موانع صادرات دارو

شیرین نوری

افزایش جمعیت، رشد سریع اقتصادی و درخواست و تقاضای سرمایه‌گذاری در پروژه های کلان، خاورمیانه را در سال های آتی به کانون عمده بازار بهداشت و درمان تبدیل خواهد کرد. برخی از فرصت های بزرگ در تاسیسات زیربنایی خدمات پزشکی و درمانی موجب جذب شرکت های عظیم جنرال الکتریک و زیمنس به این صنعت شده است .

در حوزه دارو رقبای اصلی ایران در منطقه، اردن و ترکیه است که این کشورها در حال حاضر نیز رتبه اول و دوم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند، در حال حاضر کشور ترکیه بخش بزرگی از بازار صادراتی را در اختیار خود قرار داده است. کشورهای امارات، الجزایر، پاکستان و اندونزی در بین کشورهای منطقه با توجه به واردات بالای دارو و همچنین جمعیت بالا، می‌توانند به عنوان کشورهای هدف صادراتی مد نظر شرکتهای ایرانی باشند.

متاسفانه مهمترين مشکلی که صنایع دارویی کشورمابرای صادرات دارند، ثبت روند تولید دارو در کشورهای مقصد است بنابراين اولين گام جهت موفقيت در صادرات دارو، ضرورت فعالیت های تبلیغاتی و مارکتینگ در حوزه صادرات دارو مي باشد

در حال حاضر بدليل  ظرفیت بالای تولید در کشورمان و بازار بزرگ دارو در کشورهای همسایه ، شرکت های تولیدی داخل برای تضمین بقا و حفظ سود آوری خود چاره ای جز صادرات دارو به کشورهای همسایه نخواهند داشت در نتيجه انتظار مي رود شركت هاي دارويي با توجه جدی تر به افزایش کیفیت خطوط تولید ؛ ارتقایGMP صنایع داخلی؛ بهبود مستندسازی در تولید؛ ایجاد تیم های صادرات محور تخصصی، اولویت قرار دادن بازاریابی دارویی و توجه به مشتریان کلیدی این بازار ، گوي رقابت را از ساير كشورهاي همسايه ، نصيب خود نمايند.

بستن