صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۱
کد خبر: 6106
گزارشگر: 213
۴۲۴۰
۳
۰
۸
خودروهای بی استاندارد و دودزای داخلی بی خریدار ماندند

عراق خودروهای ایران را به دلیل «بی کیفیت بودن» نخرید!

عراق خودروهای ایران را به دلیل «بی کیفیت بودن» نخرید!
در حالی که از تبعات غیر استاندارد بودن خودروهای ایرانی، افرایش روز افزودن آلودگی در شهرهای ایران و تلفات بسیار زیاد زانندگی و جان باختن هموطنان است که می توان گفت این مساله مهم ترین موضوعات زندگی شهروندی و انسانی را در کشورمان نشانه رفته است؛ خبرها حاکی از آن است که عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است و کیفیت خودرو ایرانی را قبول ندارد!

به گزارش آسیانیوز، وزیر صمت وعده داده بود که می‌خواهد سالانه یک میلیون دستگاه خودرو صادر کند. مهمترین بازارهای هدف خودروهای ایرانی هم عراق و سوریه است اما حالا خبر رسیده که عراق در گام اول خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفته است.

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

خودرو ایرانی نخرید!

----------------------------------------------------
رضا فاطمی امین، وزیر صمت به نمایندگان مردم وعده داده بود که می‌خواهد تولید خودرو در ایران را به سه میلیون دستگاه برساند و بهای تمام شده خودرو را ۲۰ درصد کاهش دهد و با کاهش قیمت تمام شده خودروهای ایرانی را به کشورهای هدف از جمله عراق، سوریه، پاکستان و لبنان صادر کند.

در گام نخست خودروسازان ایرانی برای صادرات با طرف عراقی وارد مذاکره شدند اما به نظر می‌رسد که جواب مثبتی نگرفته‌اند و عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است.

این در حالی است که از تبعات غیر استاندارد بودن خودروهای ایرانی افرایش روز افزودن آلودگی در شهرهای ایران و تلفات بسیار زیاد زانندگی و جان باختن هموطنان است که می توان گفت این مساله مهم ترین موضوعات زندگی شهروندی و انسانی را در کشورمان نشانه رفته است.



روز گذشته غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: «خودروساز‌ان ایرانی مطابق با قوانین ۸۵گانه اروپا تولید می‌شوند اما عراقی‌ها اصرار دارند که در خودروهای تولید شده ایمنی و آلایندگی توجه شود. چرا که عراقی‌ها طبق نظر استاندارد‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس، عمل می‌کنند.»

خبری که نشان می‌دهد خودروهای صادراتی ایران به عراق منتظر تایید استاندارد است.

حال با توجه به سنگ اندازی غربی‌ها و افزایش هزینه‌های تمام شده آیا ایران می‌تواند خودروهای ایرانی را روانه بازارهای همسایه کند و کدام خودروهای ایرانی صادر می‌شود؟ یک فعال بازار عراق پاسخ داد: قشر ضعیف و بی‌بضاعت عراق همچنان طرفدار خودروهای کم مصرف ایرانی است. در عراق دو قشر وجود دارد افراد ثروتمندی که خواهان خودروهای لوکس هستند و افرادی که از دولت برای گذران زندگی سوبسید می‌گیرند.

دیاکو افخم در این باره به تجارت‌نیوز گفت: زمانی پراید به این کشور صادر می‌شد اما حالا خودروهای کم مصرفی مثل تیبا و ساینا را می‌توان جایگزین پراید کرد. قطعا در بازار عراق هر چه خودرو کم مصرف‌تر باشد، پر طرفدار می‌شود. خودروهای ژاپنی مثل تویوتا و نیسان در عراق بسیار طرفدار دارند. به خصوص اینکه تویوتا محبوب کشورهای عربی است و تقاضا برای خرید آن زیاد است.

پراید دیگر در عراق طرفدار ندارد!
این فعال بازار عراق توضیح داد: زمانی خودرو ایرانی مثل پراید در عراق بازار خوبی داشت. البته آن زمان هم عراقی‌ها به پراید خودرو روزه‌دار می‌گفتند، چرا که مصرف سوخت این خودروها بسیار پایین بود اما از سال گذشته عراق تصمیم گرفته است که کالاها را بر اساس استاندارد روز جهانی وارد کند، به همین دلیل است که ما در حوزه صادرات خودرو دچار مشکل شده‌ایم.

افخم گفت: حالا عراقی‌ها از سه کشور کره، چین و ژاپن کارشناسانی برای ارزیابی استاندارد کالاهای وارداتی گرفتند که این افراد کالاهای وارداتی را درجه‌بندی می‌کنند. بی‌شک چنانچه خودروسازان در صادرات خودرو مذاکرات قابل قبولی نداشته باشند قطعا از سال‌های آینده در صادرات مواد غذایی هم مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

صادرات خودروهای جدید ایران به عراق
برخی از فعالان بازار می‌گویند باید خودروهای جدید ایرانی به عراق صادر شود. خودروهایی مانند دنا، فیدلیتی، دیگنتی، هایما، جک، تیگو و … ممکن است در گام اول رضایت عراقی‌ها را برای استفاده از این خودرو جلب کند.

افخم با اشاره به وضعیت بازار خودروهای ایرانی در عراق گفت: خودروهای چینی و تولید مشترک که در چین مونتاژ شده‌اند تقاضایی برای آنها در عراق وجود ندارد. چرا که مصرف سوخت این خودروها بالاست و بنزین در عراق عجیب گران است. در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل را برطرف کنیم.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد طبق صورت‌های مالی ارائه شده از سوی خودروسازان به بورس، طی پنج ماه امسال تنها ۵۱۴ دستگاه خودروی داخلی به خارج از مرزهای کشور رفته است. هر چند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رقم صادرات رشد را نشان می‌دهد، با این حال ضعف صادرات کاملا مشهود است.

بر اساس آمار گمرک، ۹۰ درصد صادرات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۸، خودرو ساینا بوده و ۱۰ درصد الباقی متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات خانواده گروه خودروسازی سایپا و سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است.

 خودروهای ایرانی تقویت می شوند؟
دبیر سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به پشت پرده صادرات خودرو به عراق توضیح داد: عراق برای واردات خودرو به مسائلی همچون ایربگ، میزان سوخت و ترمز توجه ویژه‌ای دارد. چنانچه در دولت سیزدهم بحث صادرات خودرو جدی باشد باید به مسئله ایمنی و کیفیت توجه ویژه‌ای شود وگرنه صادرات خودرو منتفی می‌شود.

سید حمید حسینی به تجارت‌نیوز گفت: در سه سال گذشته سایت خودروی ایرانی در بازار عراق وجود داشت که خودروهای ایرانی در این کشور تولید می‌شد اما به دلیل تحریم‌ها تولید خودرو ایرانی در این کشور متوقف شد اما حالا به دلیل سختگیری‌هایی که در حوزه استاندارد وجود دارد بعید است که این کارخانه برای تولید خودروهای جدید ایرانی راه‌اندازی شود.

حسینی گفت: همچنان پراید ایرانی برای برخی قشرهای ضعیف پرطرفدار است اما با توجه به توقف خط تولید خودرو احتمالا باید خودرویی جایگزین پراید یا خودروهای بروز ایرانی راهی بازار عراق شود!

پرفروش‌ترین خودرو
هر چند پرفروش‌ترین خودرو در عراق فرانتیر نیسان است اما با این ذائقه امسال ایران سعی دارد که خودرو را به کشورهای همسایه صادر کند!

اخیرا ویژوال کپیتالیست لیستی از پرفروشترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. بررسی‌ها اما نشان می‌دهد پر فروش‌ترین خودرو در عراق فرانتیر نیسان، در سوریه توسان، در پاکستان کرولا و لبنان لندکروز است! همچنین با آن که خط تولید پراید متوقف شده اما همچنان در ایران پراید پرفروش‌ترین خودرو محسوب می‌شود!/

https://www.asianews.ir/u/3ux
اخبار مرتبط
خودروهای گروه پژو همچون روزهای هفته گذشته که افزایش قیمت داشتند همچنان در مسیر صعودی قرار دارند.
بازارها در رکود عمیقی به سر می‌برند و اعلام طرح‌های جدید از سوی برخی شرکت‌ها برای جذب مشتری هم بیش از گذشته این مساله را تایید می‌کند و با احتمال آزادسازی واردات خودرو خارجی به نظر می‌رسد این موضوع نیز گزینه جذابی باشد.
رئیس شورای رقابت معتقد است تمرکز این شورا بر ورود خودروهایی خواهد بود که برای عامه مردم قابل استفاده باشد و نباید انتظار ورود خودروهای لوکس و گران‌قیمت را داشت. شیوا معتقد است که ورود خودروهای پرتقاضا به ایران می‌تواند سبب ایجاد رقابت در بازار خودروی کشور شود.
سخنگوی شورای نگهبان گفت بنابر گزارش هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، موادی از مصوبه مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو مغایر با قانون شناخته شد.
در حالی که مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت رسمی خود را با طرح آزادسازی خودرو اعلام کرده است، میرسلیم، نماینده مجلس به آن واکنش نشان داده و گفته است که با توجه به مخالفت مجمع تشخیص با آزادسازی واردات خودرو به کشور، شورای نگهبان هم با این موضوع مخالفت می‌کند؛ در چنین حالتی ماجرای آزادسازی واردات خودرو به کشور کلا منتفی است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو را رفع و تصویب کردند.
حوالی ظهر امروز یک دستگاه تریلی حامل گندم به ۱۷ خودرو در جاده جاجرود برخورد کرد و منجر به تصادف مرگبار شد.
با انتشار وعده ارزانی خبری معاون اول رئیس جمهور در شبکه های اجتماعی این خبر توسط دفتر معاون رییس جمهوری تکذیب شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۴۰۰/۰۸/۰۹
0
0
1

بیچاره مردم ایران همون خودرو را با قیمت خودروی باکیفیت خارجی میچپونند بهشون تازه اونم با منت و قرعه کشی و یکی دوسال توی نوبت موندن

محمد
۱۴۰۱/۰۳/۳۱
0
0
0

ریاست محترم جمهور خودرویی که بهمن موتور با قیمت ۸۶۰ملیون تومان به مردم میفروشد آیا همان آپشنهای موقع خرید را دارد یا خیر این بدترین کلاهبرداری‌ها.نیست.جناب ریسی آیا کنترل میکنید

.
۱۴۰۲/۰۹/۱۹
0
0
0

باید در راه خدا پیشرفت کرد بله به نظر من هم جهان از نظر صنعت خودرو سازی عقبه ایران از جهان عقب تره البته فکر میکنم ممکنه بخاطر دلیل تحریم‌ هم باشه اما بنظرم بیشتر بخاطر مدیریت نادرست در داخل کشور هست ان شاء اللّٰه امیدوارم که همه ما بخواهیم که در راه خداوند حرکت کنیم و از گناه و بدی دوری کنیم مدیران و مسئولان برای مثال (مدیران بخش سرمایه‌گذاری ، مهندسان، پزشکان و...) وهمه ی ما باید در راه خداوند پیشرفت کنیم و کار و تلاش و پژوهش و تحقیق و کوشش کنیم و بلید کار بلد باشیم وقتی بلد نیستیم چرا برای مثال اینگونه با تولید خودروی بی کیفیت سرمایه مردم رو هدر میدیم که یکی از عواقبش تولید خودروی بی کیفیته و اینگونه با جان مردم بازی می‌شود جان انسان با ارزشه باید از دستورات خداوند همه پیروی کنند باید از دین برگزیده خداوند دین اسلام همه ی پیروی کنند جان مردم مهمه طبیعت مهمه محیط زیست مهمه و.......باید در راه خدا پیشرفت کرد ان شاء اللّٰه امیدوارم که همه ما بخواهیم که در راه خداوند حرکت کنیم و از گناه و بدی دوری کنیم و عاقبت بخیر بشیم


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید