صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۴
کد خبر: 7960
گزارشگر: 213
۱۱۴۶
۰
۰
۳
اختراع گروه جوانان ایرانی

خواسته مخترعان «ربات یدک کش خودرو» از مسئولان؛ نمی توانیم منتظر وعده حمایت بمانیم!

خواسته مخترعان «ربات یدک کش خودرو» از مسئولان؛ نمی توانیم منتظر وعده حمایت بمانیم!
گروهی از جوانان مخترع ایرانی با ساخت «ربات یدک کش خودرو» و «دستگاهی برای کاهش درد بیماری MS»، تکنولوژی تازه ای را به ایران و جهان عرصه کردند و تاکنون موفق به دریافت بالاترین نشان و عناوین شایسته تقدیر در مسابقات بین المللی طراحی صنعتی امریکا بوده اند، این جوانان کمک به انسان ها و حمایت از سوی دولت ها را اصلی ترین دغدغه شان بیان کردند؛ آنان معتقدند که عده‌ای از مسئولان یا واقعا نمی‌خواهند طرح‌های طراحان واقعی اهل کار را ببیند و یا قصد حمایت ندارند.

به گزارش آسیانیوز، گروهی از جوانان مخترع ایرانی با ساخت «ربات یدک کش خودرو» و «دستگاهی برای کاهش درد بیماری MS»، تکنولوژی تازه ای را به ایران و جهان عرصه کردند و تا کنون موفق به دریافت بالاترین نشان و عناوین شایسته تقدیر در مسابقات بین المللی طراحی صنعتی امریکا بوده اند، این جوانان کمک به انسان ها و خواسته آنان حمایت از سوی دولت ها را اصلی ترین دغدغه شان بیان کردند و معتقدند که عده‌ای از مسئولان یا واقعا نمی‌خواهند طرح‌های طراحان واقعی اهل کار را ببیند و یا قصد حمایت از آنها را ندارند.آسیانیوز به این بهانه به این دو رویداد علمی در قالب یک مصاحبه نگاهی داشته است.

گفت و گویی با نوید نکته سنج با ایسنا به نمایندگی از این گروه مخترع بازخوانی شده است:

نکته سنج، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌ی طراحی صنعتی از دانشگاه علم و صنعت ایران و ساکن آذربایجان شرقی، در تشریح طرح‌های گروهی در زمینه‌ی صنعت، توضیح داد: طرح اول ما که در آخرین مرحله ثبت به عنوان طرح صنعتی قرار دارد و منتظر تایید رئیس سازمان ثبت اسناد کشور است، در زمینه حمل و نقل و به عنوان «یدک کش رباتیک» است.

خواسته مخترعان «ربات یدک کش خودرو» از مسوولان؛ نمی توانیم منتظر وعده حمایت بمانیم! asianews

وی گفت: این ربات، به صورت خودران بوده و نسل جدیدی از یدک کش‌ها را نشان می‌دهد که می‌تواند تجاری سازی شده و به بخش حمل و نقل کمک کند.

نکته سنج افزود: در جامعه آماری مانند آمریکا، سالانه بالغ بر ۶۹ میلیون مورد خرابی خودرو بنا به دلایل مختلف مشاهده می‌شود که نیاز به انتقال دارد. در این حالت اگر خودرو در وسط بزرگراه و یا جاده خراب شود، استرس بالایی را در راننده و سرنشینان ایجاد می‌کند، در نتیجه ما تصمیم گرفتیم که برای این مورد یک چاره اندیشی کنیم.

نکته سنج افزود: تیم ما دلایل خرابی خودروها، احساسات سرنشینان در زمان خرابی و ... را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که باید وسیله‌ای طراحی شود که با سرعت بالا و هوشمند بتواند سیستم امداد رسانی یدک کشی معمولی را اصلاح کند.

وی همچنین گفت: رانندگان یدک کش معمولا برای تعمیر خودروها، مبالغ بالایی را دریافت کرده و در اغلب موارد نیز به‌صورت اصولی کار خود را انجام نمی‌دهند که این امر موجب ضرر رانندگان می‌شود و ما در این طرح خود، می‌گوییم که باید در جاده‌ها به ازای هر ۲۰ متر یک ربات یدک کش مستقر شود تا به محض خرابی خودرو، آن را تشخیص داده و امدادرسانی به خودرو را آغاز کند که این امدادرسانی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام گرفته و ربات یدک کش در مرحله‌ی اول، خودرو را یدک کشیده و سپس بر اساس سنسورهایی که بر روی آن تعبیه شده است، تا به‌صورت هوشمندانه عمل کند، عملیات یدک کشی را آغاز می‌کند.

وی در خصوص زمان طراحی این ربات نیز گفت: از زمان تصمیم‌گیری برای طراحی تا روز اتمام طرح، تنها ۲۸ روز صرف کردیم و ما این طرح را با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا« IOT » و با یک اپلیکیشنی که خودمان طراحی کردیم، اجرایی می‌کنیم. اپلیکیشن طراحی شده، نتیجه یدک کشی، علت یابی خرابی، نحوه تعمیر و ... را به راننده مدنظر اطلاع می‌دهد.

این جوان مخترع تبریزی با بیان این‌که طرح یدک کش رباتیک می‌تواند یک طرح جدید کاربردی برای جامعه باشد، افزود: طرح‌های دیگری با تفاوت‌های مختلف نسبت به طرح ما در داخل و خارج کشور وجود دارد اما اهداف ما در طراحی این محصول را پوشش نمی‌دهند.

اعطای نشان طلا و عنوان های شایسته تقدیر از مسابقات بین المللی طرح صنعتی آمریکا

وی، از شرکت طرح ربات یدک کش در مسابقات مختلف خبر داد و افزود: این طرح را ابتدا برای تست کارایی به مسابقه بین المللی طرح صنعتی آمریکا که داوران بین المللی و طراحان بزرگی در آن حضور داشتند، ارسال کردیم که موفق به کسب نشان طلا شده و در محورهای دیگر نیز چهار جایزه شایسته تقدیر دریافت کرد. بر این اساس مطمئن شدیم که می‌توانیم بر روی این طرح کار بیشتری انجام دهیم.

خواسته مخترعان «ربات یدک کش خودرو» از مسوولان؛ نمی توانیم منتظر وعده حمایت بمانیم! asianewsوی در خصوص اعضای گروهی که او را در ساخت این ربات همراهی کردند نیز گفت: خانم مژگان کمری، آقای سهند رحمانی خاکی، آقای محسن حسین پور و بنده اعضای گروه ساخت ربات یدک کش را تشکیل می‌دهیم که لازم می‌دانم از زحمات آقای دکتر بهروز محمودزاده که به‌عنوان مشاور این پروژه ما را یاری کردند، تشکر کنم.

 

اختراع دیگر: دستگاهی برای تسکین درد بیماری MS


نکته سنج در خصوص طرح دوم نیز گفت: افراد مبتلا به MS گاه به گاه بی حسی یا سبکی عضلات را در هنگام حملات عصبی تجربه می‌کنند که این وسیله به منظور راحت گذر کردن از این شرایط طراحی شده است که با استفاده از این وسیله فرد دچار حمله، می‌تواند درد ناشی از بی حسی و سبکی عضله را با فعال کردن لحظه‌ای عصب‌ها کاهش دهد.

وی ادامه داد: افراد دارای بیماری MS به دلیل ضعیف شدن عضلات و آسیب دیدن عصب‌های بدن، در انجام امور روزانه خود (راه رفتن، برداشتن وسایل و...) دچار مشکل می‌شوند و به همین دلیل ورزش کردن جهت کمک به تقویت عضلات امری بسیار ضروری است لذا بیماران MS با استفاده از این دستگاه در طول روز می‌توانند اندکی به تقویت عضلات خود کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: این وسیله پرتابل بوده و کاربر می‌تواند آن را همراه خود در همه جا داشته باشد و با استفاده از شوک این دستگاه حتی کار کردن در منزل و... نیز می تواند ورزش خوبی برای تقویت عضلات باشد، باتوجه به شرایط سخت بیمار نحوه استفاده از آن آسان بوده و دارای طراحی یوزر فرندلی می‌باشد و کاربر می‌تواند به راحتی از اپلیکیشین طراحی شده استفاده کند؛ همچنین ورزشکاران نیز می‌توانند برای فعال نگه‌داشتن عصب‌ها و تقویت عضلات خود در طول روز از این دستگاه استفاده کنند. این محصول در واقع قطعه کوچکی از فیزیوتراپی است و می‌تواند تا حدودی از میزان وخامت شرایط قبلی را بهبود بخشد تا بیمار با خیالی آسوده تر بتواند به دکتر مراجعه کند.

کسب نشان نقره و عنوان های شایسته تقدیر از مسابقات بین المللی طرح صنعتی آمریکا

این مخترع جوان تبریزی افزود: اعضای گروه طراحی این محصول نیز متشکل از خانم مژگان کمری، آقای سهند رحمانی، خانم شهرزاد امینازاده و بنده بود که این طرح نیز در مسابقه بین المللی طرح صنعتی آمریکا، نشان نقره و دو عنوان شایسته تقدیر را دریافت کرد و ما مطمئن شدیم که می‌توانیم این طرح را گسترش داده و بیشتر بر روی آن کار کنیم.

این مخترع جوان تبریزی با بیان اینکه طراحان صنعتی، به عنوان یک پزشک در جامعه محسوب می‌شوند، گفت: پایه و اساس هر چیزی را که در اطراف می‌توان دید، توسط طراحان صنعتی طراحی می‌شود و در واقع طراحان صنعتی به‌دنبال حل مشکلات جامعه نیزهستند و ما به عنوان یک طراح باید محصولاتی را با اهداف مشخص و به شرط کمک به جامعه پایه‌ریزی کنیم تا تاثیر آن در جامعه دیده شود.

وی متذکر شد: رویکرد ما در طراحی دو محصول مذکور (و سایر محصولات)، ارائه خدمات کارآمدتر در حوزه محصولات مشابه است به گونه ای که کیفیت و ایجاد تجربه کاربری در محصولات ما، ارتقاع قابل ملاحظه ای با محصولات قبلی داشته است.

ضرورت حمایت دولت ها از طراحان و مخترعان 

وی خاطرنشان کرد: بنده تاکنون با گروه‌های طراحی بسیاری در ابعاد مختلف کار کرده‌ام و می‌توانم به جرأت بگویم که علاقه برای کار وجود دارد اما این جوانان نیازمند تعامل با صنعت و بازار هستند و در واقع تجاری سازی هر ایده‌ای جزو اهداف تمامی طراحان صنعتی است و هر طراح می‌خواهد که حاصل دست رنجش توسط یک ارگان حمایت شود و حتی پیاده سازی آن را در سطح دنیا ببیند.

نمی‌توان سال‌ها منتظر حمایت ماند

نکته سنج گفت: در بحث فروش و حمایت از طرح ما نیز هر ارگانی که خواهان آن باشد، ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم اما نباید از ما انتظار داشته باشند که چندین سال صبر کنیم تا محصول ما تجاری سازی شود چراکه طراحی‌ها معمولا تاریخ انقضا دارند و اگر طرحی از این تاریخ عبور کند، ممکن است چندین طرح همانند آن در سطح دنیا به بازار آمده و یا حتی اجرا شوند. از طرفی هزینه ساخت و تولید محصولات نیز به شدت بالا است و برای تکمیل طرح، نیاز به حمایت داریم.

خواسته مخترعان «ربات یدک کش خودرو» از مسوولان؛ نمی توانیم منتظر وعده حمایت بمانیم! asianews

وی افزود: فعلا در خصوص حمایت از این طرح‌ها با ارگانی صحبت نکرده‌ایم و اکنون در مرحله رونمایی هستیم ومی‌خواهیم طرح خود را بروزرسانی کنیم؛ البته شکی نیست که همه‌ی ما دوست داریم طرح خود را در داخل کشور خودمان به نتیجه برسانیم.

عدم حمایت و بی‌توجهی مسئولان نسبت به طراحان صنعتی، عامل اصلی مهاجرت به کشورهای دیگر است

این مخترع تبریزی با بیان این‌که طراحی صنعتی در ایران به عنوان یک بخش ضعیف دیده می‌شود، افزود: سالانه تعداد زیادی از طراحان صنعتی در کشور اقدام به مهاجرت از کشور می‌کنند؛ چراکه دست رنجشان در داخل کشور بی ارزش تلقی می‌شود و انگیزه برای ادامه کار ندارند. از طرفی عدم حمایت از آن‌ها باعث شده تا طراحان صنعتی داخلی به جای کار کردن در زیر مجموعه یک شرکت، خودشان تیم تشکیل داده و بدون هیچ گونه توجهی از سوی مسئولان کار کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم زمانی برسد که ارزش کار طراحان صنعتی در داخل کشور بیشتر دیده شود و طراحان واقعی در شرکت‌ها و کارخانجات شروع به کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که شعارهای بسیاری برای حمایت از علم و تولید زده می‌شود اما تاکنون در این خصوص چندان پیشرفتی نداشتیم، زیرا عده‌ای از مسئولان یا واقعا نمی‌خواهند طرح‌های طراحان واقعی و اهل کار را ببیند و یا قصد حمایت از آنها را ندارند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/58p
اخبار مرتبط
سرعت رشد فناوری و تکنولوژی بسیار زیاد است و اگر صاحبان کسب و کار نتوانند خود را با این سرعت تطبیق دهند، به طور حتم با شکست و پسرفت مواجه خواهند شد.
سینما؛ هنر، تکنولوژی و رسانه و محصول‌ اوج گیری‌ دوران‌ تکنولوژی‌ و صنعت‌ است‌.
آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار دسترسی فوری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به به تاسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (‌تسا) در کرج شدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید