صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۶ آذر ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۰
کد خبر: 7207
گزارشگر: 213
۷۸۹
۰
۰
۳
دیدگاه منفی غرب به ادامه گفت گوهای هسته ای با ایران

دیپلمات‌های اروپایی مذاکرات وین را «ناامیدکننده» توصیف کردند

دیپلمات‌های اروپایی مذاکرات وین را «ناامیدکننده» توصیف کردند
در حالی که تیم مذاکره کننده ایرانی به تهران بازگشته است، دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که وقفه‌ای ناامید کننده در روند گفت‌و‌گوها در حال رخ دادن است.

به گزارش آسیانیوز، نشست مذاکرات احیای برجام میان جمهوری اسلامی ایران و ۱+۴ جمعه شب در وین پایان یافت و اعضای هیئت‌ جمهوری اسلامی ایران برای مشورت به کشور خود بازگشتند.

همچنین«منابع نزدیک به مذاکرات» اعلام کردند که گفت‌وگوها پس از وقفه‌ای حدودا ۱۰ روزه، از سر گرفته می‌شود.

--------------------------

بیشتر بخوانید

دیپلمات اروپایی گفت درخواست‌های ایران «غیرقابل قبول» بود

---------------------------------------------

به گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که این «وقفه‌ای نومیدکننده» در روند گفت‌و‌گوها است و مذاکره‌کنندگان دارند «به‌سرعت به آخر خط می‌رسند». با این‌ همه، آن‌ها افزودند که در این دور از مذاکرات «مقداری پیشرفت فنی» حاصل شده‌ است.

با اینکه طرف‌های اروپایی مذاکره‌کننده تصریح کرده‌اند که هدف آن‌ها ازسرگیری سریع گفت‌وگو‌ها است، تاریخی برای آن تعیین نکرده‌اند. وان کون، مذاکره‌کننده ارشد چین، گفته است: «امیدواریم تا پیش از پایان سال جاری [میلادی] مذاکرات از سر گرفته شود.»

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشستی خبری گفت: «ایالات متحده بخش مهمی از مذاکرات وین است. مذاکرات وین برای بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شود. هیچ دیدار مستقیمی بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده اتفاق نخواهد افتاد.»

----------------

بیشتر بخوانید:

گروسی گفت سفرم به تهران «بی‌فایده» بود
-----------------------------------------------------

مورا افزود: «کارمان آسان نخواهد بود. کار ما پیچیده و سخت و گاهی اوقات از لحاظ سیاسی دردناک است. وقت چندانی نداریم؛ از همین رو، من به عنوان هماهنگ‌کننده، می‌خواهم هیئت‌ها اولویت‌های جدیدشان را تثبیت کنند و خواسته‌های غیرواقع‌گرایانه نداشته باشند.»


آسوشیتدپرس، مذاکره‌کنندگان آلمان، فرانسه و بریتانیا گفته‌اند که به تصمیم علی باقری کنی، رئیس هیئت جمهوری اسلامی ایران، برای بازگشت به تهران برای مشورت «احترام» می‌گذارند؛ گرچه «وقفه‌ای نومیدکننده در مذاکرات» به وجود می‌آورد. آن‌ها بر فوریت به نتیجه رسیدن‌ گفت‌وگوها تاکید کردند.

نمایندگان سه قدرت اروپایی افزودند که گرچه در۲۴ گذشته، «پیشرفتی فنی» حاصل شده، «اما تازه به نقطه‌ای که در تیرماه بودیم، بازگشته‌ایم».

همچنین هفته گذشته پس از آن که دیپلمات‌های اروپاییِ درگیر در مذاکرات اتمی با ایران در وین روز دوشنبه، ۲۲ آذرماه، ادعا کردند که مواضع ایران «مغایر» با شرایط برجام است، مذاکره‌کننده ارشد ایران آنها را به «مقصرنمایی» و فقدان اراده برای «جبران خطا» متهم کرد.

دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند: «ما ساعت‌ها با آنها تعامل داشتیم و همه هیئت‌های نمایندگان به ایران فشار آورده‌اند که منطقی رفتار کند.»

با این حال،‌ به گفته این دیپلمات‌ها، «تا این لحظه هنوز نتوانسته‌ایم وارد مذاکره واقعی بشویم. مواضع جدید ایران مغایر با توافق برجام یا فراتر از آن است و همین باعث می‌شود که وقت گران‌بها را از دست بدهیم.»

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، روز سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه، در توییتی که به نظر می‌رسد پاسخ به این انتقادها باشد نوشت: «بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعا پیشنهادهای‌مان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود.»

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۴ برای بررسی چگونگی بازگشت همه اعضا به برجام به علاوه آمریکا، از تیرماه ۱۴۰۰ و پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در ایران، متوقف و از هشتم آذر ۱۴۰۰، پس از یک وقفه سه ماه، از سر گرفته شد./

https://www.asianews.ir/u/4oh
اخبار مرتبط
دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان گفتند نتوانسته‌ایم وارد مذاکره واقعی بشویم؛ مواضع جدید ایران مغایر با توافق برجام یا فراتر از آن است و همین باعث می‌شود که وقت گران‌بها را از دست بدهیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کسری بودجه، نرخ تورم بالا و خشک‌سالی اشاره کرد و گفت: طی این سال‌ها که قطار حرکت اقتصاد کشور متوقف بود، توسعه زیادی در دنیا صورت ‌گرفته است و اگر به همین منوال شرایط ادامه یابد، اقتصاد کشور ما رو به زوال خواهد بود.
خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال از قول یک دیپلمات اروپایی نوشت که پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران غیرقابل قبول و زیاده‌روی است.
ایران و ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۱۱ آذر، همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیای برجام، نسبت به دستیابی توافق در این زمینه ابراز بدبینی کردند.
بر اساس قیمت‌های اعلام شده از سوی کانون صرافان، دلار امروز با رشد ۲۵۰تومانی مجددا وارد کانال ۲۹هزار تومان شد و یورو هم ۱۰۰تومان افزایش یافت.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه به دنبال توافقی برای نصب مجدد چهار دوربین از کارافتاده در تاسیسات اتمی کرج بود که گفت این توافق به دست نیامده است.
در حالی که ماه های اخیر اخباری مبنی بر افزایس قابل توجه نرخ دلار و ورشکستگی اقتصادی متتشر شد، امروز نیز در پی افزایش قیمت ارزهای خارجی در ایران طی هفته‌های گذشته، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران به بیش از ۲۹ هزار تومان رسید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید