صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۹
کد خبر: 5763
گزارشگر: 213
۹۸۴
۰
۰
۴
ترس جهان از افزایش غنی سازی جمهوری اسلامی در روزهای آینده

پرونده ایران در آستانه رفتن به شورای حکام/فعالیت‌ بازرسان آژانس در ایران محدود شد

پرونده ایران در آستانه رفتن به شورای حکام/فعالیت‌ بازرسان آژانس در ایران محدود شد
همچنانکه دو روز گذشته نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از پایبند نبودن همیشگی آمریکا به مذاکرات برجام سخن گفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای تهران تاکید کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در ایران به طور جدی محدود شده است.

 همچنانکه دو روز گذشته نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از پایبند نبودن همیشگی آمریکا به مذاکرات برجام سخن گفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای تهران تاکید کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در ایران «به طور جدی» تضعیف شده است.

 

به گزارش آسیانیوز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: فعالیت‌های بازرسان در ایران به طور جدی تضعیف شده است و آمریکا و متحدین اروپایی آن، باید در جلسه هفته آتی شورای حکام در خصوص صدور احتمالی یک قطعنامه انتقادی از ایران تصمیم بگیرند.

------------------------

بیشتر بخوانید:

شطرنج‌باز مشهور جهان گفت به «اشتباه وحشتناک» برجام خاتمه دهید!

----------------------------------------------------
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای تهران تاکید کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در ایران «به طور جدی» تضعیف شده است.

یک گزارش آژانس که شامگاه سه‌شنبه ۱۶ شهریور در وین به رویت خبرگزاری‌ها رسیده، می‌گوید ایران هنوز توضیحات لازم را در مورد ذرات اورانیوم به‌دست آمده در سایت‌های اعلام نشده خود، ارائه نکرده است.

 

----------------------

بیشتر بخوانید:

روحانی گفت رییسی به برجام نخواهد رسید
-------------------------------------------

یکی از دو گزارش فصلی آژانس، آماری از افزایش چهار برابری اورانیوم غنی شده ایران در غلظت‌های متفاوت ارائه کرده که نشان از نزدیک شدن سریع به مواد لازمی است که ممکن است برای تولید بمب هسته‌ای کفایت کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است که فعالیت‌های آژانس در مقایسه با هر دوره دیگر از زمان حصول برجام در شش سال پیش، «به طور جدی» ضعیف شده است.

گروسی افزوده که «نگرانی فزاینده‌ای» نسبت به موضوعات مرتبط با سایت‌های اعلام نشده ایران دارد و تهران باید این مسائل را «سریعا حل کند».

------------------------------

بیشتر بخوانید:

🔴 سر صفحه با ایرج جمشیدی 🔻 اورانیوم فلزی و آینده‌ی برجام
---------------------------------------------------------------

اشاره مدیرکل آژانس به فعالیت‌های مشکوک در چهار سایت اعلام نشده ایران است که این دیده‌بان هسته‌ای وابسته به سازمان ملل از دو سال پیش خواهان کسب توضیحات لازم از سوی ایران در مورد آن‌ها شده است.



اسامی این سایت‌ها را بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، در فرصت‌های گوناگون اعلام و آژانس را به کم‌کاری در مورد رصد ایران متهم کرد.

ناظران آژانس در پی بررسی‌ها و برخی نمونه برداری‌ها از دستکم دو محل‌ گفتند که رد ذرات اورانیوم به‌دست آمده که مستلزم ارائه توضیحات از سوی ایران است.

 خبرگزاری‌ها گزارش دادند که افزون بر گزارش پادمانی مدیرکل آژانس، این نهاد در دو گزارش فصلی نیز میزان اورانیوم غنی شده ایران را به اطلاع اعضای شورای حکام رسانده است.

بر اساس این گزارش‌ها، حجم اورانیوم ایران با غنای ۲۰ درصد اکنون به ۸۴ کیلو و ۳۰۰ گرم افزایش یافته در حالی که در میانه بهار امسال ۶۲ کیلو و ۸۰۰ گرم اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی داشت.

همچنین میزان اورانیوم غنی شده ایران در سطح ۶۰ درصد از دو کیلو و ۴۰۰ گرم در میانه بهار امسال، اکنون به ۱۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

اورانیوم غنی شده باغلظت‌های متفاوت چهار برابر سال‌های گذشته است.

رهبر انقلاب پس از ناامیدی از احیای برجام در آغاز بهار امسال از سازمان انرژی اتمی ایران خواست غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد را نیز آغاز کند. پس از آن نیز تولید فلز اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای ایران آغاز شد.

گزارش‌های جدید آژانس در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام این نهاد تهیه شده است. آمریکا و متحدین اروپایی آن، باید در جلسه هفته آتی شورای حکام در خصوص صدور احتمالی یک قطعنامه انتقادی از ایران تصمیم بگیرند.

به نوشته رویترز، از منظر غرب در صورت صدور چنین قطعنامه‌ای، فشار بر ایران برای ارائه توضیحات لازم در باره سایت‌های اعلام نشده افزایش خواهد یافت.

رویترز که گزارش‌های فصلی آژانس را رویت کرده گفته است که شانه خالی کردن ایران از پاسخگویی، مذاکرات هسته‌ای را در صورت تجدید آن بغرنج‌تر خواهد کرد.

اما کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس، در واکنش به انتشار دو گزارش فصلی و گزارش پادمانی مدیرکل آژانس از این نهاد خواست که «بی‌طرفی و رفتار حرفه‌ای خود را حفظ کند».

او فوریت تاکید شده از سوی مدیرکل آژانس برای حل این مسائل را نیز رد کرد و آن را «بزرگ‌نمایی موضوعات زیر فشار برخی اعضای خاص آژانس» نامید.

ایران گفته است که آماده بازگشت به تعهدات برجامی است و گام‌های متعددی را که به‌دلیل «نقض تعهدات طرف‌های دیگر» در برنامه هسته‌ای خود برداشته است، به عقب برخواهد گرداند اما این امر مستلزم احیای توافق هسته‌ای به شکل پیشین آن است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در گفت‌وگو با سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، که کشورش میزبان شش دور مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا در وین بود، و همچنین در دو مکالمه تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، تاکید کرده که ایران آماده بازگشت به میز مذاکرات است اما این گفت‌وگوها باید مقید به دستیابی به نتیجه باشد «نه مذاکره کشدار و بی‌حاصل برای مذاکره».

در روزهای گذشته برخی محافل خبری در ایران این احتمال را بعید ندانستند که رافائل گروسی خود به زودی با مقاماتی از ایران دیدار کند اما این امر هنوز تایید نشده است.

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که نخست وزیر جدید اسرائیل٬ روز گذشته برای نخستین بار در حالی در کاخ سفید با جو بایدن دیدار کرد که رییس جمهور آمریکا تاکید کرد با شکست دیپلماسی درباره ایران، گزینه‌های دیگری به کار می بریم و وعده داد که واشینگتن سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین ارتش اسرائیل را دوباره به راکت‎‌های مورد نیاز مجهز خواهد کرد.به گزارش آسیانیوز، نفتالی بنت٬ نخست وزیر جدید اسرائیل٬ روز جمعه 5 شهریور 1400 برای نخستین بار در کاخ سفید با جو بایدن دیدار کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه ۵ شهریور در دیدار با نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید تاکید کرد که ایران «هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت».

این نخستین دیدار بایدن با نخست وزیر جدید اسرائیل است که به گفته او، به موضوعاتی چون «امنیت اسرائیل و تهدید ایران» اختصاص یافت.

جو بایدن به بنت اطمینان داد که اگر دیپلماسی در بازدارندگی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای موثر نباشد، واشینگتن دست به اقدامات دیگری خواهد زد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت، ما دیپلماسی را در اولویت اول قرار داده‌ایم و باید دید که ما را به کجا خواهد رساند. اما اگر دیپلماسی شکست بخورد، ما آماده‌ا‌یم که به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم.

وی همچنین وعده داد که واشینگتن سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین ارتش اسرائیل را دوباره به راکت‎‌های مورد نیاز مجهز خواهد کرد.نفتالی بنت نیز در این دیدار با رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که «ایران صادر کننده تروریسم و ناقض شماره یک حقوق بشر در دنیا است» و «درست در همین حال که ما با هم صحبت می‌کنیم، ایرانی‌ها سانتریفیوژهای خود را در نطنز می‌چرخانند».

نخست وزیر اسرائیل به «طرحی که برای مهار ایران برای مذاکره به همراه آورده» اشاره کرد و افزود که هدف از این طرح متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران و ممانعت از گسترش حضور آن در منطقه است.

بنت تصریح کرد که اسرائیل برای تامین امنیت خود هرگز از آمریکا درخواست اعزام نیرو نخواهد کرد و امنیت خود را به منابع خارجی گروه نخواهد زد و خود مراقب سرنوشت خویش است اما از آمریکا به خاطر کمک‌های تجهیزاتی سپاسگزاری می‌کند./
https://www.asianews.ir/u/3lz
اخبار مرتبط
نخست وزیر جدید اسرائیل٬ روز گذشته برای نخستین بار در حالی در کاخ سفید با جو بایدن دیدار کرد که رییس جمهور آمریکا تاکید کرد با شکست دیپلماسی درباره ایران، گزینه‌های دیگری به کار می بریم و وعده داد که واشینگتن سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین ارتش اسرائیل را دوباره به راکت‎‌های مورد نیاز مجهز خواهد کرد.
در فهرست پیشنهادی وزیران کابینه ابراهیم رئیسی حسین امیرعبداللهیان برای وزارت امور خارجه انتخاب شده است و به گفته یک مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، او دیپلماتی تندرو است که با وجود وی، تهران در مذاکرات هسته ای عملکرد سختیگرانه ای را دنبال می کند.
سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در تماس تلفنی یک ساعته با امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه درباره روابط دو کشور صحبت کرد.
رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده‌اند که در انتصاب سرهنگ هرتسوگ به مقام سفیر در آمریکا، «تجربیات» و «شناخت عمیق» او در ارتباط با ایران موثر بوده و احتمالا مهم‌ترین ماموریت او در واشینگتن، جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام است.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود که شامگاه دوشنبه ۱۱ مرداد پخش شد، با انتقاد دوباره از مصوبه هسته‌ای مجلس گفت به این زودی‌ها توافقی صورت نمی‌گیرد.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در آخرین سخنرانی خود در دولت دوازدهم تایید کرده است که آرشیو هسته‌ای را اسرائیلی‌ها سرقت کردند و پیش ترامپ بردند که او از توافق هسته ای خارج شد.
نخست‌وزیران جدید و پیشین اسرائیل بر سر ایران و برنامه هسته‌ای وارد یک جدال لفظی تند شده‌اند.
گری کاسپاروف، شطرنج‌باز مشهور جهان از ایالات متحده خواست که مذاکرات با تهران را متوقف کند و این گفت‌وگوها را اشتباهی وحشتناک توصیف کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید