صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۴
کد خبر: 10056
گزارشگر: 213
۵۴۱
۰
۰
۱
اقرار مسوولان به خطای آشکار در ساختمان اداری پزشکی شهر جنوبی

اعتراف وزیر کشور به تخلف عمدی در ساختمان متروپل/بی تفاوتی دستگاه قضا و شهرداران آبادان به نشست ساختمان/زد و بند حسین عبدالباقی با برخی مقامات

اعتراف وزیر کشور به تخلف عمدی در ساختمان متروپل/بی تفاوتی دستگاه قضا و شهرداران آبادان به نشست ساختمان/زد و بند حسین عبدالباقی با برخی مقامات
وزیر کشور امروز با اذعان به تخلفات صورت‌گرفته در ساخت برج متروپل آبادان گفت به گزارش‌های مبنی بر تخلف توجهی نشده است؛ همچنین برخی گزارش ها حاکی از زد و بند حسین عبدالباقی با مقامات در ساخت و ساز بنای غیر مجاز ساختمان متروپل هستند.

به گزارش آسیانیوز، وزیر کشور به بی‌توجهی به گزارش‌های تخلفات متروپل اذعان کرد.

وزیر کشور ایران روز دوشنبه، نهم خرداد، با اذعان به تخلفات صورت‌گرفته در ساخت برج متروپل آبادان گفت به گزارش‌های مبنی بر تخلف «توجهی نشده است».

احمد وحیدی، وزیر کشور، همچنین با بیان این‌که این ساختمان قرار بوده در شش طبقه ساخته شود، اما در دو مرحله به ۱۰ طبقه رسیده، افزود که از سال ۱۳۹۶ «گزارش‌هایی مبنی بر تخلف ارائه شده اما به این گزارش‌ها توجهی نشده است».

وزیر کشور دلیل بی‌توجهی به گزارش‌ها را بیان نکرد و نامی از مراجع مسئول رسیدگی به گزارش‌ها نبرد، اما در گزارشی دیگر، نماینده آبادان در دوره دهم مجلس، گفت که این برج «در میانه کار هم نشست کرده بود».

غلامرضا شرفی، نماینده آبادان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی در همان روز اظهارات وزیر کشور در مورد این‌که ساختمان متروپل « قرار بوده در شش طبقه ساخته شود»، در سخنانی متفاوت گفت که «ابتدا قرار بود این ساختمان ۴ طبقه باشد و سال ۹۸ به بعد ۲ طبقه دیگر مجوز می‌گیرند؛ اما دست آخر این ساختمان ۱۰ طبقه ساخته شد که در میانه کار هم نشست کرده بود.»

غلامرضا شرفی، نماینده پیشین آبادان در مجلس که با «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت‌وگو می‌کرد همچنین افزود که چند پروژه‌ دیگر حسین عبدالباقی در آبادان نیز هم‌اکنون نشست کرده است.

او گفت: «برای نمونه پروژه سر خیابان پرویزی نشست کرده و حتی سطح پیاده‌رو به علت این نشست بالا آمده‌است. لایه سخت زمین در آبادان در حدود ۲۰ متری است و منطقی نیست بدون شمع‌کوبی، یک سازه صنعتی بسیار سنگین درست کرد.»

به‌گفته  شرفی، حدود سال‌های ۹۴ تا ۹۵ مسئله‌ای درباره پروژه‌های همان زمان عبدالباقی مطرح بود که یک گروه بازرسی از استانداری آمد و به‌گفته یکی از اعضای شورای شهر وقت آبادان، یک پیکان مدرک برایش جمع کردند و به استانداری بردند. این نماینده سابق مجلس در ادامه افزود که با این حال کمتر از سه ماه بعد ادعایی نسبت به عبدالباقی اثبات نشد.

پس از فرو ریختن برج متروپل که تا امروز شمار قربانیان آن ۳۱ نفر اعلام شده، گزارش‌های متعددی از زدوبند گسترده حسین عبدالباقی، مالک اصلی و سازنده برج، با برخی مسئولان شهری و مقامات منتشر شده است.

در همین حال، محمدرضا اسکندری، رئیس سازمان منطقه آزاد اروند شامگاه شنبه، هفتم خرداد با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت که سازمان منطقه آزاد اروند با شهرداری درباره برخی تخلفات در متروپل مکاتبه کرد اما به هیچ‌یک از آن‌ها پاسخ به آن‌ها داده نشد و دستگاه قضا نیز به گزارش سازمان منطقه آزاد درباره این تخلفات جوابی نداده است. همچنین اکنون پس از فروریختن این برج، مقام‌های قضایی استان گفته‌اند که شهردار فعلی و دو شهردار قبلی آبادان بازداشت شده‌اند.

درباره دلایل عدم نظارت سازمان منطقه آزاد اروند بر وضعیت برج متروپل، رئیس سازمان منطقه آزاد اروند گفت که با وجود این که مناطق آزاد بر اساس ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه ششم، به‌عنوان «دستگاه اول حاکمیت» معرفی شده، اما دستگاه‌های دیگر تا امروز از این قانون تبعیت نکرده‌اند و در مورد مراحل ساخت برج متروپل هیچ «رونوشتی» به منطقه آزاد ارسال نشده است.

تأکید رئیس سازمان منطقه آزاد اروند بر سکوت دستگاه قضا در مورد گزارش تخلفات در حالی صورت می‌گیرد که مقامات قوه قضائیه در روزهای گذشته بر برخورد شدید با متخلفان حادثه ریزش برج متروپل تأکید کرده‌اند و مسئولان دستگاه‌های اجرایی نیز همواره تلاش می‌کنند که از قبول مسئولیت درباره این حادثه شانه خالی کنند.

در روزهای گذشته گزارش‌های ضدونقیضی در مورد سرنوشت حسین عبدالباقی منتشر شده است و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که او زنده است. شامگاه چهارشنبه نیز معترضان به حادثه فروریزی ساختمان متروپل در آبادان، شعار «عبدالباقی نمرده/دروغه، دروغه» سر دادند.

برخی رسانه‌ها نخست خبر بازداشت حسین عبدالباقی و یک روز بعد کشته شدن وی در ریزش متروپل را منتشر کردند و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان روز پنج‌شنبه، پنجم خرداد، گفت که هویت جسد حسین عبدالباقی «تایید شده است.»

محمد مخبر دزفولی، معاون اول رئیس‌جمهور روز جمعه ششم خرداد در حاشیه جلسه‌ای گفت که «در آبادان و خرمشهر از عبدالباقی چندین ساختمان وجود دارد که محل خطر هستند و باید بررسی شوند.»/

https://www.asianews.ir/u/6tg
اخبار مرتبط
براساس برخی گزارش های تایید نشده گروهی از قبایل عرب خوزستان با در دست داشتن پرچم‌های خود وارد این شهر شده و نسبت به ادامه تیراندازی برخی نیروهای نظامی به سوی مردم هشدار دادند؛ این در حالی است که شمار اجساد پیدا شده از زیر آوار ساختمان متروپل نیز به ۳۱ نفر رسیده است.
حرف های اخیر علی دایی، ستاره فوتبال، در خصوص جامعه امروز ایران، آن‌ قدر ضرب داشت که نمی توان به‌سادگی از کنارش عبور کرد؛ در حالی که گفت و گوی عادل فردوسی پور نیز با وی نکات قابل تاملی در دل خود دارد.
اگر با مروری کوتاه به ابعاد حقوقی واقعه متروپل نظر داشته باشیم، در بند (ب) ماده ۲۹۰ به روشنی آمده است که چنانچه فردی قصد ایراد جنایت بر فرد یا افراد معینی را ندارد؛ لکن عملی که از فرد مسوول سر می زند به گونه ای است که نوعا و طبعا منجر به وقوع جنایت و حادثه می شود، مشمول قتل دانسته شده است.
​ عضو شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه شهرداری و دادستانی با تخلفات ساختمانی یزد برخورد قاطع کنند، از قوه قضائیه خواست برخورد با عاملان حادثه متروپل بسیار سنگین باشد تا جلوی اقدامات مشابه گرفته شود
بر اثر انفجار در ساختمان ۱۰ طبقه متروپل که ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت؛ هنوز عملیات آواربرداری پایان نیافته و تاکنون جان باختن بیش از ۲۸ شهروند تایید شده است؛ این درحالی است که تاکنون وضعیت کاملی از مدفون شدگان نیز ارایه نشده است.
یزد - رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با ابراز تاسف از ریزش ساختمان متروپل در آبادان، این اتفاق ناگوار را زنگ خطری برای ساخت و سازهای غیر اصولی در یزد دانست
یک جوان کمک رسان در ساختمان متروپل ویدیویی تلخ در حین وداع با دیگران از خود منتشر کرده است.
همچنانکه گمانه زنی هایی درباره ریزش بخش‌هایی از یک ساختمان در حال احداث بزرگ به‌نام «متروپل» در آبادان گزارش شده است، اخبار از افزایش تلفات انسانی این حادثه حکایت دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید