صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۱
کد خبر: 5967
گزارشگر: 213
۹۹۲
۰
۰
۳
«چشم انداز تاریک» برجام بعد از سفر وزیر خارجه به نیویورک

برجام بی برجام!

برجام بی برجام!
سخنان وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی در هنگام ترک نیویورک حاکی از آن است که او پس از دیدار با وزرای خارجه آلمان، بریتانیا، فرانسه و همچنین مسئول سیاست خارجی اروپا، چشم‌اندازی روشنی از بازگشت احتمالی به مذاکرات وین ندارد.

به گزارش آسیانیوز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پایان سفر خود به نیویورک، گفت: «خط قرمز دولت رئیسی این است که نمی‌خواهیم کشور را به برجام و مذاکرات وین گره بزنیم، اگر در این مسیر، مذاکرات وین و برجام هم به نتیجه‌ای رسید، فبهاالمراد.»

----------------------

بیشتر بخوانید:

جو بایدن در سازمان ملل: تهران برای توافق با آمریکا باید برجام را «کاملا» اجرا کند!
----------------------------------------

سخنان وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی در هنگام ترک نیویورک حاکی از آن است که او پس از دیدار با وزرای خارجه آلمان، بریتانیا، فرانسه و همچنین مسئول سیاست خارجی اروپا، چشم‌اندازی روشنی از بازگشت احتمالی به مذاکرات وین ندارد.

امیرعبداللهیان بعد از پنج روز حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و به هنگام ترک نیویورک درباره نتیجه مذاکرات و دیدارهای خود، گفت که «رفتار آمریکا پارادوکسیکال و متعارض است، از یک طرف دعوت برای بازگشت به برجام و از طرف دیگر اعمال تحریم‌های جدید و بعضا هم ادبیات منفی که در رسانه‌ها و مصاحبه‌هایشان به‌کار گرفته می‌شود.»

------------------------------------

بیشتر بخوانید:

«رویای جمهوری اسلامی در وین»؛ لغو همه تحریم ها برای آغاز مذاکرات!

------------------------------------------------------------
او تاکید کرد که «از خطوط قرمز دولت رئیسی این است که ما نمی‌خواهیم کشور را به برجام و مذاکرات وین گره بزنیم و هر بخشی در مسیر خودش برای توسعه، تعالی و پیشرفت کشور» کار می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «اگر در این مسیر، مذاکرات وین و برجام هم به نتیجه‌ای رسید، فبها المراد. تبدیل به کاتالیروزی می شود و روابط و پیشرفت‌های اقتصادی ما سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.»

 

-------------------------

بیشتر بخوانید:

تروئیکای اروپایی اعلام کرد «پیشرفت‌های هسته‌ای» جمهوری اسلامی را قبول نمی کنیم!

----------------------------------------------------------------------

 همزمان میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در توییتی نوشت که تاخیر بیشتر در از سرگیری مذاکرات احیای برجام، ممکن است به زودی فضای گفت‌وگو‌ها در وین را برای رسیدن به موفقیت و کامل شدن روند مذاکرات «نامساعد» کند.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز درباره مذاکرات با ایران درباره احیای برجام گفت که به‌نظر می‌رسد آمریکا باید «در حل همه مسائل مربوط» رویکرد فعال‌تری اتخاذ کند.

لاوروف تاکید کرد که امیدوار است مذاکرات وین «در اسرع وقت» از سر گرفته شود.

پیشتر نیز چند مقام ارشد آمریکا و اروپا تاکید کردند که تاخیر در بازگشت به مذاکرات و احیای برجام، کارآیی این توافق را از بین خواهد برد.

 

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

بایدن گفت «گزینه های دیگر در مقابله با ایران» به کار می گیریم/گنبد آهنین ارتش اسرائیل به راکت مجهز شد

---------------------------------------------------

با این حال وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پایان سفر خود به نیویورک گفت که «به صراحت به طرف‌های مقابل گفتیم که دولت جدید ایران قائل نیست مذاکره برای مذاکره داشته باشد و برای ما دستاورد ملموس مهم است.»

امیرعبداللهیان در جریان دیدارهای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز بارها در واکنش به تاکید مقام‌های اروپا برای بازگشت فوری به مذاکرات، گفت که «دولت جدید در حال بررسی سوابق مذاکراتی است» و پس از پایان این بررسی‌ها مذاکرات را از سر خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه شنبه شب خود به هنگام ترک نیویورک با خبرگزاری دولتی ایرنا نیز گفت که ما به صراحت به آنها اعلام کردیم که دولت جدیدی که در ایران روی کار آمده، عملگراست و در ملاقات‌هایم با وزیران خارجه انگلیس، آلمان و نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کشورهایی که به درگیر موضوع برجام هستند، گفتم که مناسبات با اروپا را محدود به اروپای متشکل از سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه نمی‌دانیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به جزییاتی از گفت‌وگوی خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود که در دیدار با بورل «انتقاد کردم که مگر می‌شود آقای بایدن از یک طرف از ایران بخواهد به میز مذاکره برگردد، گاهی اوقات پیام‌هایی را ارسال کنند که ما حاضریم دو جانبه با هم گفت‌وگو کنیم و همزمان در حالی که مدعی است می‌خواهد به تعهداتش و برجام بازگردد، تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی» اعمال کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همزمان و به طور ضمنی به ارسال پیامی برای مقام‌های آمریکایی نیز اشاره کرد و گفت: «قرار شد جوزپ بورل این را منتقل کند که آمریکایی‌ها باید تکلیف خودشان را با این موضوع روشن کنند./

https://www.asianews.ir/u/3rg
اخبار مرتبط
جو بایدن که برای نخستین بار در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، گفت: ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است؛ مشروط بر اینکه تهران نیز به صورت کامل آن را اجرا کند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت که کشورهای ۱+۴ هیچ نشستی با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نخواهند داشت و اصرار آنها بر مذاکرات وین است؛ این در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با لحنی متفاوت از لغو همه تحریم ها برای آغاز مذاکرات سخن می گوید.
عرضه‌های اولیه یکی از پررنگ‌ترین دلایلی است که افت بازار سرمایه را در پی داشته است به عقیده کارشناسان بازار سرمایه انتخاب روش ترکیبی و عرضه به صندوق‌ها رانت جدیدی را در بازار سهام ایجاد کرده است.
در حالی که انتقادهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسراییل به عملکرد نفتالی بنت، نخست وزیر جدید در قبال جمهوری اسلامی ادامه دارد، وی روز یکشنبه در یک نشست زنده در فیس بوک از «چرت زدن» رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار رسمی اش با «نفتالی بنت» انتقاد و آن را تمسخر کرد.
روزنامه کیهان، در شماره امروز این نشریه نوشته؛ «آژانس شتر مجنون است پیاده شوید» و توطئه پیمان NPT را رها کنید!
فرمول رایجی از قانون مورفی در فرهنگ غربی تحت عنوان قانون موفقیت برالِک وجود دارد با این مضمون که تنها به کسانی اعتماد کنید که در صورت بروز مشکل به ‏اندازه شما زیان می ‏بینند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید