صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۲
کد خبر: 7819
گزارشگر: 213
۸۹۵
۰
۰
۳
ساز و کار امتیازهای نفتی به همسایه شمالی

امضای «مهم» روسیه و ایران چیست؟

امضای «مهم» روسیه و ایران چیست؟
در حالی که سفر ابراهیم رئیسی به روسیه در جریان است، یک مقام دولتی آن را پر بار و از امضای سند مهمی خبر داده است؛ همچنانکه در طول تاریخ همسایه شمالی بارها امتیازهای بسیار زیادی را در حوزه منابع نفتی از کشور ما گرفته است.

به گزارش آسیانیوز، جواد اوجی، وزیر نفت، سفر به روسیه را از «پربارترین» سفرهای خود خواند‌.

جواد اوجی، وزیر نفت، سفر به روسیه را از «پربارترین» سفرهای خود خواند و از امضای «اسناد خیلی مهم» با این کشور در زمینه نفت و گاز خبر داد. او با اشاره به «دیدار و نشست‌های متعدد» با مقام‌ها و شرکت‌های نفت و انرژی روسیه، گفت: «توافقات بیشتر از آن چیزی که انتظار داشتیم به دست آمد.» وزیر نفت در ادامه مدعی شد که مردم ایران «به‌زودی» نتیجه توافق‌های اخیر ایران و روسیه را خواهند دید.

جواد اوجی درباره جزئیات توافق با مقام‌ها و شرکت‌های نفت و گاز روسیه و چگونگی همکاری با آن‌ها توضیح بیشتری نداد و فقط گفت که توافق با «شرکت‌های توانمند روسی» در خصوص مشارکت در حوزه توسعه میدان‌های گاز، نفت، احداث پتروپالایشگاه‌ها، انتقال فناوری و تجهیزات «خوب» بود و «اسناد خیلی مهمی» امضا شد.

او بدون اینکه اشاره‌ای به ماهیت و شکل این اسناد داشته باشد، افزود: «به‌ جرات می‌گویم که به‌زودی اثراتش را در حوزه انرژی خواهیم دید.»

 
دیدار ابراهیم رئیسی با ولادیمیر پوتین در کرملین

اوجی با طرح این ادعا که «دولتمردان» ایران و روسیه «عزم و اراده جدی» دارند، گفت که تمام اهداف تحقق پیدا می‌کند. به گزارش خبرگزاری ایرنا و به گفته او، ایران از یک ماه پیش «برنامه جامع مشترک» در حوزه نفت را به‌ طرف روس پیشنهاد داد و شرکت‌های توانمند روسی هم علاقه‌مندی نشان دادند. وزیر نفت همچنین بر «عزم دولت سیزدهم» برای «روابط محکم و مستمر» با روسیه تاکید کرد و با اشاره به عضویت روس‌ها در «اوپک‌پلاس» گفت: «نظرات ایران و روسیه در اجلاس اوپک پلاس یکسان و تصمیماتی که گرفته شده مشابه هم است.»

او با بیان اینکه ایران و روسیه در تحریم قرار دارند، افزود: «هر دو کشور در ذخایر نفتی و گازی ظرفیت خیلی خوبی داریم و با این اتفاق‌های خوب، توافق‌ها و اسناد مهمی که در این سفر در حوزه انرژی به امضا رسید، مردم عزیز و حوزه صنعت نفت اثرات آن را خواهند دید.» با وجود گفته های وزیر نفت درباره تاثیر توافق ایران و روسیه در زندگی مردم ایران، شواهد و سوابق تاریخی نشان می‌دهد که روسیه در حوزه‌های نفت و گاز نیز همچون دیگر حوزه‌ها از ایران امتیاز‌های مهمی گرفته است.

یکی از آخرین این موارد واگذاری میدان گازی چالوس به روسیه است که اواخر آبان امسال خبرساز شد. اگرچه ابتدا این خبر تکذیب شد، اما در نهایت، یک منبع خبری نهایی شدن این قرارداد ۲۰ ساله و «چند تریلیون دلاری» را تایید کرد.

در گزارشی که وب‌سایت تخصصی «اویل‌ پرایس» منتشر کرد، رقم دقیق این توافق مشخص نیست اما اعلام شد که شرکت‌های روسی و چینی «سهم اصلی» را دارند. در این گزارش به‌صراحت گفته شد توافق ۲۰ ساله میدان گازی چالوس برای ایران منافع اقتصادی به همراه ندارد.

یک حاشیه از سفر رییس جمهور ایران به روسیه و انتقادها از مقامات روسی 

اگر از کسی بپرسید «آیا از دیدار رئیسی و پوتین اطلاع دارید»، احتمالا این پاسخ را بدهد: «همان که پوتین به استقبال رئیسی نیامد و با پنج متر فاصله نشسته بودند!» اگرچه هیچکدام از این موارد پیش آمده در سفر رئیسی، خلاف پروتکل‌های تشریفاتی نبود اما درک پایین از مناسبات بین المللی و حساسیت‌های موجود باعث شد مهمترین سفر رئیسی که می‌توانست به نقطه قوت او تبدیل شود، نقطه ضعف او شود؛ کما آنکه آنها می‌توانستند با تشریح فضای کنونی ایران و روسیه، طرف مقابل را مجاب کنند که در آداب دیپلماتیک تا این حد خساست به خرج ندهد که اینگونه حمل بر بی‌حرمتی به ایران شود./

https://www.asianews.ir/u/54x
اخبار مرتبط
ابراهیم رئیسی صبح امروز سفر خود به روسیه را با محوریت و موضوع روابط تجاری و اقتصادی آغاز کرد و لحظات ورود او به مسکو در تصاویر ثبت شده است.
در شرایط کنونی اولویت واشنگتن نه خاورمیانه، بلکه خاور دور است که کانون ثروت و قدرت محسوب می‌شود و بر سر آن با‌‌چین و روسیه رقابت دارد‌؛ اما معادلات و وجود اسرائیل به دلایلی نشان می دهد که این دو کشور نمی توانند جای آمریکا را در خاورمیانه پر کنند.
فیاض زاهد، کارشناس مسایل سیاسی گفت: مراقب باشید همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روس ها نگذارید.
مشاور تیم هسته‌ای ایران گفت: ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد، چرا که حتی اگر به فرض، طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا شود؛ آیا اتفاقی برای ما می افتد؟
اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت یکی از مشکلات اصلی مذاکرات برجام سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است و روسیه سه گزینه از جمله نابودی سانتریفیوژها را برای حل این مشکل پیشنهاد کرده است.
در حالی که با اظهار نظر رییس پیشین بانک مرکزی هنوز آمار دقیقی از برداشت صورت گرفته از بانک مرکزی در دست نیست، کارشناسان معتقدند راه هایی که دولت برای تامین کسری بودجه رفته است؛ به طور غیرمستقیم به استقراض از بانک مرکزی ختم شده است.
به گزارش آسیانیوز، دکتر سیدرحمان موسوی(عضو انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد) در یادداشتی عنوان کرد: ایران برخلاف جامعه دراز مدت اروپا،جامعه ای کوتاه مدت است و در این جامعه، تغییرات، حتی تغییرات مهم و بنیادین، اغلب عمری کوتاه داشته اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید