صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۳
کد خبر: 5756
گزارشگر: 213
۸۰۲
۰
۰
۲
علت قرارداد غول بین‌المللی نفتی با کشور همسایه چیست

امضای «چهار قرارداد بزرگ» عراق با توتال

امضای «چهار قرارداد بزرگ» عراق با توتال
شرکت فرانسوی توتال، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه انرژی جهانی، چهار قرارداد بزرگ، در مجموع به ارزش ۲۷میلیارد دلار، با دولت عراق امضا کرد

به گزارش آسیانیوز، قراردادها با شرکت توتال روز یکشنبه در حضور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، امضا شد.

شرکت فرانسوی توتال، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه انرژی جهانی، چهار قرارداد بزرگ، در مجموع به ارزش ۲۷میلیارد دلار، با دولت عراق امضا کرد. سه قرارداد مربوط به توسعه میدان‌های گازی و نقتی در جنوب عراق و قرارداد چهارم برای ساخت یک نیروگاه انرژی خورشیدی است.

ایندیپندنت نوشت براساس بیانیه وزارت نفت عراق، قراردادها روز یکشنبه در حضور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر آن کشور امضا شده است.

شرکت توتال برای توسعه میدان نفتی رتاوی در جنوب عراق، ایجاد یک پالایشگاه مرکزی برای جداسازی و پالایش گاز طبیعی تولیدشده در پنج میدان جنوبی آن کشور و همچنین یک پروژه بسیار مهم و ضروری برای تزریق آب خلیج فارس به میدان‌های نفتی به‌منظور حفظ سطح استخراج و تولید در آن‌ها، سه قرارداد با وزارت نفت عراق امضا کرده است.

قرارداد چهارم شرکت توتال با وزارت برق عراق و برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی یک‌هزار مگاواتی امضا شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، درحالی‌که بعضی شرکت‌های نفتی بین‌المللی پایان دادن به همکاری خود با صنایع نفت و گاز عراق و خروج از آن کشور را بررسی می‌کنند، قرارداد با شرکت توتال، در سال‌های اخیر، بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین قراردادی است که یک غول بین‌المللی نفتی در عراق امضا کرده است.

عراق به‌ویژه برای تامین منابع سوخت مورد نیاز در نیروگاه‌های برق آن کشور، به توسعه فوری منابع محلی گاز نیازمند است. این کشور به‌شدت به واردات گاز و برق ایران وابسته است که در ماه‌های اخیر به دلیل بدهی‌های پرداخت‌نشده و بالا رفتن مصرف در داخل ایران، نامنظم بوده است.

احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق، ماه ژوئن در مصاحبه‌ای گفته بود که آن وزارتخانه قصد دارد ظرفیت تولید گاز عراق را تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۳ میلیارد فوت مکعب افزایش دهد. عراق درحال حاضر برای تامین نیازهای داخلی خود، به واردات دو میلیارد فوت مکعب گاز نیازمند است.

براساس قراردادی که وزارت نفت عراق با توتال امضا کرده، قرار است یک مجتمع گازی ساخته شود که در آن عملیات جداسازی و پالایش گاز استخراج‌شده به‌همراه نفت در میدان‌های نفتی جنوبی رتاوی، قرنه غربی ۲، مجنون، طوبی و لوهیس انجام شود.

عراق درحال حاضر امکانات استفاده از این گاز طبیعی را ندارد و آن را در میدان‌های نفتی می‌سوزاند. بنابر ارزیابی بانک جهانی عراق در حال حاضر روزانه حدود ۱۶میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را بر سر چاه‌های استخراج نفت می‌سوزاند و به گفته کارشناسان این کشور به این ترتیب میلیون‌ها درآمد دلار خود را از دست می‌دهد.

عراق اعلام کرد که قصد دارد با اجرای این پروژه در طول دو تا سه سال آینده، سوزاندن گاز در میدان‌های نفتی را به صفر برساند. گاز تولیدشده می‌توان به‌عنوان سوخت برای نیروگاه‌های برق آن کشور مورد استفاده قرار گیرد. وزیر نفت عراق گقته است که گاز تولیدشده درنتیجه اجرای پروژه توتال در جنوب عراق کمک خواهد کرد تا آن کشور واردات گاز از ایران را قطع کند، زیرا گاز تولید داخل ارزانتر خواهد بود./


https://www.asianews.ir/u/3lp
اخبار مرتبط
در حالی که امسال کشور عراق تنها پذیرای ۳۰ هزار زائر ایرانی آن هم با سفر هواپیمایی و احیانا بلیط ۴.۵ میلیون تومانی است، یک مقام مسوول در این باره گفت مردم تحت هیچ شرایطی به مرزها مراجعه نکنند و هیچ موکبی در مرزها یا مسیر منتهی به مرزها مستقر نشده است و همه مرزها در ایام اربعین بسته است
عراق اعلام کرد برای مراسم اربعین امسال، در مجموع فقط چهل هزار زائر خارجی و از جمله سی هزار ایرانی را در خاک خود و فقط با سفر هوایی خواهد پذیرفت؛ در حالی که در سال ۱۳۹۸ حدود چهارده‌ میلیون زائر برای این مراسم به عراق رفتند.
همزمان با افزایش ۹۵ نفر به جان باختگان کرونا در فاصله یک روز، مسوولان جمهوری اسلامی از برنامه ریزی برای برگزاری مراسم اربعین و اعزام زائران به عراق خبر دادند؛ این در حالی است که دولت عراق هنوز مجوزی برای ورود زائران ایرانی صادر نکرده است.
رئیس جمهور برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور دانست و تأکید کرد، بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان کسانی می‌توانند به زیارت اربعین بروند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را زده باشند.
برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP) از کمک مالی ۲ میلیون یورویی جمهوری فدرال آلمان در حمایت از برنامه بلندمدت کمک به پناهندگان آسیب‌پذیر افغانستانی و عراقی در ایران استقبال می‌کند.
فدراسیون فوتبال عراق با کارلوس کی‌روش به توافق نهایی رسید و به زودی این مربی باتجربه هدایت عراقی‌ها را برعهده خواهد گرفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید