صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۲
کد خبر: 6016
گزارشگر: 213
۷۶۸
۰
۰
۳
فروش نفت ایران به چین منتفی می شود

چین و آمریکا بر سر «تحریم بیشتر» خرید نفت ایران توافق کردند

چین و آمریکا بر سر «تحریم بیشتر» خرید نفت ایران توافق کردند
مقامات آمریکایی و اروپایی با اعلام به خبرگزاری رویترز گفتند که آمریکا مذاکراتی با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران انجام داده است.

به گزارش آسیانیوز، مقامات آمریکایی و اروپایی روز سه شنبه ششم مهرماه به خبرگزاری رویترز گفتند که آمریکا مذاکراتی با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران انجام داده است. این در حالی است که آمریکا تلاش می‌کند ایران به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش بازگردد.

--------------------

بیشتر بخوانید:

توقع ایران در سند ۲۵ ساله با چین و «فروش نفت» برآورده نمی شود/«عدم تمایل» چین به رودر رویی با ایالات متحده!

--------------------------------------------
رویترز می‌گوید، شرکت‌های چینی به رغم تحریم‌های آمریکا به خرید نفت ایران ادامه می‌دهند و به همین دلیل اقتصاد ایران توانسته است در مقابل تحریم‌های گسترده ایالات متحده دوام بیاورد.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است، ما از خرید نفت ایران از سوی شرکت های چینی آگاه هستیم.

این مقام اضافه کرده است، ما تاکنون از اختیارات تحریمی خود برای مقابله با دور زدن تحریم‌های ایران، از جمله کسانی که با چین تجارت می‌کنند، استفاده کرده‌ایم و در صورت لزوم به استفاده از آن ادامه می‌دهیم.

این مقام ارشد آمریکا در ادامه گفته است، اما، ما این موضوع را در چارچوب مذاکرات‌ و خط مشی ما درباره ایران، از طریق دیپلماتیک با چینی‌ها مطرح کردیم و به طور کلی فکر می‌کنیم این مسیر موثرتری برای رفع نگرانی‌ها ما است.

یک مقام اروپایی هم به رویترز گفته است، این یکی از موضوعاتی بود که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر اواخر ماه ژوئیه خود به چین با مقامات چینی مطرح کرد.

این مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود نیز گفت که چین از ایران حفاظت می‌کند و مساله الان برای غرب این است که چین به چه میزان نفت از ایران می‌خرد.

در همین زمینه، یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز روز سه شنبه از چین خواست موضع خود را قبال مذاکرات احیای برجام بیان کند و به شیوه‌ای مصمم‌تری عمل کند.

ایران پیش از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که ۷۰۰ هزار بشکه آن راهی چین می‌شد.

چین تنها مشتری نفتی مهم است که واردات نفت از جمهوری اسلامی را ادامه می‌دهد. آمارهای سال گذشته گمرک چین نشان می‌دهد روزانه ۸۰ هزار بشکه واردات نفت از ایران داشته، اما شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها رقم واقعی فروش نفت ایران به چین را حدود ۳۲۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه ارزیابی کرده‌اند.

برای سال جاری نیز این رقم حدود ۵۷۷ هزار تا یک میلیون بشکه ارزیابی شده، در حالی که گمرک چین در آمارهای رسمی مدعی است که حتی یک بشکه نفت از ایران دسال ۲۰۲۱ خریداری نکرده است.

رویترز و بلومبرگ قبلا گزارش داده بودند که بخش بزرگی از نفت ایران تحت نام نفت دیگر کشورها، از جمله عراق، امارات، عمان و مالزی وارد چین می‌شود.

رویترز همچنین ۳۱ تیر ماه در گزارشی به نقل از هفت منبع مطلع نوشت، پس از آن که آمریکا نفت ایران و ونزوئلا را تحریم کرد، شرکت «کنکورد پترولیوم» چین که دو سال پیش از طرف آمریکا تحریم شده بود نقش محوری در معاملات نفتی این دو کشور ایفا کرده است./


https://www.asianews.ir/u/3sn
اخبار مرتبط
چین ثابت کرده که در مناسبات کلان بین‌المللی علاقه ندارد تا رو در روی ایالات متحده بایستد؛ از این رو کاهش فشار تحریم‌ها با توجه به نامشخص بودن نتیجه مذاکرات وین، مسیری نیست که چین بخواهد در پیش بگیرد.
بررسی ارقام منتشرشده در آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده در آخر هفته گذشته از فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت خام متعلق به ایران از سوی آمریکا در ماه مارس خبر می‌دهد؛ این در حالی است که مقامات دادگستری آمریکا در دولت ترامپ گفته بودند، پول از حاصل فروش این محموله‌ها به «قربانیان تروریسم دولتی» اختصاص داده شود.
قیمت نفت در معاملات امروز بازار جهانی انرژی کاهش نسبی را تجربه کرد که دلیل آن بحث‌های مطرح شده به بازگشت ایران به بازار جهانی نفت بوده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید