صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۷
کد خبر: 5929
گزارشگر: 213
۱۱۹۷
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

رکود «صنعت شیرینی» در ایران و جایگزینی محصولات قاچاق!

رکود «صنعت شیرینی» در ایران و جایگزینی محصولات قاچاق!
همچنانکه هزینه های تولید در صنعت شیرینی و شکلات در کشور افزایش یافته است و به طور طبیعی قدرت رقابت با برندهای خارجی موجود کاهش می یابد و بخش عمده ای از این محصولات به صورت قاچاق وارد می شود، محصولات قاچاق به طور سیستماتیک جایگزین مصرف کالاهای تولید داخل خواهد شد.

رکود «صنعت شیرینی» در ایران و جایگزینی محصولات قاچاق!/asianews

هزینه های تولید در این صنعت بسیار بالا بوده و تبعا با افزایش قیمت ها قدرت رقابت ما با برندهای خارجی موجود در سطح کشور کاهش می یابد و از آنجایی که بخش عمده ای از این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور می شود این محصولات قاچاق به طور سیستماتیک جایگزین مصرف کالاهای تولید داخل می شوند.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

الگوی تغذیه سالم چیست؟

-------------------------------------------------------------

تولید و مصرف شکلات در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه‌ای چندان طولانی ندارد. اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش توسط دو برادر در تبریز راه‌اندازی شد. صنایع شیرینی و شکلات در گروه صنایع جدیدی هستند که از آغاز فعالیت آنها در ایران سال‌های زیادی نمی‌گذرد اما این صنعت با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان در بازار، استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید و همچنین نیاز کشورهای همسایه به تامین این محصولات، توانسته جایگاه بسیار مناسبی را در بخش تولید و صادرات غیرنفتی کشور به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر تعداد 1100 واحد با ظرفیت اسمی 7/1 میلیون تن و میزان تولید 3/1 میلیون تن در زمینه تولید انواع محصولات صنعت شیرینی و شکلات فعالیت می کنند.

تبریز؛ قطب صنعت شکلات در ایران
استان های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، خراسان و تهران جزو بهترین تولیدکنندگان شیرینی و شکلات صنعتی محسوب می شوند.
سهم آذربایجان شرقی از ۶۰ درصد صادرات شکلات و شیرینی ایران باعث شده تبریز به عنوان قطب این صنعت حرف اول تولید را بزند. همچنین 50 درصد از بیسکویت و شکلات ایران در تبریز تولید می شود و بیش از ۸۵۰ واحد تولیدی شیرینی و شکلات در این شهر وجود دارد که محصولات آنها به بیش از ۵۰ کشور جهان صادر می شود.
میزان تولید صنعت شیرینی و شکلات کشور در سال گذشته حدود یک میلیون و 700 هزار تن بوده است، صنعت بیسکویت و کیک طی سالهای اخیر در کشور رشد چشگیری داشته است که در حال حاضر سالیانه 700 تا 800 هزار تن بیسکویت و کیک درکشور تولید می شود.

شیرینی و شکلات؛ نیمی از صادرات صنایع غذایی را دربرگرفته است
صادرات شکلات ایرانی در دهه اخیر افزایش چشم گیری داشته و همواره مقام اول را در صنایع غذایی کشور به خود اختصاص داده است تا جایی که سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری به همراه دارد.

صنعت شیرینی و شکلات نیمی از صادرات صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است. کشورهای افغانستان و عراق از مهم ترین مقاصد صادراتی ایران در این حوزه محسوب می شوند. همچنین کشورهای ارمنستان، سوریه، ازبکستان، قزاقستان و عراق را از عمده بازارهای صادراتی ایران محسوب می شوند. در حال حاضر مجموع محصولات تولیدی صنعت شیرینی و شکلات ایران به 66 کشور جهان صادر می شود.

این صنعت براساس آمارهای رسمی چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور داشته و توانسته زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار نفر را به طور مستقیم یا غیرمستقیم در کشور فراهم کند، براساس آمارهای جهانی ارزش بازار محصولات شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم ایران از این بازار 5 درصد است و با توجه به ظرفیت های خالی این رقم می تواند تا ۲۰ درصد نیز افزایش یابد.

نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و رکود حاکم بر جامعه از مشکلات اصلی تولیدکنندگان شکلات در ایران محسوب می شود و رونق این صنعت به حمایت دولت و مسئولین نیاز دارد. هزینه های تولید در این صنعت بسیار بالا بوده و تبعا با افزایش قیمت ها قدرت رقابت ما با برندهای خارجی موجود در سطح کشور کاهش می یابد و از آنجایی که بخش عمده ای از این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور می شود این محصولات قاچاق به طور سیستماتیک جایگزین مصرف کالاهای تولید داخل می شوند.

امیدواریم با تلاش و حمایت هرچه بیشتر مسئولین از این صنعت و فرهنگ سازی و تشویق مردم به مصرف شکلات های ایرانی این صنعت روز به روز در کشور رونق و توسعه بیشتری یافته و به خودکفایی کامل برسیم و نیز به جایگاه قابل قبولی در بازارهای جهانی دست پیدا کنیم./


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3qg
اخبار مرتبط
تولیدکنندگان و صاحبان صنایع در حالی ۲۰ درصد از اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند که بیشترین نارضایتی را از بابت مالیات‌ها و هزینه‌های جاری دارند؛ در حالی که معافیت‌های مالیاتی یکی از جاذبه‌های درنظر گرفته‌شده برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی است.
نباید فراموش کنیم که تا زمانی که مشکلات ساختاری اقتصاد ایران و سیستم مدیریتی ناکارآمد در کشور حاکم باشد نمی توان با تغییر دولت انتظار معجزه داشت.
تغذیه صحیح پدیده رشد را برای انسان فراهم می سازد و موجب سلامت جسم و روان او خواهد شد
وزارت صمت در حل مشکل تورم می تواند با استفاده از نخبگان نقش اساسی در مهار تورم داشته باشد و باید مراقب ضربه های احتمالی که تولیدکننده از قیمت گذاری دستوری احتمالی خواهد خورد، باشد.
تمرکز دولت بر حمایت از بنگاه های بزرگ دولتی و شبه دولتی به تحمیل هزینه ها و تضعیف و پیچیدگی بیشتر شرایط فعالیت صنایع کوچک و متوسط منجر شد؛ از این رو دسترسی این صنایع به فناوریهای نوین، حضور در بازارهای بین المللی و مراودات تجاری و رفع موانع صادراتی از جمله اقداماتی است که باید دستور کار دولت جدید قرار گیرد.
مشکلات و تنگناهای اقتصادی، معضل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی، تامین نیازهای اساسی مردم در شرایط تحریم، مستلزم گرداندن پر قدرت چرخ های صنعت و تولید، جلوگیری از رانت و قاچاق و مبارزه با فساد اقتصادی در تمامی سطوح، شنیدن دردها و مشکلات اقشار جامعه و پاسخگویی به آنها است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید