صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۹
کد خبر: 7802
گزارشگر: 213
۲۳۳۶
۰
۰
۴
قابلیت کلاهبرداری بالا در چک های جدید

«مشکل جدید» چک‌های صیادی

«مشکل جدید» چک‌های صیادی
برخی از افراد با دریافت چک صیاد مشکل دارند؛ چراکه صادرکننده اطلاعات هویتی را در سامانه تایید نمی‌کند و دریافت کننده چک به سختی به پول خود دسترسی پیدا می‌کند.

به گزارش آسیانیوز،  ثبت نقل و انتقال چک‌ در سامانه صیاد اجباری بوده و صادر کننده چک باید اطلاعات هویتی را در سامانه تایید کند. اما برخی از افراد به بهانه مختلف این تایید را انجام نمی‌دهد و مشکلاتی برای گیرنده چک پدید می‌آورند.

ثبت نقل و انتقال چک‌های جدید در سامانه صیاد اجباری است و صادرکننده چک باید اطلاعات تاریخ، مبلغ و هویت گیرنده چک را علاوه بر درج در برگه چک، در سامانه صیاد نیز وارد کند.

-------------

بیشتر بخوانید

اعلام جزییات قانون جدید چک و چگونگی ثبت و انتقال آن در سامانه صیاد/توزیع دسته چک ها از امروز
------------------------------------------

دریافت کننده چک نیز در زمان تحویل چک جدید، باید به سامانه صیاد مراجعه کرده، با کنترل اطلاعات ثبت شده در سامانه با متن برگه چک آن را تایید کند.

در حال حاضر برخی از افراد با دریافت چک صیاد مشکل دارند. چراکه صادرکننده اطلاعات هویتی را در سامانه تایید نمی‌کند و دریافت کننده چک به سختی به پول خود دسترسی پیدا می‌کند.

تجارت نیوز نوشت در زمان دریافت چک از هر فردی باید اطلاعات در سامانه صیاد ثبت شود. عدم ثبت اطلاعات مساوی با عدم وصول چک است.

کلاهبرداری با عدم تایید چک

یکی از افرادی که با ثبت چک صیادی به مشکل بر خورده به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: من ماشین‌ام را فروختم، خریدار بخشی از پول را به صورت نقدی به حسابم واریز کرد. قرار شد بقیه پول را در قالب چک دو هفته‌ای بدهد.

----------------

بشتر بخوانید:

از اجرای قانون جدید چک جلوگیری شود!

 -----------------------------------------------------------


 در آن زمان به من گفت که به اینترنت وصل نیست و نمی‌تواند اطلاعات چک را در سامانه وارد کند و تا آخر شب انجام می‌دهد. من پس از یک هفته براي وصول چک به بانک مراجعه کردم اما متوجه شدم چک را در سامانه تایید نکرده است. پس از شکایت و گذشت دوماه توانستم پولم را بگیرم. اگر سامانه صیاد نبود من چک برگشت می‌زدم و همه چیز خوب پیش می‌رفت.

یک فرد دیگر که از طریق سایت‌های اینترنتی اقدام به فروش وسیله‌های خود کرده می‌گوید: من از طریق یکی سایت اینترنتی قرار بود مبل‌های خانه‌ام را بفروشم. خریدار یک سوم پول را نقدی داد و بقیه آن را یک چک ۱۰ روزه داد.

من نمیدانستم باید اطلاعات در سامانه صیاد تایید شود، پس از مراجعه به بانک متصدی گفت که باید اطلاعات تایید شود و من یک جز یک شماره اعتباری از خریدار چیزی نداشتم. در نهایت با شکایت و معطلی چند ماهه توانستم پول ناچیز فروش مبلم را بگیرم.

 

-------------------------

بیشتر بخوانید:

محکومیت بانک‌ مرکزی ایران در «بزرگ‌ترین پولشویی»؟!

----------------------------------------------------


به نظر می‌رسد که هنوز چک صیادی نتوانسته جای خود را در بین مردم پیدا کند. عدم تایید اطلاعات هویتی زمینه کلاهبرداری را برای یک عده فراهم می‌سازد./

https://www.asianews.ir/u/54e
اخبار مرتبط
در حالی که به زعم برخی کارشناسان اقتصاد ایران گروگان بانک هاست و بانک های ایران می تازند و می خرند و می برند، گفته شده بخش قابل توجهی از واحدهای خالی شناسایی شده مربوط و متعلق به شرکت های حقوقی اعم از دستگاه های دولتی و بانکها هستند.
رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در توئیتی نوشت: دریافت سود مرکب توسط بانک‌ها متوقف شد و از این به بعد این کار غیرقانونی است.
دسته چک‌هایی که از امروز(۱۳۹۹.۱۰.۲۰) به مشتریان تحویل داده می‌شود، دارای تاریخ اعتبار هستند؛ به این معنی که اشخاص تا تاریخ معینی مجاز هستند که از دسته‌چک خود استفاده کرده و چک صادر کنند؛ چک های جدید از ابتدای سال 1400 باید در سامانه صیاد ثبت و تایید شود و در گزارش زیر به پرسش‌های احتمالی شما درباره اهم تغییرات قانون و چگونگی ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد پاسخ داده شده است.
همزمان که با بازگشایی بانک ها در سال جدید، اجرای قانون جدید چک و صدور دسته چک های جدید آغاز شده است؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ابهام در قانون جدید چک، چندی پیش خواستار عدم اجرای آن شد و تاکید کرد زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون جدید چک فراهم نیست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید