صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۳
کد خبر: 4475
گزارشگر: 213
۲۶۱۹
۰
۰
۵
حاشیه های قطعی برق گسترده در کشور

«فاسد شدن» واکسن های کرونا و «مرگ» شهروندان

«فاسد شدن» واکسن های کرونا و «مرگ» شهروندان
براساس اخبار، بیش از همه آنچه مجلس به‌ویژه کمیسیون بهداشت را نگران کرده، به‌وجود آمدن اختلال در روند درمان بیماران و همچنین به‌وجود آمدن مشکل در روند واکسیناسیون کرونا است.

به گزارش آسیانیوز، مجلس نگرانی خود از روند قطعی برق در کشور را با ارسال یک نامه به وزیر نیرو ابراز کرد. البته این تنها واکنش مجلس نیست و کمیسیون انرژی نیز رضا اردکانیان، وزیر نیرو را به همین دلیل به پارلمان فراخوانده است.

------------------------

بیشتر بخوانید:

تشریح «نحوه واکسیناسیون سالمندان»/بدون ثبت نام برای «همه اولویت ها» پیامک ارسال می شود

تشریح زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در ایران بر اساس «شغل» و «سن»

تشریح و «جزییات» ثبت نام «دریافت واکسن کرونا»

-----------------------------------------------------------------------

اما بیش از همه آنچه مجلس به‌ویژه کمیسیون بهداشت را نگران کرده، به‌وجود آمدن اختلال در روند درمان بیماران و همچنین به‌وجود آمدن مشکل در روند واکسیناسیون کرونا است. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نامه‌ای به وزیر نیرو تاکید کرد که قطع برق در برخی از مراکز درمانی باعث بروز مشکلاتی در روند درمان بیماران شده است. شهریاری از اردکانیان خواست که تمهیدات خاصی برای این منظور پیش‌بینی شود.

-----------------------------

بیشتر بخوانید:

«۳ هزار صدا و سیمایی» واکسن زدند و «۷۰ ساله به بالاها» از واکسیناسیون منع شدند!

جزییات ثبت نام «واکسیناسیون بالای ۷۵ ساله های جامانده» از واکسن کرونا
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

خطر از بین رفتن واکسن‌های کرونا
دنایی اقتصاد نوشت محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز دیروز به «ایسنا» گفت که قطعی برق مشکلاتی در روند واکسیناسیون و ارائه خدمات به مردم در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به‌وجود آورده است. او با اشاره به قطعی‌های مکرر برق درباره مشکلاتی که قطعی برق در روند واکسیناسیون ایجاد کرده است، توضیح داد: چون مراکز بهداشتی به دستگاه‌های خنک‌کننده مجهز نیستند و طبیعتا نگهداری واکسن که به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد، در این زمینه با مشکل مواجه شده‌ایم.

-------------------------

بیشتر بخوانید:

جزییات ایجاد «سامانه جاماندگان واکسن»؛ به «همه مردم» پیامک ارسال می شود
----------------------------------------------------------------------------

از سوی دیگر از مراکز سلامت منتخب واکسیناسیون کرونا خبر می‌رسد که خاموشی‌های پی‌درپی، زنجیره سرد مخازن انبار واکسن را قطع می‌کند. در این زمینه می‌توان به اظهارات یکی از پزشکان مراکز سلامت اشاره کرد که در گفت‌و‌گویی با همشهری اعلام کرده است: «‌واکسن‌ها تحمل تغییر دما را دارند اما این زمان هم کاملا مشخص‌شده است و در صورت هرگونه تغییر دمایی که موجب آسیب به واکسن شده باشد با تهیه صورت‌جلسه واکسن از رده خارج می‌شود.»

واکنش ستاد کرونای تهران
هرچند خطر از بین رفتن واکسن کرونا در مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت موضوعی است که با توجه به قطعی برق در سراسر کشور، تنها به تهران محدود نمی‌شود، اما معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: برق اضطراری و ژنراتورهای تمام بیمارستان‌ها را در تهران بررسی کردیم و خوشبختانه در سیستم تمام بیمارستان‌ها تدابیر لازم برای این موضوع اندیشیده شده است.

نادرتوکلی در تشریح این موضوع به وضعیت اکسیژن‌رسانی به بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها با توجه به قطع مکرر برق هم اشاره کرد و گفت که در این زمینه نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است.

با این حال این به معنای رفع خطر از بین رفتن واکسن‌های کرونا در نقاط مختلف ایران نیست.

مجلس وزارت نیرو را نشانه گرفت
روز گذشته محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت همچنین علاوه‌بر واکسیناسیون به اختلال در ارائه سایر خدمات بهداشتی درمانی نیز اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر ارائه خدمات بهداشتی دچار مشکلاتی شده، بیمارستان‌ها هم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند چون با وجودی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ژنراتور برق مجهز هستند اما ظرفیتشان آن‌قدر نیست که مدت زیادی کار کنند. این یعنی قطعی برق به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند.

به گفته محسنی بند‌پی قرار است کمیسیون بهداشت این موضوع را در جلسه امروز سه‌شنبه ‌خود بررسی کرده و به ایفای نقش نظارتی مجلس در دفاع از حقوق و سلامت مردم بپردازد.

از سوی دیگر فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز عدم حضور وزیر نیرو در مجلس با وجود خاموشی‌های مکرر را مشکوک دانست و به خبرگزاری خانه ملت گفت: مقرر بود که وزیر محترم نیرو از ابتدای سال جاری به همراه معاونان در مجلس حضور داشته باشد، اما به بهانه کرونا این موضوع معطل مانده، هر چند هفته گذشته قبل از آغاز خاموشی‌ها کمیسیون انرژی موفق شد وزیر و معاونان را در جلسه خاص رسیدگی به مشکلات مردم به مجلس بکشاند، اما با جواب‌های غیرقابل قبول در رابطه با خاموشی‌ها روبه‌رو شدیم،

بنابراین در ادامه مقرر شد که در هفته جاری نیز جلساتی برای رفع مشکل خاموشی‌ها در سراسر کشور برگزار شود، اما متاسفانه مسوولان اصلی وزارت نیرو صبح امروز(دوشنبه) به دلایل نامعلوم در جلسه کمیسیون انرژی حضور پیدا نکردند و از آنجا که این موضوع قابل قبول نیست از مجاری قانونی، نسبت به برخورد با این‌گونه مسوولان اقدام خواهیم کرد.

عباسی افزود: اگر چه سال گذشته مجلس کمک‌های فراوانی به وزارت نیرو کرد تا بتواند پول آب و برقی که مردم پرداخت می‌کنند و به خزانه می‌رود، از سازمان برنامه بگیرد و صرف نوسازی، تعمیرات و رفع اتلاف شبکه کند، همچنین بدهی خود را به نیروگاه‌های تولید برق پرداخت کند، اما به‌رغم اینکه این کمک صورت گرفت، سازمان هدفمندی یارانه‌ها که زیر نظر سازمان برنامه و بودجه است، از پرداخت مبالغ مصوب قانونی خودداری کرده و وزارت نیرو با مشکلاتی مواجه شده است.

از سوی دیگر محمدعلی محسنی‌بندپی، نماینده نوشهر در مجلس علت قطعی برق را عملکرد نادرست وزارت نیرو دانست و توضیح داد: وزارت نیرو به وظایفش در قانون برنامه ششم عمل نکرده، از ۱۰۰درصد ساخت نیروگاه‌ها ۴۴ درصد محقق بوده، به همین دلیل بنده به دنبال اعمال ماده ۲۳۴ از وزیر نیرو هستم. چون وضعیت این روزها به‌دلیل عملکرد این وزارتخانه در سال‌های گذشته است.

او افزود: متاسفانه به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و عدم توجه به بهبود آن و یکی نبودن عرضه و تقاضا شاهد وضعیتی هستیم که حتی بنگاه‌های تولیدی هم دچار آسیب شده‌اند. اینها همه ناشی از ضعف مدیریت مجموعه مدیران وزارت نیرو است که بدون آگاهی دست به قطعی گسترده برق زده و حتی جدول زمان‌بندی قطعی برق را هم به درستی اعلام نمی‌کنند. وزارت نیرو تعهداتش را در قانون برنامه ششم به درستی انجام نداده است. در همین حال دیروز حسین توکلی‌کجانی، فرماندار ویژه ری با اشاره به اینکه برای خروج از پیک مصرف و مدیریت شبکه، قطعی برق صورت می‌گیرد، گفت: علت قطعی برق در شبکه توزیع نیست، بلکه در کمبود تولید است.

درخواست وزارت نیرو از وزارت اطلاعات
در جلسه عصر یکشنبه هیا‌ت دولت که به ریا‌ست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برگزار شد، وزارت نیرو گزارشی از وضعیت تامین برق کشور در تابستان سال جاری و برنامه‌ها و اقدامات لازم برای گذر از اوج مصرف برق در سال ۱۴۰۰ به هیا‌ت وزیران ارائه کرد.

وزارت نیرو در بخشی از این گزارش خود، به تشریح برنامه اقدامات گذر از اوج مصرف برق سال ۱۴۰۰ (از نیمه دوم فروردین تا نیمه دوم شهریور) پرداخت و از ضرورت همکاری وزارت کشور و استانداران برای رعایت سقف مصرف برق تعیین‌شده برای هریک از استان‌ها و استمرار و همکاری بیشتر وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دادستان‌ها و پلیس امنیت اقتصادی (به‌ویژه مدیریت انرژی وزارت اطلاعات) با وزارت نیرو در شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز و نظارت بر کنترل برگشت مجدد تجهیزات به چرخه استفاده مجاز، به عنوان اقدامات ضروری برای عبور از اوج مصرف تابستان یا‌د کرد./

https://www.asianews.ir/u/2nr
اخبار مرتبط
مشاهدات در سامانه نشان می‌دهد که هنوز واکسیناسیون متولدین ۱۳۳۰ و قبل از آن آغاز نشده است و در حال حاضر تنها ثبت نام متولدین ۱۳۲۵ و قبل از آن در سامانه مذکور باز است، یعنی افراد ۷۵ سال به بالا؛ این درحالی است که روز گذشته در خبر ها آمد که ۳ هزار کارمند صدا و سیما از سوی ستاد مقابله با کرونا خارج از نوبت واکسینه شده اند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون تعدادی از کارکنان صداوسیما که درگیر انتخابات هستند، براساس مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا انجام می‌شود؛ در حالی که در ایران مردم همچنان منتظرند تا دولت درباره واکسیناسیون کرونا با رویکردی عادلانه نسبت به اقشار مختلف مردم، تصمیمات جدی تری در حوزه واردات واکسن بگیرد؛ در این حال بسیاری از کشورها حتی سه تا چهار برابر جمعیت واکسن کرونا خریده‌اند، ولی در ایران تا کنون تنها حدود 2 درصد از مردم واکسینه شده اند.
سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران به نشانی https://salamat.gov.ir هفته قبل آغاز به کار کرد و در مرحله نخست متولدین سال ۱۳۲۰ و قبل از آن ( افراد بالای ۸۰ سال) که که واکسن کرونا دریافت نکرده‌ بودند ‌یا از طریق خانه‌های بهداشت تماسی با آنها برای واکسیناسیون گرفته نشده بود، ثبت‌نام کردند.
در چهار سال آینده بزرگترین چالش مربوط به اقتصاد خواهد بود و اگر کاندیداها به این چالش‌ها واقف بودند شاید به این تعداد ثبت‌نام نمی‌کردند؛ در مورد واردات واکسن متاسفانه به علت بروکراسی حاکم بر وزارت و همینطور به این علت که تجربه اول واردات واکسن بود واردات دچار تاخیر شد.
براساس اعلام وزارت بهداشت تا آخر هفته جاری افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت واکسینه می‌شوند و احتمالا پایان هفته برای جاماندگان، سامانه ثبت نام بازگشایی خواهد شد. پس از اینکه پیامک برای کسانی که لیست موجود است و برای واکسن فراخوان شدند و آمدند، آن وقت سامانه برای ثبت نام مابقی کسانی که در لیست نبودند، آغاز می‌شود؛ یعنی فعلا تنها افراد بالای 80سال می‌توانند ثبت نام کنند.
سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، همانطور که پیش بینی می‌شد واکسن رازی جزو واکسن‌های بسیار کم عارضه بوده و به لحاظ اثربخشی نیز هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است زیرا در فاز اول تاکید بر پیدا کردن دوز موثر است.
رئیس انجمن دیابت ایران گفت: اکنون بیش از هشت میلیون نفر جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند و تزریق واکسن کرونا به این افراد ضروری است و باید همه بیماران تحت نظر پزشک معالج، واکسیناسینه شوند.
عبدالوهاب شهیدی، خواننده و نوازندهٔ سرشناس ایرانی که براساس برخی خبرها چهار روز پس از تزریق واکسن کرونا در ۹۹ سالگی دچار عارضه قلبی شده بود، یک روز پس از بستری شدن در بیمارستان، امروز، دوشنبه ۲۰ اردیبهشت درگذشت.
تزریق واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت از اسفند سال گذشته آغاز شد و این واکسیناسیون بر اساس ردیف شغلی و سنی در ایران صورت می گیرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید