صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۴
کد خبر: 5630
گزارشگر: 213
۱۱۵۲
۰
۰
۲
نکته جنجالی دیدار رییس جمهور آمریکا با نخست وزیر اسرائیل

بایدن گفت «گزینه های دیگر در مقابله با ایران» به کار می گیریم/گنبد آهنین ارتش اسرائیل به راکت مجهز شد

بایدن گفت «گزینه های دیگر در مقابله با ایران» به کار می گیریم/گنبد آهنین ارتش اسرائیل به راکت مجهز شد
نخست وزیر جدید اسرائیل٬ روز گذشته برای نخستین بار در حالی در کاخ سفید با جو بایدن دیدار کرد که رییس جمهور آمریکا تاکید کرد با شکست دیپلماسی درباره ایران، گزینه‌های دیگری به کار می بریم و وعده داد که واشینگتن سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین ارتش اسرائیل را دوباره به راکت‎‌های مورد نیاز مجهز خواهد کرد.
به گزارش آسیانیوز، نفتالی بنت٬ نخست وزیر جدید اسرائیل٬ روز جمعه 5 شهریور 1400 برای نخستین بار در کاخ سفید با جو بایدن دیدار کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه ۵ شهریور در دیدار با نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید تاکید کرد که ایران «هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت».

این نخستین دیدار  بایدن با نخست وزیر جدید اسرائیل است که به گفته او، به موضوعاتی چون «امنیت اسرائیل و تهدید ایران» اختصاص یافت.

جو بایدن به بنت اطمینان داد که اگر دیپلماسی در بازدارندگی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای موثر نباشد، واشینگتن دست به اقدامات دیگری خواهد زد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت، ما دیپلماسی را در اولویت اول قرار داده‌ایم و باید دید که ما را به کجا خواهد رساند. اما اگر دیپلماسی شکست بخورد، ما آماده‌ا‌یم که به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم.

وی همچنین وعده داد که واشینگتن سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین ارتش اسرائیل را دوباره به راکت‎‌های مورد نیاز مجهز خواهد کرد.نفتالی بنت نیز در این دیدار با رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که «ایران صادر کننده تروریسم و ناقض شماره یک حقوق بشر در دنیا است» و «درست در همین حال که ما با هم صحبت می‌کنیم، ایرانی‌ها سانتریفیوژهای خود را در نطنز می‌چرخانند».

نخست وزیر اسرائیل به «طرحی که برای مهار ایران برای مذاکره به همراه آورده» اشاره کرد و افزود که هدف از این طرح متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران و ممانعت از گسترش حضور آن در منطقه است.

بنت تصریح کرد که اسرائیل برای تامین امنیت خود هرگز از آمریکا درخواست اعزام نیرو نخواهد کرد و امنیت خود را به منابع خارجی گروه نخواهد زد و خود مراقب سرنوشت خویش است اما از آمریکا به خاطر کمک‌های تجهیزاتی سپاسگزاری می‌کند.

دیدار رهبران آمریکا و اسرائیل در شرایطی انجام شده که بایدن به دلیل انفجارهای مهیب عصر پنج‌شنبه در کابل، در موقعیت سیاسی دشواری در صحنه داخلی آمریکا قرار گرفته و به سختی درگیر امور مرتبط به افغانستان است.

برخی رسانه‌ها گفته بودند که نفتالی بنت از جو بایدن می‌خواهد با توجه به وضعیت ایجاد شده در افغانستان پس از خارج کردن نظامیان آمریکا، طرح بیرون بردن سربازان آمریکایی از عراق و سوریه را کنار بگذارد. اما در دقایق حضور جو بایدن و نفتالی بنت در برابر دوربین‌ها، به این موضوع اشاره نشد.

به گزارش رسانه‌ها، هدف اصلی بنت از این سفر شنیدن این سخن از زبان جو بایدن بود که واشینگتن از بازگشت به برجام برای همیشه صرفنظر می‌کند. اما بایدن با اظهارات خود در برابر نفتالی بنت، نشان داد که هنوز بختی برای موفقیت دیپلماسی در برابر ایران قائل است.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، این هفته در تل‌آویو گفته بود که به ارتش فرمان داده تا تدارکات جهت تحقق برنامه‌های تهیه شده برای بمباران سایت‌های هسته‌ای ایران را «تسریع کنند».

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل نیز این هفته در دیدار با سفیران خارجی مقیم اسرائیل، گفت که ایران «تنها دو ماه تا تکمیل همه توانایی‌های لازم برای تولید بمب اتمی فاصله دارد». او نیز تاکید کرد که کشورش برای «خنثی کردن» این تهدید دست به اقداماتی خواهد زد.

 با این حال، به نظر می‌رسد که اظهارات ژنرال کوخاوی و بنی گانتز، هشداری تلویحی به دولت بایدن بود که اگر درخواست نفتالی بنت را برای عدم احیای برجام قبول نکند، اسرائیل حملات علیه ایران را آغاز خواهد کرد.

سران اسرائیل در یک دهه اخیر بارها از این نوع هشدارهای تلویحی به آمریکا داده‌اند اما بر اساس برخی گزارش‌ها، در صحنه عمل به اقداماتی مانند منفجر کردن سایت‌های اتمی و ترور دانشمندان هسته‌ای و گام‌هایی از این دست بسنده کرده‌اند.

نفتالی بنت این هفته به نیویورک تایمز گفته بود که اسرائیل دست خود را در ادامه اقدامات در برابر ایران، فارغ از هر سیاستی که آمریکا در پیش بگیرد، باز می‌بیند.

به نوشته نیویورک تایمز، قرار بود در سفر نفتالی بنت احتمال بازگرداندن اشتراک اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا به سطح پیشین مطرح شود.

بر اساس گزارش این روزنامه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل، با «بی‌اعتمادی» به جو بایدن، بلافاصله بعد از استقرار آقای بایدن در کاخ سفید، سطح همکاری میان موساد و سی‌آی‌ای را کاهش داد و نگران بود که این همکاری، به درز عملیات محرمانه اسرائیلی علیه ایران منجر شود.

 آخرین دیدار یک رئیس جمهوری آمریکا با نخست وزیر اسرائیل در زمان دونالد ترامپ با بنیامین نتانیاهو صورت گرفته بود. بنیامین نتانیاهو نشان داده بود که از روی کار آمدن جو بایدن چندان خشنود نیست و او را ادامه دهنده راه باراک اوباما می‌داند.

 بایدن در پایان دیدار با نفتالی بنت گفت که دولت او در تعهداتش در قبال اسرائیل، راه باراک اوباما را دنبال می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا در دیدار روز جمعه، این وعده را نیز به اسرائیلیان داد که دولت او تلاش خواهد کرد تا درخواست دیرینه اسرائیل برای معاف کردن شهروندانش از لزوم گرفتن روادید سفر به آمریکا را بررسی کند، اما قول قطعی در این زمینه نداد.

هیچ یک از دولت‌های پیشین آمریکا، از جمله دونالد ترامپ، که نزدیک‌ترین مناسبات با اسرائیل را داشت، این درخواست را نپذیرفته بودند.

آمریکا بر خلاف ۳۹ کشورِ عمدتا اروپایی، برای دادن روادید سفر برای اسرائیلی‌ها، مخصوصا جوانان، سخت‌گیری کرده و ظاهرا نگران است که بسیاری از جوانان این کشور، نه برای سفر، بلکه برای زندگی و کار به آمریکا بروند./
https://www.asianews.ir/u/3i8
اخبار مرتبط
گروهی از رسانه‌ها نوشته‌اند نفتالی بنت می‌خواهد از زبان جو بایدن بشنود که دولت او در قبال ایران چه تصمیمی دارد و آیا واقعاً در تلاش بازگشت به برجام است یا نه.
نخست وزیر اسرائیل، با استقبال از بیانیه‌ها و اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره حمله پهپادی ایران به کشتی مرمر استریت، ادعا کرده است اکنون زمان آن است که اسرائیل در «جبهه‌های متعدد» به ایران پاسخ دهد.
رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده‌اند که در انتصاب سرهنگ هرتسوگ به مقام سفیر در آمریکا، «تجربیات» و «شناخت عمیق» او در ارتباط با ایران موثر بوده و احتمالا مهم‌ترین ماموریت او در واشینگتن، جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام است.
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل امروز گفت زمان پاسخ دادن به اقدامات ایران «فرا رسیده» و اسرائیل برای حمله علیه ایران آمادگی دارد.
بریتانیا، رومانی و لیبریا در نامه شکایت به شورای امنیت نوشتند: حمله به کشتی اسراییلی باعث اختلال و ایجاد خطر برای امنیت و ایمنی کشتیرانی بین‌المللی شد و نقض آشکار قوانین بین المللی است؛ این در حالی است که نیروی دریایی بریتانیا از احتمال «ربوده شدن» یک کشتی دیگر نیز با پرچم پاناما در خلیج عمان خبر داده است.
همچنانکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران حمله اخیر به کشتی مرسر استریت در دریای عرب را انجام داده است و گفت ایالات‌متحده با شرکای بین‌المللی خود در حال همکاری است تا این کشورها به این حمله واکنشی مشترک نشان دهند، کانادا و انگلستان نیز این حادثه را محکوم کردند و به بیانیه مشترک آمریکا و اسراییل پیوستند.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در آخرین سخنرانی خود در دولت دوازدهم تایید کرده است که آرشیو هسته‌ای را اسرائیلی‌ها سرقت کردند و پیش ترامپ بردند که او از توافق هسته ای خارج شد.
نخست‌وزیر اسرائیل گفت: من اعلام می‌کنم که ایران پشت حمله به کشتی مرسر استریت است؛ شواهد و اطلاعاتی در این باره وجود دارد و ما انتظار داریم جامعه جهانی برای ایران روشن سازد که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید