صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۱:۲۶
کد خبر: 5729
گزارشگر: 213
۱۷۰۸
۰
۰
۲
امسال از پیاده روی اربعین خبری نیست

عراق فقط ۳۰ هزار ایرانی می پذیرد؛ آن هم با سفر هوایی!

عراق فقط ۳۰ هزار ایرانی می پذیرد؛ آن هم با سفر هوایی!
عراق اعلام کرد برای مراسم اربعین امسال، در مجموع فقط چهل هزار زائر خارجی و از جمله سی هزار ایرانی را در خاک خود و فقط با سفر هوایی خواهد پذیرفت؛ در حالی که در سال ۱۳۹۸ حدود چهارده‌ میلیون زائر برای این مراسم به عراق رفتند.

به گزارش آسیانیوز، ماه گذشته میلیون‌ها زائر بی‌توجه به شیوع کرونا، برای سوگواری عاشورا به کربلا رفتند و بیشتر زائران ایرانی در سال‌های گذشته پای پیاده وارد عراق می‌شدند.

 

------------------------------------
بیشتر بخوانید:

«تمایل زیاد» جمهوری اسلامی ایران به برگزاری مراسم اربعین
------------------------------------------------------------------------------
عراق اعلام کرد برای مراسم اربعین امسال، در مجموع فقط چهل هزار زائر خارجی و از جمله سی هزار ایرانی را در خاک خود خواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت عراق یکشنبه شب اعلام کرد که به دلیل بحران همه‌گیری کرونا، شمار زائرانی که اجازه ورود به کربلا خواهند داشت، به‌شدت کاهش یافته است.

در سال ۱۳۹۸ حدود چهارده‌ میلیون زائر برای این مراسم به عراق رفتند که بیشترشان از ایران، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، و لبنان بودند.

سال گذشته، دولت عراق شمار زائران خارجی را به ۱۵۰۰ نفر از هر کشور محدود کرد.

به گفته کمیسیون دولتی بهداشت عراق، امسال کشورهای حوزه‌ خلیج فارس، کشورهای عرب، و بقیه کشورهای جهان جمعا می‌توانند ده هزار زائر به کربلا بفرستند.

این کمیسیون که ریاستش با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق است، گفت که زائران خارجی تنها با هواپیما اجازه ورود خواهند داشت.

همزمان‌، خبرگزاری فارس، روز یکشنبه نوشت: «امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، با بیان این که هنوز نامه رسمی از سوی عراق یا وزارت خارجه دریافت نکرده‌ایم، گفت که این موضوع قرار است در جلسه ستاد اربعین مورد بررسی قرار گیرد و در صورت قطعی بودن این موضوع، سازوکار اعزام اعلام خواهد شد.»

این خبرگزاری افزود که امام جمعه نجف اشرف در روزهای اخیر خواستار بازگشایی مرزها به روی زوار اربعین شده بوده است. بیشتر زائران ایرانی در سال‌های گذشته پای پیاده وارد عراق می‌شدند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماه گذشته میلیون‌ها زائر بی‌توجه به شیوع کرونا، برای سوگواری عاشورا به کربلا رفتند.

عراق با جمعیتی حدود چهل میلیون نفر، تا کنون حدود دو میلیون مورد ابتلا به کرونا ثبت کرده است و طبق آمار رسمی، از زمان آخرین موج شیوع این ویروس در عراق، ۲۱ هزار نفر در آن کشور جان خود را از دست داده‌اند.

 

اصرار جمهوری اسلامی ایران به برپایی پیاده روی اربعین

این در حالی است که همزمان با افزایش ۹۵ نفر به جان باختگان کرونا در فاصله یک روز، مسوولان جمهوری اسلامی از برنامه ریزی برای برگزاری مراسم اربعین و اعزام زائران به عراق خبر دادند.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین از پیش ثبت نام متقاضیان برای حضور در این مراسم خبر داد و افزود که متقاضیان باید دوز دوم واکسن خود را زده و بیماری زمینه‌ای نیز نداشته باشند.

این اطلاعیه در حالی صادر شده که تاکنون تنها ۱۲ درصد کل جمعیت ایران واکسن تزریق کرده اند و اکثر آنها نیز سن بالا داشته‌اند.

بر اساس اطلاعیه کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین پیش ثبت نام از پانزدهم شهریور تا پایان روز ۱۷ شهریور و ثبت نام قطعی پس از موافقت رسمی دولت عراق انجام خواهد شد. مراسم اربعین هم‌زمان با هفته اول مهر ماه برگزار می‌شود.

این ستاد همچنین از زائران خواسته که به مرز‌های ایران و عراق مراجعه نکنند و تاکید کرده که دولت عراق هنوز مجوزی برای ورود زائران ایرانی صادر نکرده است.

محمد حسن ذیبخش، سخنگوی هواپیمایی کشوری، نیز گفت که عراق در فرودگاه های خود هیچ ویزایی صادر نمی‌کند و شهروندان بدون ویزا به این کشور سفر نکنند./

https://www.asianews.ir/u/3kz
اخبار مرتبط
همزمان با افزایش ۹۵ نفر به جان باختگان کرونا در فاصله یک روز، مسوولان جمهوری اسلامی از برنامه ریزی برای برگزاری مراسم اربعین و اعزام زائران به عراق خبر دادند؛ این در حالی است که دولت عراق هنوز مجوزی برای ورود زائران ایرانی صادر نکرده است.
رئیس جمهور برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور دانست و تأکید کرد، بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان کسانی می‌توانند به زیارت اربعین بروند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را زده باشند.
محمد شیرکوند، فعال گردشگری گفت: کشور ما در بالاترین خط تحریم ممکن قرار دارد و حوزه سیاسی و دیپلماسی آن دچار پیچیدگی‌های مخصوص به خود است؛ به طوری که در ظرف مدت ۱۵ روز در مراسم اربعین بالاترین سطح خدمات گردشگری اعم از خدمات ارزی، بیمه، پزشکی و حتی خدمات ویزا را حتی به اقوام غیر ایرانی و به جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ارائه می دهد؛ اما زمانی که نوبت به گردشگری داخلی و ورودی می‌رسد، مدام می گویند که می‌خواهیم اما نمی‌توانیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید