشنامه میزان کمک‌هزینه مسکن مبلغ ۷۰ هزار تومان و کمک به تامین معیشت مستمری‌بگیران مبلغ ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

احکام افزایش مستمری از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir در اختیار این عزیزان قرار گرفته است.

در سال جاری علاوه بر بخشنامه افزایش سنواتی حقوق مستمری بگیران بخشنامه جداگانه‌ای نیز به منظور متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ شده است.

 

این در حالی است که بعد از صدور احکام در بیستم فروردین، بازنشستگان کارگری از احکام صادره انتقادات بسیار کردند. گروهی از بازنشستگان تخلفات رخ داده در صدور احکام را اینگونه برشمردند:

محاسبه حقوق با پایه ۹۸

حذف مبلغ متناسب سازی مردادماه۹۹

محاسبه نکردن حقوق از کار افتادگان و بازماندگان برابر ماده ۱۱۱قانون تامین اجتماعی

به حساب نیاوردن علی‌الحساب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اسفندماه۹۹

عدم ترمیم متناسب‌سازی سال۱۳۹۹ و اضافه نکردن مبلغ علی‌الحساب در پایه مستمری۹۹

حذف مبلغ اضافه شده اسفندماه به حقوق مشاغل سخت و زیان‌آور که حتی از دیوان عدالت هم رای دارند

افزایش مزایای سالانه به عنوان متناسب‌سازی و از محل بودجه متناسبسازی

متناسب‌سازی مرحله دوم در احکام ۱۴۰۰ انجام نشده است.

عدم افزایش حق سنوات هر ساله


آنها می‌گویند: همچنان تبعیض برقرار است؛ تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار و تبعیض میان بازنشستگان کارگری و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری. تمام وعده‌های پیشین بی‌نتیجه مانده است و در عمل محقق نشده است.

به گزارش آسیانیوز، بازنشستگان در انتظار اصلاح احکام هستند؛ می‌توان گفت اعتماد بازنشستگان به مذاکره و توافق با دولتی‌ها، فقط به مویی بند است و مدیران سازمان اگر اصلاح احکام را عادلانه و مطلوب، با مبنا قرار دادن مستمری اسفندماه و اجرای دور دوم متناسب‌سازی به سرانجام برسانند، این فرصت را دارند که از پاره شدن این موی باریک جلوگیری کنند!

ماه‌ها انتظار، ممارست و تجمعاتِ بسیار، بازهم بی‌نتیجه ماند و بازنشستگان کارگری علیرغم این حجم از مطالبه‌گری نتوانستند به حق و حقوق ابتدایی خود دست پیدا کنند. شعار اصلی سازمان در ماه پایانی سال ۹۹ و در روزهای ابتدایی فرودین این بود: می‌خواهیم تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌های مختلف را به صفر برسانیم یعنی یک بازنشسته کارگری هرماه دقیقاً به اندازه یک بازنشسته هم‌ردیف کشوری دستمزد بگیرد. اما با صدور احکام حقوقی در اولین ساعات صبحگاهِ بیستم فروردین، امیدواری اندک بازنشستگان به تمامی نقش بر آب شد.

یک بازنشسته کارگری در این باره می‌گوید: «گویا بازهم در باغ سبز به ما نشان داده بودند؛ چه شد متناسب‌سازی دور دوم؟ چه رشد رفع کامل تبعیض؟ آیا بازهم باید دست به اعتراض بزنیم و ما‌ه‌های متوالی در هول و ولا بمانیم تا چند صد هزار تومان حقوق قانونی خود را دریافت کنیم؟!»/

https://www.asianews.ir/u/2lR
اخبار مرتبط
علی دهقان‌کیا گفت: امسال نیز به گروهی از بازنشستگان وام قرض‌الحسنه پرداخت می شود.
علیرضا حیدری، نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری در خصوص مهم‌ترین مطالبات کارگران از دولت آینده گفت: بزرگترین مشکل کارگران امنیت، معیشت و تامین اجتماعی است. این سه موضوع دغدغه‌ی جامعه‌ی کارگری و متاثر از سیاست‌هایی است که توسط دولت به اختیار یا اجبار، انجام می‌شود.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: علی رغم مشکلات متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان با تهیه لایحه‌ی استمرار آن در سازمان برنامه و بودجه تکمیل شد.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به پرداخت نشدن تفاوت افزایش مستمری اردیبهشت با فروردین ماه 1400، در مستمری ماه جاری، از تصمیم سازمان تامین اجتماعی برای صدور فیش جداگانه برای این پرداختی خبر داد.
روسای کانون‌های بازنشستگان کرج و هشتگرد در اطلاعیه‌ای مشترک، تاکید کردند که مستمری اردیبهشت ماه تمامی بازنشستگان ۱.۵ برابر مستمری اسفند ماه است.
مدیرکل مستمری‌های تامین اجتماعی جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تشریح کرد؛ در حالی که حداقل میزان پرداختی یک مستمری بگیر با ۲۰ سال سابقه به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۳۵٪ افزایش یافته است.
عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار سراسر کشور، در گزارشی، به تشریح مشروح کامل مطالبات نمایندگان کارگران و بازنشستگان پرداخت و این گزارش در جلسه‌ای به تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه، با حضور رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی ایراد شد.
مسئولان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از ارقام بالای ۱۰۰ درصد صحبت می‌کنند؛ همچنین برای نشان دادن این افزایش حقوق آن را با حقوق دو سال پیش بازنشستگان مقایسه میکنن و از این طریق مدعی افزایش حقوق ۱۳۰ درصدی هستند؛ در حالی که بازنشستگان این ادعاها را باور نمی‌کنند.
رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: «سازمان تامین اجتماعی برای مشخص شدن میزان افزایش‌ها در هر یک از ردیف‌های افزایشی، جدول را منفک کرده است اما از ماه‌های بعد، تمام این موارد در مستمری قرار می‌گیرد.»
غیر از نداشتن اطلاعات، آنچه مانع اصلی استقرار یک نظام تامین اجتماعی فراگیر می‌شود، نبودن بودجه کافی و علیحده برای این منظور و همچنین مشخص نبودن دستگاه‌های اصلی متولی امر است؛ چگونه باید سه لایه‌ی بیمه‌ای، امدادی و حمایتی کشور را زیر یک چتر فراگیر قرار دهیم، وقتی بیش از ۳۰ نهاد امدادی و حمایتی یا صندوق بیمه‌ای داریم که هر کدام داعیه‌ی حمایت و ارائه‌ی خدمات رفاهی دارند؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
متذکر
۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
0
1

در سال 99 مبلغ حداقل حقوق 26،554950ریال بوده و بارها نیز مسئولین بر آن صحه گذاشته اند که بعد از متناسب سازی مرحله اول 28،000،000ریال شده است. بنابراین در سال 1400 با توجه به افزایش 39 درصدی ماده 96 حداقل مستمری باید مبلغ 38،920،000ریال برسد. ولی تأمین اجتماعی در بخشنامه 76/1 خود حداقل مستمری در سال 1400 را همان حداقل حقوق در ابتدای سال 99 ذکر کرده که اشتباه است و اینکار باعث میشود که متناسب سازی مرحله دوم مبلغ قابل توجهی نشود! این در حالیستکه حداقل حقوق توسط تأمین اجتماعی مبلغ 43،000،000ریال در سال 1400 اعلام شده است!


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید