صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۲
کد خبر: 5583
گزارشگر: 213
۴۳۵۷
۰
۰
۲
زورآزمایی گروه های تروریست در مرز ایران

جولان «داعش خراسان» در مرز کشورمان/کشتار در فرودگاه کابل ادامه دارد

جولان «داعش خراسان» در مرز کشورمان/کشتار در فرودگاه کابل ادامه دارد
جان باختن شمار بیشتری از افراد فراری از افغانستان در حالی رخ می‌دهد که به نوشته آسوشیتدپرس، تهدیدی جدید از سوی گروه داعش خراسان باعث شده است هواپیماهای ارتش آمریکا برای حمل آنان عملیاتی به شکل فرود و برخاست سریع را در فرودگاه بین‌المللی کابل انجام دهند.

به گزارش آسیانیوز، آسوشیتدپرس نوشت ارتش بریتانیا امروز، روز یکشنبه ۳۱ مرداد اعلام کرد که در هرج و مرج فرودگاه کابل که به خاطر فرار افراد از افغانستان، پس از تسلط طالبان، به‌وجود آمده است، هفت غیرنظامی دیگر افغان کشته شده‌اند که با این حساب تعداد جان‌باختگان در این محل طی یک هفته به دست‌کم ۲۰ نفر رسیده است.

---------------------------

بیشتر بخوانید:

«سقوط هرات» و پرش دلار از سکوی ۳۰ هزار تومانی!
-----------------------------------------------------------------------------

ارتش بریتانیا خبر می‌دهد که روز یک‌شنبه شلیک‌های هوایی طالبان در کنار مردمی که سعی در فرار از کشور از طریق فرودگاه کابل را دارند، باعث فشار جمعیت برای گریز شده و در هجوم جمعیت ۷ نفر جان باخته‌اند.

به نوشته روزنامه گاردین، یک مقام ناتو روز یکشنبه گفت که با این حساب، دست‌کم ۲۰ نفر در هفت روز گذشته در داخل و اطراف فرودگاه کابل در جریان تلاش‌های تخلیه افراد از این کشور، جان خود را از دست داده‌اند.

 

------------------------------

بیشتر بخوانید:

«جنایت هولناکی» که به نام «جو بایدن» تمام می شود

----------------------------------------------------------------------

 

پیش از این، در روز اول سرازیر شدن هزاران نفر به فرودگاه کابل ۵ شهروند در حوالی باند فرودگاه کشته شدند و دو نفر نیز که خود را به چرخ یک هواپیمای نظامی آمریکایی نگه داشته بودند، پس از برخاست هواپیما به پایین افتاده و جان خود را از دست دادند.

جان باختن شمار بیشتری از افراد فراری از کشور در حالی رخ می‌دهد که به نوشته آسوشیتدپرس، تهدیدی جدید از سوی گروه داعش در افغانستان باعث شده است هواپیماهای ارتش آمریکا برای حمل افراد، عملیاتی به شکل فرود و برخاست سریع را در فرودگاه بین‌المللی کابل انجام دهند.

بنابر این گزارش، هواپیماها اکنون به هنگام برخاست، منورهایی در اطراف خود شلیک می‌کنند تا موشک‌های احتمالی گرمایاب داعش را از مسیر خود منحرف کنند.

به نوشته خبرگزاری‌ها، تهدید جدید مربوط است به شاخه «خراسان» گروه داعش (گروه حکومت اسلامی) و یک مقام کاخ سفید هم روز یک‌شنبه گفته است که دستیاران وی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، را در جریان فعالیت‌های تازه این گروه و عملیات علیه آنها قرار داده‌اند.

بسیاری از شهروندان افغانستان ناامیدانه تلاش می‌کنند که از طریق فرودگاه کابل از کشور خارج شوند

شاخه داعش در افغانستان که با نام «حکومت اسلامی در خراسان» شناخته می‌شود، از زمان متحمل شدن خسارات سنگین در سال ۲۰۱۹ در حال عقب‌نشینی بوده است، اما توانایی انجام حملات در مناطق شهری را حفظ کرده است.

از جمله پس از حمله به دانشگاه کابل که روز ۱۲ آبان ۹۹ اتفاق افتاد و براثر آن ۲۲ نفر از دانشجویان این دانشگاه کشته شدند، «داعش خراسان» مسئولیت آن حمله را برعهده گرفت.

خبرگزاری ایرنا در آن زمان گزارش داد که بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان نیز در هنگام حمله برای افتتاح نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه بوده است ولی او، «شرکت‌کنندگان ایرانی و سایر همراهان آنها به سلامت از دانشگاه خارج شدند».

شبه‌نظامیان طالبان هفته گذشته توانستند با تصرف کابل، حکومت افغانستان را براندازند، امری که بسیاری از شهروندان افغانستان را به تکاپو واداشته تا به هر طریقی از کشور خود بگریزند.

ایالات متحده و آلمان با اشاره به حضور هزاران نفر که در فرودگاه کابل اجتماع کرده‌اند، روز شنبه ۳۰ مرداد به شهروندان خود در افغانستان توصیه کردند که به دلیل خطرات امنیتی به این فرودگاه نروند.

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که اغلب کشورهای غربی ضمن مخالفت با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تقویت طالبان، همراه با بیش از ۶۰ کشور جهان با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار برقراری امکان خروج امن شهروندان خارجی از افغانستان شده‌اند.

به گزارش وزارت خارجه ایالات متحده، کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، بریتانیا، آلمان، شیلی و قطر در بیانیه مشترک خود با اعلام آمادگی برای کمک به مردم افغانستان، آنها را سزاوار زندگی در امنیت و عزت دانستند.

بر اساس این بیانیه، کسانی که در سراسر افغانستان در قدرت هستند، مسئول حفاظت از جان و مال شهروندان هستند و باید فوراً نسبت به برقراری امنیت و نظم عمومی اقدام کنند.

در حالی که خبر می‌رسد تمامی شرکت‌های هواپیمایی از پرواز در حریم هوایی افغانستان خودداری کرده و پروازهای خود را از فراز ایران و دیگر کشورها انجام می‌دهند، شرکت هواپیمایی ترکیه بامداد دوشنبه اعلام کرد که این شرکت از همین روز پروازهایی را برای بیرون بردن مسافران از کابل به مقصد این شهر از سر خواهد گرفت./

https://www.asianews.ir/u/3h0
اخبار مرتبط
به دنبال سقوط کابل و تصرف آن به‌دست طالبان، در حالی که هزاران شهروند این کشور به امید خروج از کشور در باندهای فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند؛ همه پروازهای مسافری از این فرودگاه لغو شده است و دست‌کم ۵ نفر نیز در ازدحام جمعیت برای ورود به یکی از هواپیماها جان خود را از دست داد.
فزایش هزینه های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه ها، اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهمترین تاثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور است.
سفارت آمریکا در کابل گفت گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر این که اعضای طالبان سربازان تسلیم‌شده ارتش را اعدام کرده و به شکل غیرقانونی برخی از اعضای دولت و ماموران پلیس را بازداشت کرده است.
با عقب‌نشینی نیروهای دولتی افغانستان، هرات به تصرف طالبان درآمد و همراه با تعطیلی بازار ارز این شهر، عملا یکی از مهم‌ترین کانال‌های سیگنال دهی به بازار تهران نیز موقتا خاموش شد.
مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: دولت جو بایدن تمام امید خود را به «مذاکرات صلح» با طالبان بست؛ او شرکای افغان ما و زنان افغانستان را رها کرد تا قتل عام بشوند و این تصاویر هولناکی است که به نام او تمام می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید