صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۹
کد خبر: 7334
گزارشگر: 213
۱۲۸۶
۱
۰
۴
ایالات متحده درباره سفیر ایران چه گفت

جوابیه آمریکا درباره هویت حسن ایرلو

جوابیه آمریکا درباره هویت حسن ایرلو
در پی بروز ابهاماتی درباره هویت حسن ایرلو، سفیر پیشین ایران نزد شبه‌نظامیان حوثی در یمن، وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه درباره این موضوعات توضیحاتی داده است.

به گزارش آسیانیوز، در پی بروز ابهاماتی درباره هویت حسن ایرلو، سفیر پیشین ایران در یمن، وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که حسن ایرلو و عبدالرضا شهلایی دو فرد متفاوت هستند.

پس از مرگ حسن ایرلو، برخی از رسانه‌ها گمانه‌زنی کردند که حسن ایرلو احتمالا همان عبدالرضا شهلایی است که آمریکا در سپتامبر سال ۲۰۱۹ برای ارائه اطلاعات درباره او و شبکه تحت فرمانش ۱۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

بنا بر برخی گزارش های رسانه های خارجی،وزارت خارجه آمریکا  گفته است: «پاداش مربوط به اطلاعات منجر به دستگیری عبدالرضا شهلایی همچنان پابرجا است.» دولت آمریکا همچنین تاکید کرده است که «هیچ نقشی برای سپاه در یمن» وجود ندارد.

وزارت خارجه آمریکا مدعی است عبدالرضا شهلایی «یک فرمانده عالی‌رتبه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مستقر در صنعا، یمن» است که «سابقه‌ای طولانی در هدف قرار دادن اتباع آمریکایی و متحدان آمریکا داشته است».

حسن ایرلو که مهرماه سال ۹۷ به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها رفت، از فرماندهان سپاه بود و حضور و فعالیت او در این کشور بارها مورد اعتراض دولت یمن قرار گرفت. دولت آمریکا نیز از آذرماه سال ۹۹ این دیپلمات را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

روز سه‌شنبه ۳۰ آذرماه اعلام شد که حسن ایرلو، دیپلمات ایرانی درگذشته است، علت مرگ او ابتلا به کرونا در یمن بوده و علیرغم انتقال او به ایران،‌ تلاش‌ پزشکان برای نجات جان او موفق نبوده است.

در عین حال وب‌سایت رجانیوز روز سه‌شنبه نوشت:‌ «در چند روز گذشته جنگنده‌های سعودی در صنعا با لو رفتن محل استقرار ایشان [ایرلو] اقدام به بمباران آن منطقه کرده بودند.»


روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز جمعه هفته گذشته با اشاره به تلاش‌ها برای برگرداندن سفیر ایران، حسن ایرلو خبر داده بود که شبه‌نظامیان حوثی به مقام‌های عربستان اطمینان داده‌اند که دیپلمات جدیدی را جایگزین وی نمی‌کنند.

این در حالی است که برخی، حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران و از اعضای سپاه پاسداران در یمن را مسوول هماهنگی کمک‌های ایران به حوثی‌ها برمی شمرند و نماینده مجلس از به شهادت رساندن وی توسط عربستان خبر می دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی عربستان سعودی را مسئول مرگ سفیر ایران در یمن دانست و گفت این دومین بار است که ریاض «سفیری را از ما می‌گیرد».

احمد نادری در توئیتی نوشته که مرگ حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن، «داغی است بر سینه مقاومت» و افزوده که «این دومین بار است که کشور تکفیری مدعی اسلام، سفیری را از ما می‌گیرد».

او نوشته است: اگر عربستان «بار اول پاسخ متناسب دریافت می‌کرد»، دوباره دست به چنین کاری نمی‌زد.

به نظر می‌رسد اشاره این نماینده مجلس به «بار اول»، مرگ غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان در حادثه رمی جمرات در منای عربستان باشد.

در جریان این حادثه که دوم مهر سال ۹۴ رخ داد، ۴۶۵ ایرانی از جمله غضنفر رکن‌آبادی بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند.

این اتفاق باعث تشدید تنش در روابط تهران و ریاض شد و رهبر انقلاب، مقام‌های عربستان سعودی را به کوتاهی در انجام مسئولیت‌های خود متهم و تهدید کرد که اگر قرار باشد ایران واکنش نشان دهد، این واکنش خشن و سخت خواهد بود.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، از آنچه که «تعلل عربستان و برخی از دستگاه‌های اجرایی این کشور» در انتقال سفیر ایران در یمن به کشور خواند، انتقاد کرد و گفت: «ما اعتراض خودمان را بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به صورت رسمی در این زمینه اعلام می‌کنیم».

در همین حال ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در جنگ یمن روز چهارشنبه گفته وزیر امور خارجه مبنی بر تعلل ریاض در تصمیم‌گیری برای خروج سفیر ایران در صنعا را رد کرده است.

یک حساب توئیتری منتسب به فاطمه ایرلو، دختر سفیر ایران در یمن، از مرگ پدرش با عنوان «شهادت» یاد کرده و نوشته است: «همان‌طور که شهادت حاج قاسم [سلیمانی] منجر به بیچارگی ترامپ شد شهادت پدرم هم منجر به بیچارگی بیشتر بن سلمان پسر ابوسفیان خواهد شد».

همچنین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید حسن ایرلو از سال ۱۳۹۴ در سمت‌های مرتبط با یمن در این وزارتخانه فعال بوده است.

او در دوره‌ای به یمن اعزام شد که شبه‌نظامیان حوثی در صنعا قدرت به دست گرفته بودند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4ru
اخبار مرتبط
سفیر ایرانی چگونه در یمن درگذشت؟/در حالی که برخی، حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران و از اعضای سپاه پاسداران در یمن را مسوول هماهنگی کمک‌های ایران به حوثی‌ها برمی شمرند، نماینده مجلس از به شهادت رساندن وی توسط عربستان خبر می دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
Ali
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
0
0
0

ضمانت خروج امریکا تحت نظارت بسیج مردمی و مرجع سیستانی در سند خروج.مقتدى الصدر ضمانت خروج


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید