صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۱:۳۴
کد خبر: 5712
گزارشگر: 2
۷۳۰
۰
۰
۱
پیام رئیس جمهور قاسیم ژومارت توکایف به مردم قزاقستان :

وحدت مردم و اصلاحات سیستماتیک، پایه محکمی برای رفاه این کشور است.

وحدت مردم و اصلاحات سیستماتیک، پایه محکمی برای رفاه این کشور است.
در اول سپتامبر سال ۲۰۲۱ در جلسه علنی پارلمان جمهوری قزاقستان، آقای قاسم ژومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان پیام نوبتی سالانه خود به عنوان " وحدت مردم و اصلاحات سیستمیک بنیاد محکمی برای سعادت ملت هستند" را خطاب به مردم قزاقستان اعلام نمود.

رئیس جمهور قاسیم ژومارت توکایف، در نشست مشترک مجلس نمایندگان، پیامی را برای مردم قزاقستان با این عنوان منتشر نمود: "وحدت مردم و اصلاحات سیستماتیک پایه محکمی برای رفاه این کشور است."
رئیس دولت چندین طرح با هدف توسعه بیشتر کشور در دوران پس از همه گیری، افزایش کارایی سیستم های مراقبت های بهداشتی، ارائه آموزش با کیفیت، بهبود سیاست های منطقه ای، ایجاد یک اکوسیستم موثر در بازار کار، نوسازی سیاسی، حمایت از حقوق بشر و تحکیم جامعه ارائه کرد. رئیس جمهور خطاب به مردم قزاقستان، سی امین سالگرد استقلال را بالاترین ارزش کشور ما نامید. رئیس جمهور تاکید کرد: "در وحدت و توافق، ما توانستیم یک دولت جدید بسازیم - این اصلی ترین دستاورد ما است.  ما با ایجاد پایه محکم برای توسعه، روح ملت را تقویت کرده ایم.  ما به دلیل ثبات در جامعه، عضوی تأثیرگذار در جامعه جهانی شده ایم، راه پیشرفت پایدار را در پیش گرفته ایم. ما با هم یک دولت قوی می سازیم. حاکمیت فقط شعارهای خالی یا کلمات بزرگ نیست. مهمترین چیز این است که هر شهروندی میوه های استقلال را احساس کند، اصلی ترین آنها زندگی مسالمت آمیز، هماهنگی اجتماعی، افزایش رفاه مردم و اطمینان جوانان به آینده آنها است. همه اقدامات ما برای این منظور است". قاسیم ژومارت توکایف با بیان اولویت های اصلی این سخنرانی تاکید کرد که رفاه همه قزاقستانی ها هدف اصلی وی به عنوان رئیس جمهور قزاقستان است.

برای دستیابی به این هدف، رئیس دولت پنج ابتکار کلیدی را مطرح کرد :

اولاً ، قاسیم ژومارت توکایف تصمیم خود را برای افزایش حداقل دستمزد از ۱ ژانویه ۲۰۲۲ از ۴۲/۵ هزار فعلی به ۶۰ هزار تنگه اعلام کرد.  این اقدام به طور مستقیم بیش از یک میلیون نفر را تحت تأثیر قرار خواهد داد و به طور غیرمستقیم - همه کارگران را.
دوماً ، رئیس جمهور ضرورت افزایش صندوق دستمزد را اعلام کرد، که طی ۱۰ سال گذشته تقریباً ۶۰ درصد از سود صاحبان مشاغل عقب افتاده است.  در این زمینه، به دولت دستور داده شد تا اقدامات "نرم" را برای تحریک مشاغل برای افزایش دستمزد کارکنان خود تدوین کند. برای کارفرمایانی که حقوق کارکنان را افزایش می دهند، مزایایی در چارچوب خریدهای مقرر شده و همچنین دسترسی ترجیحی به حمایت دولتی ارائه می شود.
سومین طرح با هدف کاهش بار بر روی صورتحساب دستمزد انجام شده است. رئیس دولت پیشنهاد کرد که یک پرداخت واحد از صندوق دستمزد برای مشاغل خرد و کوچک با کاهش بار کل از ۳۴ درصد به ۲۵ درصد پیشنهاد شود. این امر باعث تحریک مشاغل به "بیرون کشیدن از سایه" هزاران کارمند می شود که می توانند مشارکت تمام عیار در سیستم بازنشستگی، بیمه اجتماعی و بیمه خدمات درمانی باشند.
چهارم ، قاسیم ژومارت توکایف دستور داد سالانه دستمزد تعدادی از گروههای کارکنان بخش دولتی (کارمندان موسسات فرهنگی، بایگانی، کتابخانه ها و غیره) را از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهد. تأثیر اجرای این ابتکار توسط حدود ۶۰۰ هزار هموطن ما احساس خواهد شد.
پنجم ، رئیس جمهور اجازه انتقال بخشی از پس اندازهای بازنشستگی بالاتر از آستانه کفایت به حساب بانک "اتبازی" برای خرید مسکن بعدی را ضروری می داند.به نظر وی، این امر باعث ایجاد عادت جمع آوری وجوه و مدیریت عاقلانه آنها می شود.
 
نکات کلیدی سخنرانی:
 
***
امکان انتخاب روسای مناطق

"این یک لحظه اساسی از اصلاحات سیاسی است که توسط من در پیام سال گذشته پیشنهاد شده است.  این تصمیم مستقیماً بر منافع روستاییان، یعنی بیش از ۴۰ درصد قزاقستانی ها تأثیر می گذارد. ما در مسیر درستی هستیم. و در حال حاضر در سال ۲۰۲۴ ، شهروندان این فرصت را خواهند داشت، حداقل در حالت آزمایشی، روسای مناطقا را انتخاب کنند. "
 
***
زبان رسمی

"طبق قانون، تنها یک زبان دولتی در قزاقستان وجود دارد – قزاقی.  زبان روسی دارای وضعیت زبان رسمی است.  طبق قوانین ما، نمی توان مانع استفاده از آن شد. با این وجود، همه کسانی که آینده خود را با قزاقستان پیوند می دهند باید زبان قزاقستانی را بیاموزند. "
 
  
***
بارگیری مجتمع نظامی-صنعتی

وی افزود: وضعیت در افغانستان و افزایش کلی تنش های جهانی وظیفه راه اندازی مجدد مجموعه نظامی و صنعتی و دکترین نظامی را برای ما تعیین کرد.  تقویت توان دفاعی، افزایش پاسخگویی به تهدیدها نیز باید به اولویت های ملی تبدیل شود. ما باید برای شوک های خارجی و بدترین سناریوها آماده شویم.  مدل سازی با خطرات ناشی از خارج بسیار مرتبط شده است. لازم است آزمایش های استرس انجام شود و سناریوهایی تهیه شود که بر اساس آنها برنامه های عملیاتی دستگاه دولتی تدوین و تعدیل شود "
 
***
مقابله با کمبودهای پیش بینی شده برق

"یکی دیگر از موضوعاتی که می خواهم جداگانه روی آن صحبت کنم این است که جهان به سمت سبز شدن صنعت و اقتصاد حرکت می کند.  امروزه اینها دیگر فقط کلمات نیستند، بلکه یک راه حل خاص در قالب مالیات، عوارض و اقدامات فنی است. ما نمی توانیم کنار بگذاریم، همه اینها مستقیماً از طریق صادرات، سرمایه گذاری و انتقال فناوری بر ما تأثیر می گذارد. این موضوع بدون هیچ گونه اغراق، موضوع توسعه پایدار قزاقستان است. بنابراین، من هدف خود را برای دستیابی به عدم استفاده اززغالسنگ تا سال ۲۰۶۰ تعیین کرده ام.


***
هسته صلح آمیز

"جمعیت و اقتصاد کشور عظیم ما در حال رشد است و انرژی برای رشد با کیفیت مورد نیاز است.  با کاهش تدریجی عصر زغال سنگ، علاوه بر انرژی های تجدیدپذیر، باید به منابع تولید انرژی پایه قابل اعتماد نیز فکر کنیم.  تا سال ۲۰۳۰ ، کمبود برق در قزاقستان وجود خواهد داشت .  تجربه جهانی نشان می دهد:  بهترین راه برای خروج(از این مشکل) اتم صلح آمیز است . "

 

***
انرژی هیدروژن

"یک موضوع امیدوار کننده همچنین تولید هیدروژن سبز، به طور کلی انرژی هیدروژن است. به دولت مأموریت داده شده است تا پیشنهادهایی در این زمینه نیز تهیه کند. "
  
 
***
قزاقستان مرکز دیجیتال مرکزی منطقه اوراسیا است

"لازم است بستری برای تعامل بین شرکت های ملی و جامعه فناوری اطلاعات ایجاد شود. نیازها و خواسته های دیجیتالی بخش شبه دولتی باید تا حد ممکن توسط نیروهای شرکت های داخلی تأمین شود. "

 

***
پتانسیل مخابرات اطلاعاتی

"ما باید مراکز پردازش داده های مدرن ایجاد کنیم که بتواند به کشورهای همسایه خدمت کند.  ما باید از پتانسیل مخابراتی اطلاعاتی بزرگ خود استفاده کنیم. در عصر دیجیتال جدید،این موضوع اهمیت ژئوپلیتیک خواهد داشت . قزاقستان باید به قطب دیجیتال مرکزی در بخش قابل توجهی از منطقه اوراسیا تبدیل شود.  برای حل این مشکل، تقویت برنامه پرسنلی ضروری است "
 
***
۱۰۰ % خدمات عمومی از طریق تلفن همراه انجام می شود

وی افزود: "ما باید معماری جدیدی از دولت دیجیتال بسازیم.  تمام ابتکارات فناوری اطلاعات بخش دولتی منحصراً بر بستر جدید فناوری دولتی قزاقستان استوار خواهد بود.  دوگانگی، ناکارآمدی و بروکراسی را حذف خواهد کرد. 100 % خدمات عمومی از طریق تلفن های هوشمند در اختیار شهروندان قرار می گیرد "

 

***
فناوری های دیجیتال مدرن

"ما باید فعالانه با شرکای استراتژیک خود در خارج از کشور کار کنیم.در عین حال، تقویت و تحکیم بخش فناوری اطلاعات داخلی نیز مهم است. کشور به پرسنل جوان، تحصیل کرده و با انگیزه نیاز دارد. به عنوان بخشی از پروژه ملی دیجیتالی سازی، آموزش حداقل 100 هزار متخصص IT با کیفیت بالا ضروری است.  صادرات خدمات و کالاهای صنعت دیجیتال باید تا سال 2025 به حداقل 500 میلیون دلار برسد.
 
***
مفهوم مدیریت مالی دولتی

وی گفت: "به دلیل کمبود بدهی ملی و وجود ذخایر قابل توجه، قزاقستان به طور نسبی بر پیامدهای همه گیری غلبه می کند.  این مزیت رقابتی جدی ما است و اکنون مهم است که آن را از دست ندهیم. با این حال، اخیراً تمایلی به وجود آمده است که کسری بودجه و وجوه صندوق ملی برای پوشش تعهدات هزینه ای افزایش می یابد. "

 ***
موجودی ثبات مالی نامحدود نیست

"موجودی ثبات مالی بسیار نامحدود است.  بدیهی است اقدامات لازم برای افزایش درآمدهای بودجه لازم است.  اما اول از همه، ما نیاز به کنترل حجم و کارایی هزینه های دولت داریم.  برای بازیابی دارایی های صندوق ملی، اجرای قانون بودجه باید تسریع شود . اصلاحات قانونی مربوطه باید تا پایان امسال تصویب شود .  به طور کلی، کشور به مجموعه ای از قوانین برای مدیریت امور مالی عمومی، بدهی عمومی، سیاست بودجه و صندوق ملی نیاز دارد.  از دولت و بانک ملی می خواهم تا پایان سال مفهومی برای مدیریت امور مالی عمومی تهیه کنند. "
 
***
دولت نباید به بانکداران کمک کند

"بانک های درجه دوم در پروژه های کوچک، به ویژه در مناطق روستایی سرمایه گذاری نمی کنند.  بنابراین، استفاده از پتانسیل سازمانهای تأمین مالی خرد ضروری است. آنها در این زمینه کار می کنند، مشتریان، کسب و کار و فرصت های آنها را می شناسند. بانک ملی و سازمان تنظیم مقررات مالی باید بسته ای از تصمیمات مربوط به این موضوع را تهیه کنند.  کار برای کاهش سطح دارایی های استرس زا از اهمیت بالایی برخوردار است. ما تصمیم گرفتیم که دولت نباید به بانکداران کمک کند "
 
***
ساخت مدرسه

"کمبود مکان در مدارس یک مشکل حاد سیستم آموزش متوسطه است.  کسری بودجه ۲۲۵ هزار صندلی است.  اگر اقدامات فوری انجام نشود، می تواند تا سال ۲۰۲۵ به یک میلیون صندلی برسد .  پیشتر، دستورالعمل هایی در مورد ساخت حداقل ۸۰۰ مدرسه تا پایان سال ۲۰۲۵ دادم .  امروز من مقرر کردم این رقم را به ۱۰۰۰ مدرسه برسانم "

 

***
مربیان

"سیستم آموزشی به معلمان با انگیزه و ماهر نیاز دارد. من معتقدم که بازآموزی معلمان هر سه سال یکبار لازم است، و نه هر پنج سال، همانطور که اکنون است "
 

***
واکسیناسیون

وی افزود: در آینده نزدیک ممکن است انواع جدیدی از ویروس کرونا در جهان ظاهر شود. کارشناسان می گویند که همه گیری های دیگری نیز وجود خواهد داشت. ما نمی توانیم فقط بنشینیم و منتظر باشیم تا این اتفاق بیفتد.  ما باید در چنین شرایطی خود را با زندگی و پیشرفت بیشتر وفق دهیم.  اکنون خرید واکسن مورد نیاز ما بسیار مهم است.  واکسن های ثبت شده در سازمان بهداشت جهانی باید در اسرع وقت خریداری شوند. در عین حال، لازم است تمام سیستم مراقبت های بهداشتی را برای سیستم واکسیناسیون های منظم آماده کنیم "

 

***
ایمنی بیولوژیکی

" ایجاد یک سیستم ملی برای پیش بینی ایمنی بیولوژیکی کشور ضروری است.  این اقدام در پیش نویس قانون مربوطه ("در مورد ایمنی بیولوژیکی جمهوری قزاقستان") پیش بینی شده است. من از مجلس می خواهم این قانون را قبل از پایان جلسه کنونی تصویب کند "
 
رئیس دولت خطاب به نمایندگان حاضر در این نشست بر اهمیت تهیه کیفیت بالای لوایح تصویب شده تأکید کرد. او معتقد است که نمایندگان مجلس باید همیشه در حفظ منافع مردم پیگیر باشند، هر تصمیمی باید با توجه به نیازهای شهروندان و توانایی های دولت گرفته شود. قاسیم-ژومارت توکایف در جمع بندی سخنان خود به ضرورت کار موثر دستگاه دولتی اشاره کرد.


نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/3kh
اخبار مرتبط
در مقاله «اسلامی شدن ایران بدون انقلاب ۵۷»که چندی پیش در آسیانیوز منتشر شد، به این موضوع رسیدیم که موج اسلامگرایی و اسلام سیاسی در اواخر دهه شصت قرن گذشته میلادی آغاز و با شکست اعراب در جنگ ۱۹۷۳ با اسرائیل اوج گرفت؛ در واقع موج اسلامگرایی به نحوی باعث شد تا معادلات قدرت در نیمه دوم قرن بیستم به کلی تغییر کرده و با سقوط شوروی بابت ورودش به افغانستان و نابودی متحدانش، نظم جدیدی در جهان شکل بگیرد؛ نظمی که مجددا در اثر بهار عربی تغییرات جدی را تجربه کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید