صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۳
کد خبر: 10027
گزارشگر: 213
۱۱۹۹
۰
۰
۲
اجرای هوشمند سازی فروش نان

روش توزیع نان یارانه‌ای/کارت چکونه برای خرید به کار می رود؟

روش توزیع نان یارانه‌ای/کارت چکونه برای خرید به کار می رود؟
روش اجرای هوشمند سازی فروش نان به این شکل است که دولت به نانوایی‌ها آرد را به قیمت آزاد می‌دهد اما در ازای فروش نان به نانوایی یارانه خواهد داد.

به گزارش آسیانیوز، بعد از اعلام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از آرد و گندم و گران شدن قیمت آرد باعث شد شایعه گران شدن نان را به راه بیفتد و موجب نگرانی مردم شود.  

 شایعه گران شدن نان پس از مطرح شدن طرح جدید یارانه حسابی بازار اخبار را گرم کرد. مردم نگران گرانی بودند و مسئولان وعده ثبات قیمت می‌دادند. روزنامه خراسان در این باره نوشت اردیبهشت امسال توفانی شروع و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از روی بسیاری از کالاها عاملی شد تا قیمت‌ها سر به فلک بگذارد.

آن روزها درست بعد از اعلام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از آرد و گندم و گران شدن قیمت آرد باعث شد برخی از این فضا سوء استفاده کنند و شایعه گران شدن نان را به راه بیندازند و همین موجب شد شاهد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها باشیم.

مدتی بعد «کارت نان» مطرح و تصاویری از آن هم منتشر و خیلی زود تکذیب شد.

در نهایت اما از طرحی رونمایی شد که براساس آن، استان زنجان از ابتدای خرداد به صورت آزمایشی محل اجرای طرح جدید نان باشد و حالا قزوین هم به عنوان دومین استان شاهد اجرای شیوه‎‌نامه‌ جدید فروش نان است.

در قالب این طرح قرار است تمامی نانوایی‎‌ها به دستگاه‌های کارت خوان مخصوص مجهز شوند.

قیمت نان تغییر نمی‌کند

به این شکل که مردم بعد از خرید نان کارت می‌کشند و پول نان یارانه‌ای را پرداخت می‌کنند و از آن جا که نانوایی آرد را به قیمت آزاد خریده است دولت ما به التفاوت مبلغ نان یارانه‌ای تا قیمت اصلی نان را به حساب نانوایی واریز می‌کند.

طرحی برای هوشمند سازی فروش نان به گفته مسئولان مربوط، دلیل اجرای طرح عرضه نان فقط با کارت بانکی و کارت خوان‌های نصب شده در واحد‌های نانوایی، جلوگیری از قاچاق گندم و آرد توسط افراد سودجوست.

روش اجرای هوشمند سازی فروش نان که قرار است برای انجام این طرح اجرا شود و تاکنون مسئولان درباره اش صحبت کرده‌اند به این شکل است که دولت به نانوایی‌ها آرد را به قیمت آزاد می‌دهد اما در ازای فروش نان به نانوایی یارانه می‌دهد.

قیمت نان در این طرح هیچ تغییری نمی‌کند و محدودیتی هم در تعداد خرید نان وجود ندارد. در این طرح با نصب کارت خوان‌های مخصوص مردم پول نانی را که خریده‌اند به قیمت یارانه‌ای پرداخت می‌کنند و مابه التفاوت قیمت تا نرخ آزاد را دولت به حساب نانوایی‌ها واریز می‌کند./

https://www.asianews.ir/u/6sq
اخبار مرتبط
ایران به عنوان همسایه روسیه و وابسته به برخی محصولات کشاورزی تعیین‌کننده از سوی هر دو کشور روسیه و اوکراین، می‌تواند با معضل به خطر افتادن امنیت غذایی روبه‌رو شود؛ در حالی که موضوع قاچاق و خروج کالاهای اساسی از کشور نیز علاوه بر بحث خشکسالی و بحران جنگ منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور شده است.
وزیر اقتصاد در توییتی زمان پرداخت یارانه نان با کد ملی را اعلام کرده و گفته طرح یارانه نان از این هفته آغاز می‌شود.
در حالی که برخی نانوایی‌ها به کارت‌خوان‌ هوشمند مجهز شده اند، گفته شده برای نانوایی‌هایی که نان مردم را تهیه می‌کنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده و مانند قبل قیمت آرد نانوایی‌ها ثابت است.
در حالی که دولت پس از گران کردن قیمت نان، قصد دارد به هر کد ملی «نان یارانه‌ای» اختصاص بدهد؛ گفته شده پرداخت یارانه براساس کد ملی به شیوه ارایه کوپن در دهه شصت است.
همزمان با افزایش چشمگیر قیمت نان، یک مقام ارشد وزارت اقتصاد گفت که نان به صورت سهمیه‌ای و با کد ملی فروخته خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت یارانه‌ جدید خبر داد.
قیمت نان های صنعتی از جمله باگت معمولی و فرانسوی افزایش یافت.
این روزها در حالی که افزایش قیمت گندم به‌ عنوان مهم‌ترین ماده غذایی در سفره مردم، نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده، عرضه ماکارونی به بازار تقریبا متوقف شده است.
طبق انتظارات تولیدکنندگان ماکارونی قیمت آن با تثبیت قیمت آرد افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که بنا بر مشاهدات میدانی برخی رسانه ها، بعضی فروشگاه‌ها ماکارونی را دو برابر قیمت سال قبل می‌فروشند و موجودی برخی از فروشگاه‌ها هم تمام شده است.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از افزایش نرخ فروش گندم دولتی خبر داد و گفت قیمت آرد گران می شود و احتمال افزایش قیمت مشتقات آن نیز وجود دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید