صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۹
کد خبر: 5389
گزارشگر: 213
۸۲۳
۰
۰
۷
افزایش تورم و بالار رفتن نرخ دلار در راه است

شروع قرن و پرش دلار از سکوی ۳۰ هزار تومانی!

شروع قرن و پرش دلار از سکوی ۳۰ هزار تومانی!
به گفته بسیاری از کارشناسان، تیم اقتصادی دولت سیزدهم حتی با ادامه مذاکرات برجام، نمی‌تواند بر قیمت دلار کنترلی داشته باشد و قیمت پول آمریکایی به زودی در ایران به بیش از ۳۰ هزار تومان خواهد رسید.

به گزارش آسیانیوز، تیم اقتصادی دولت سیزدهم حتی با ادامه مذاکرات برجام، نمی‌تواند بر قیمت دلار کنترلی داشته باشد.

قیمت دلار در روزهای اخیر بار دیگر افزایش یافت و به کانال ۲۶ هزار تومان رسید. هم‌زمان گمانه‌هایی از برهم خوردن مذاکرات وین مطرح می‌شود. اگر تحریم‌ها لغو شود، دولت می‌تواند با تکیه بر درآمدهای ارزی و صادرات نفتی بخشی از مشکلات خود را حل کند، در غیر این صورت با افزایش نقدینگی، قیمت دلار نیز افزایش می‌یابد.

برخی کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند، با توجه به افزایش تورم و نقدینگی، قیمت دلار تا مهرماه به بیش از ۲۹ هزار تومان و تا فروردین ۱۴۰۱ به بیش از ۳۵ هزار تومان می‌رسد. در عین حال برخی دیگر بر این باورند که دولت سیزدهم تلاش خواهد کرد که نرخ ارز را کنترل کند.

افزایش قیمت دلار، موضوعی است که کارشناسان اقتصادی درباره آن نظرهای متفاوتی دارند، گروهی از تحلیل‌گران بر این باورند که تیم اقتصادی دولت سیزدهم حتی با ادامه مذاکرات برجام، نمی‌توانند بر قیمت دلار کنترلی داشته باشند و گروهی دیگر تاکید می‌کنند که قیمت دلار همواره دست دولت‌ها است و حاکمیت برای در ثبات نگه‌داشتن دولت سیزدهم سعی می‌کند قیمت آن را کنترل کند. این گروه می‌گویند موج‌سازی درباره سقوط مذاکرات برجام، زمینه‌سازی برخی دلالان برای افزایش قیمت دلار است.

علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، یکی از افرادی است که بر کنترل قیمت دلار از سوی دولت‌ها تاکید می‌کند. او با بیان اینکه دولت‌ها با کنترل قیمت دلار در راستای اهداف خود حرکت می‌کنند، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «این‌که ما فکر کنیم برای دلار یک‌شبه اتفاق خاصی می‌افتد، اشتباه است. همیشه افزایش ناگهانی قیمت دلار قابل‌تصورتر هست. حتی اگر توافق هم صورت بگیرد و ایران دوباره به فروش چهار میلیون بشکه نفت در روز برگردد، این‌که تصور کنیم دلار ریزش می‌کند یا آمریکا سفارت خود را باز کند، دلار هفت هزار تومان می‌شود، خیال‌های واهی است

شریعتی بر این باور است که انتخاب تیم اقتصادی دولت آینده «تأثیر خارق‌العاده‌ای» روی بازار ارز نخواهد داشت اما دولت، در شروع کار خود «استراتژی حفظ شرایط موجود» را خواهد داشت.

با وجود اینکه پیش‌بینی شریعتی مبنی بر حفظ شرایط موجود در دولت سیزدهم، اصغر سمیعی رئیس سابق کانون صرافان، افزایش قیمت دلار را تا کانال ۳۵ هزار تومان در فروردین سال ۱۴۰۱ محتمل می‌داند.

سمیعی با اشاره به نرخ تورم فعلی و افزایش نقدینگی، گفت: «فکر می‌کنم قیمت ارز در بهترین حالت در اول پاییز به حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و در آغاز سال ۱۴۰۱ یعنی آغاز قرن پانزدهم هجری خورشیدی به ۳۵ هزار تومان برسد، ولی این در صورتی است که اتفاق خاصی رخ ندهد.»

رئیس سابق کانون صرافان، بر این باور است که نرخ دلار در صورتی کنترل خواهد شد که دولت جدید «منشأ اثرات خیر» باشد و در این صورت است که به گفته او «با برداشته شدن، یارانه‌های غیر هدفمند، تک‌نرخی شدن ارز، برداشته شدن موانع و محدودیت‌های غیر لازم در راه رقابتی شدن کسب‌وکارها قیمت‌ها تا حدودی کنترل می‌شود.»

رئیس اسبق کانون صرافان در ادامه گفت: «دلایل دیگری هم می‌توان برای بی‌ثباتی در بازار ذکر کرد؛ از جمله مهم‌ترین آن، چند نرخی بودن ارز و ایجاد بازار‌های دستوری مثل «بازار متشکل ارزی» که خودش باعث ایجاد رانت و فساد در بازار ارز است، و وجود محدودیت‌هایی که برای صرافی‌های بخش خصوصی اعمال می‌شود.»/

https://www.asianews.ir/u/3bn
اخبار مرتبط
چند منبع رسمی آمریکا گزارش داد که دولت جو بایدن در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای است؛ در حالی که برخی از تحلیل‌گران فنی نیز با توجه به رشد روزهای اخیر اعتقاد دارند که موج افزایشی جدیدی آغاز شده است و دلار به زودی از مقاومت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی نیز عبور خواهد کرد.
با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی اتفاق مهمی که رخ داد فراهم شدن بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار بود؛ جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند.
اولین نشست خبری ابراهیم رییسی در جایگاه رییس‌جمهوری دولت سیزدهم واکنش‌های زیادی بین کاربران توییتر داشت و بسیاری از کاربران از همان دقایق شروع نشست، واکنش‌ خود را نسبت به مواضع رییسی توییت کردند.
دولت آینده برای پیشبرد اهداف خود در سال‌های آینده باید در وهله اول اولویت‌های کوتاه‌مدت خود در سال‌جاری را به خوبی به سرانجام برساند و دولت سیزدهم در پنج حوزه سیاستی، باید اصلاحاتی را در کوتاه‌مدت مد نظر قرار دهد که شامل «سیاست‌های اجتماعی و بهداشت عمومی»، «سیاست خارجی»، «سیاست پولی»، «سیاست ارزی» و «سیاست مالی»؛ از جمله «واکسیناسیون کرونا در سیاست‌های اجتماعی و بهداشتی»، «رفع مشکل تحریم‌ها و FATF در زمینه سیاست خارجی»، «مهار تورم از طریق عملیات بازار باز است.
صادرکننده، باید روی ویژگی ها و کارایی محصول خود، متمرکز شود و تشخیص دهد که این محصول چه نیازهایی را در بازار خارجی برآورده می سازد.
نوسان گیران امیدوارند، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری‌، قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد؛ این عده اعتقاد دارند، بازارساز پیش از انتخابات با عرضه ارز، مانع از افزایش قیمت دلار شده است، ولی پس از برگزاری انتخابات این اسکناس آمریکایی راحت تر در جهت صعودی به حرکت خود ادامه خواهد داد.
بن آرمسترانگ، معامله‌گر سرشناس رمزارز و فعال یوتیوب اعلام کرد با توجه به رشد عجیب اکوسیستم اتریوم، احتمال اتریوم چندده هزار دلاری وجود دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید