صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۱
کد خبر: 7465
گزارشگر: 213
۹۷۳
۰
۰
۴
چند خبر خوب مجلس درباره بازنشستگان و وام ازدواج

حذف ضامن کارمند برای وام ازدواج/ افزایش حقوق بازنشستگان/عدم تغییر سن بازنشستگی

حذف ضامن کارمند برای وام ازدواج/ افزایش حقوق بازنشستگان/عدم تغییر سن بازنشستگی
نماینده گرمی در مجلس با اشاره به افزایش حداقل حقوق بازنشستگان گفت: ضامن کارمند در وام ازدواج حذف شده است و قرار است نوجوانان هم تشویق به ازدواج شوند!

به گزارش آسیانیوز، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بند مربوط به میانگین پرداخت مستمری بازنشستگان از 2 سال به سال 3 را نیز حذف کردیم.

------------

بیشتر بخوانید

بازنشستگان مقابل مجلس شعار دادند
---------------------------------------------

ولی اسماعیلی، با اشاره به مصوبات اخیر این کمیسیون درباره لایحه بودجه سال آینده، گفت: بند الحاقی درباره وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه 1401 گنجانده شد که بر اساس آن مبلغ وام 150میلیون تومان برای زوج و 150 میلیون تومان برای زوجه در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: طبق پیشنهاد کمیسیون مبلغ صد میلیون تومان اضافه بر 150 میلیون برای ازدواج پسران تا سن 25 سالگی و دختران تا سن 23 سالگی در نظر گرفته شد.

نماینده گرمی در مجلس با اعلام اینکه باز پرداخت وام ازدواج را از 7 سال به10 سال افزایش دادیم، عنوان کرد: ضامن کارمند را نیز حذف و سفته معتبر را جایگزین کردیم.

تسنیم نوشت رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بند مربوط به افزایش سن بازنشستگی را کلا حذف و بند مربوط به میانگین پرداخت مستمری بازنشستگان از 2 سال به سال 3 را نیز حذف کردیم، اظهار داشت: افزایش حداقل حقوق به 5 میلیون تومان و معافیت مالیاتی را به زیر حقوق 6 میلیون اختصاص دادیم که‌در لایحه دولت 5 میلیون تومان بود.

 

-----------

بیشتر بخوانید

«افزایش» حقوق بازنشستگان با طرح جدید
--------------------------------------------------

اسماعیلی اضافه کرد: افزایش دو برابری تسهیلات اشتغالزایی برای کمیته امداد و بهزیستی یکی دیگر از مصوبات کمیسیون بود.

وی همچنین به ایسنا درباره حذف افزایش دو ساله سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: در بودجه ۱۴۰۱ بندی آورده‌اند که دو سال به سن بازنشستگی اضافه شده است، به این عبارت که کسانی که دارای مدرک کارشناسی هستند ۳۲ سال و کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد که ۳۵ بوده ۳۷ سال شوند. این کار با این هدف و توجیه صورت گرفته است که منبع درآمدی برای صندوق های بازنشستگی باشد.

وی افزود: اما برای اینکه درآمد صندوق ها را پایدار کنیم راه حل آن افزودن دو سال به سن بازنشستگی در بودجه سنواتی نیست. چرا که این موضوع اولا مغایر با برنامه ششم توسعه بوده و ثانیا اینکه احکام دائمی را نمی‌توانیم در بودجه سنواتی بیاوریم. همچنین در کل دنیا اگر بخواهند چنین کاری انجام دهند ابتدا بازه زمانی برای این کار اعلام می کنند که مثلا هر سال سه ماه اضافه شود. به طور مثال این موضوع را دولت می تواند در برنامه هفتم بیاورد که مثلا در عرض ۵ سال هر سال ۳ ماه اضافه شود و با توجه به تبعاتی که دارد انی کار را انجام می دهند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل اصلی حذف این مساله توسط کمیسیون اجتماعی این بود که با ذی نفعان این بحث مشورتی نشده است و افراد زیادی به بنده مراجعه کرده و اعلام کردند که ما هم روی بحث پاداش بازنشستگی حساب باز کرده و برنامه ریزی کرده بودیم که اول فروردین ۱۴۰۱ بازنشست شویم ولی الان برخی زندگی ها با این کار دارد به هم می ریزد.

اسماعیلی با بیان اینکه ما به عنوان مجلس و صدای مردم نمی توانیم این موضوع را نادیده بگیریم، بیان کرد: بنابراین این موضوع را حذف کردیم و در صحن مجلس نیز از آن دفاع خواهیم کرد تا حق مردم ضایع نشود. ضمن اینکه ما طرح پایدارسازی منابع صندوق ها را در دستور کار قرار داده ایم و راه حل آن این نیست که سن بازنشستگی را دو سال افزایش دهیم.

وی در رابطه با پیشنهاد افزایش مبلغ وام ازدواج از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آورده نشده است و به صورت کلی آورده شده بود که بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارتخانه ها تصمیم بگیرند و مبلغی را مد نظر قرار دهند. اما کمیسیون اجتماعی اعلام کرده که باید مانند سال ۱۴۰۰ باشد و مبالغ آن را زیاد کردیم. کمیسیون بند الحاقی در این رابطه آورده است که از منبع تخصیص منابع و با توجه به تورم و افزایش قیمت فعلی که در خصوص لوازم خانگی وجود دارد، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای هر زوج در نظر گرفته شده است. همچنین برای زوج های سن پایین هم به عنوان مشوقی برای ازدواج باشد با توجه به طرح جوانی که به عنوان پیشنهادات کمیسیون تخصصی جمع بندی کردیم که به کمیسیون تلفیق ارائه کرده ایم و از آن دفاع خواهیم کرد./

https://www.asianews.ir/u/4vd
اخبار مرتبط
در حالی که تجمع اعتراضی بازنشستگان امروز در شهرهای مختلف برگزار شد، گروهی از بازنشستگان مستمری بگیر که به وضعیت معیشتی خود و پایین بودن حقوق و مستمری‌ها معترض هستند، نیز در ادامه تجمع‌های اعتراضی خود امروز مقابل مجلس شورای اسلامی ایران تجمع کردند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه ای جدید صورت خواهد گرفت که مقرر شد رئیس کل بیمه مرکزی در این زمینه هم پیشنهادی را به سرعت آماده و ارائه کند.
نتایج ثبت‌نام وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری هفته آینده اعلام می‌شود.
دولت در نظر دارد برای کارمندان، حقوق‌بگیران و مستمری بگیران با افزایش پلکانی حقوق‌ها تا ۲۵ درصد را در سال ۱۴۰۱ اعمال کند و افزایش دستمزد ها برای حقوق ها ی بالا کمتر خواهد بود.
دولت باید سهم هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی را در لایجه بودجه در نظر می گرفت؛ در حالی افزایش سن بازنشستگی هم عادلانه و منطبق با قانون نیست و نباید اجرا شود.
دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که روی کار آمدند، یکی از بزرگترین بدهکاران کشور محسوب می‌شوند که مهمر‌ترین میراث‌شان برای دولت‌های آینده بدهی به سازمان تامین اجتماعی است.
جزییات و زمان‌بندی پرداخت مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در آذر ۱۴۰۰ از سوی این سازمان اعلام شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید