صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۹
کد خبر: 10076
گزارشگر: 2
۲۲۷۵
۰
۰
۲
درباره زمین فکر کنید !

نگاهی به مونالیزا، به بهانه حمله و پرتاب کیک خامه ای

نگاهی به مونالیزا، به بهانه حمله و پرتاب کیک خامه ای
روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که عجیب ولی قابل تامل بود؛ مردی خود را به شکل پیرزنی در می‌آورد و روی ویلچر می‌نشیند و وارد موزه لوور می‌شود. او به یکباره به سمتِ تابلوی مونالیزا کیک پرتاب می‌کند. تابلو در محفظه‌ای شیشه‌ای نگه‌داری می‌شود و آسیبی نمی‌بیند.

به گزاش تسنیم، این بازدیدکننده که یک مرد بوده و لباس پیرزنی را به تن داشته است با صندلی چرخدار خود به سمت این اثر حرکت کرده و ناگهان اقدام به پرتاب کیک به سمت تابلو مونالیزا کرده است و سپس با مالیدن کیک خامه‌ای به سطح شیشه‌ای تابلو مونالیزا در صدد شکستن شیشه این اثر بوده است. وی همچنین همزمان گل رزی که در دست داشته را نیز پر پر کرده و به زمین ریخته است!
همزمان با اقدام این بازدیدکننده و با دخالت نیروهای حراست موزه در میان تصویربرداری سایر بازدیدکنندگان، این شخص ضمن دستگیری از محوطه موزه به بیرون هدایت شده است. مطابق تعریف یکی از شاهدان عینی وی در هنگام خروج از موزه توسط ماموران گفته است: «درباره زمین فکر کنید. افرادی هستند که زمین را نابود می‌کنند. در موردش بیشتر فکر کنید. ای هنرمندان، به زمین فکر کنید. دلیل کار من این بود که به فکر کره زمین باشید». این فرد برای اینکه حرف‌هایش بازتاب بیشتری داشته باشد، به مشهور‌ترین تابلوی نقاشی جهان حمله کرد تا تمامی نگاه‌ها را معطوف حرف خود کند. اغلب افرادی که در ایران نیز این خبر را شنیده‌اند، تابلوی مونالیزا و موزه لوور را یا می‌شناختند یا حداقل اسم آن را شنیده بودند.

 

چرا فرانسه شناخته‌ شده‌ترین کشور اروپایی است؟

 

می‌توان گفت فرانسه، شناخته‌شده‌ترین کشور اروپایی نزد ایرانیان است. به گزارش آژانس خدمات مسافرتی ایوار، مجری تور اروپا، طی ۱۰ سال اخیر، فرانسه و شهر پاریس، پر تقاضا‌ترین سفر در میان سایر کشور‌ و شهر‌های اروپایی بوده است، بالاتر از ونیز، بارسلون و رم!

سابقه ارتباط بین ایران و فرانسه به دوران خیلی دور بازمیگردد اما سفر پادشاهان قاجار (ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه) به فرانسه، توجه ایرانیان را بیش از پیش معطوف این کشور کرد؛ در نتیجه نه تنها صاحب منصبان دولتی و اقشار مرفه یا ماجراجوی ایرانی به فرانسه سفر کردند، بلکه فرانسه نیز از این فرصت برای توسعه زبان و فرهنگ خود در ایران بهره برد. اعزام اولین گروه‌های دانشجویی به این کشور و سایر مراودات فرهنگی و ادبی دیگر، فرانسه‌ را بیش از سایر کشور‌های اروپایی در نظر ایرانیان آشنا ساخته است.

سفر پادشاهان قاجار

کمی بیشتر درباره تابلو مونالیزا

 

مونالیزا بین سال‌های ۱۵۰۳ تا ۱۵۱۹ کشیده شده است؛ یعنی زمانی که نقاش آن، لئوناردو داوینچی در فلورانس زندگی می‌کرد. نظریه‌های متفاوتی درمورد هویت اصلی مونالیزا وجود دارد. بعضی‌ها از جمله زیگموند فروید حدس می‌زنند که او مادر داوینچی بوده و عده‌ای دیگر می‌گویند که به دلیل شباهت بعضی از ویژگی‌های ظاهری داوینچی با مونالیزا، شاید او پرتره‌ی خودش را کشیده است! اما بیشتر محققان معتقدند که او همان «لیزا دل ژوکوندو» (Lisa del Giocondo)، همسر تاجر فلورانسی به نام «فرانچسکو ژوکوندو» می‌باشد. لقب دیگر این نقاشی، یعنی «لبخند ژکوند» نیز از همین موضوع نشأت می‌گیرد.
در نگاه اول شاید نقاشی مونالیزا برایتان تفاوت چندانی با پرتره‌های دیگر نداشته باشد. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، طرز نشستن، لباس، لبخند ژکوند و تاب موی او با تصویر دره و رودخانه‌ی پشت سرش هارمونی خاصی دارد و در عین سادگی، به زیباتر شدن آن کمک می‌کند. در واقع داوینچی به ساده‌ترین شکل ممکن، ارتباطی که میان انسان و طبیعت وجود دارد را ماهرانه به تصویر کشیده است. هویت اصلی مونالیزا به هر شخصی که تعلق داشته باشد، نمی‌توان تأثیرش بر روی نقاشان دیگر را نادیده گرفت.

مونالیزا

حقایقی که درمورد مونالیزا نمی دانستید

 

. داوینچی کشیدن مونالیزا را در ایتالیاشروع کرد؛ اما آن را در فرانسه تمام کرد. یعنی وقتی که بنا به درخواست «فرانسوای اول» به آنجا رفته بود.
لویی چهاردهم، این اثر را به کاخ ورسایبُرد و در قرن ۱۹، ناپلئون آن را در اتاق خوابش آویزان کرد.
اکثر نقاشان برجسته‌ی دوره‌ی رنسانس به جای کرباس، از چوب برای کشیدن آثار ابعاد کوچکشان استفاده می‌کردند. مونالیزا هم بر روی چوب درخت صنوبر یا همان سپیدار کشیده شده است.
در سال ۲۰۱۰، اعضای میراث فرهنگی کمیته‌ی ملی ایتالیا اعلام کردند که طی بررسی‌های دقیقشان با میکروسکوپ، توانستند نکته‌ی جدیدی را کشف کنند: در چشم راست مونالیزا، حروف اختصاری نام لئوناردو داوینچی یعنیV نوشته شده است.
در سال ۱۹۱۱، مونالیزا را به سرقت بردند و این موضوع باعث شهرت جهانی این اثر شد. به طوری که وقتی 2 سال بعد، آن را دوباره به موزه‌ی لوور برگرداندند، تقریباً کل دنیا از پیدا شدنش خوشحال بود.
در زمان دزدیده شدنش، هنرمندانی از جمله پابلو پیکاسو و گیوم آپولینر جزو متهمان بودند! البته بعداً ثابت شد که این اتهامات، بی‌اساس بوده و حقیقت ندارد.
مونالیزا، صندوق پست مخصوص به خودش را دارد و از سال ۱۸۱۵ که به لوور برده شد تا به امروز، نامه‌های تحسین و دسته گل‌های زیادی را برایش می‌فرستند!
در سال ۱۹۵۶، یک نفر بر روی این نقاشی اسید پاشید و فردی دیگر هم با سنگ به آن آسیب رساند. خوشبختانه با نصب شیشه‌ی ضد گلوله، اتفاقات نظیر این حملات در سال‌های بعدش بی‌اثر ماند.

 

تور فرانسه و بازدید از پاریس

 

پاریس که به عروس اروپا شهرت یافته، یکی از زیبا‌ترین شهر‌های دنیا است، شهر عشق و نور که هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. مونالیزا، فقط یکی از هزاران دیدنی موزه لوور و خود موزه لوور، فقط یکی از هزاران دیدنی‌ پاریس به حساب می‌آید. برج ایفل، کاخ ورسای، اپرای گارنیه، دیزنی‌لند فقط بخشی از دیدنی‌های پاریس به حساب می‌آید.

آژانس مسافرتی ایوار تا به امروز، بیش از ۳۰۰ تور فرانسه هفتگی را اجرا کرده است. این تورها تا قبل از کرونا به صورت هفتگی و پس از بازگشایی مرز‌ها در دوران پاندمی، به صورت یک هفته در میان اجرا می‌شود. تمام مراحل اخذ ویزا، پرواز، گشت‌های شهری، بیمه مسافرتی و راهنمای فارسی زبان (از تهران تا تهران) جزو خدمات تورهای ایوار به شمار می‌آید. برای اطلاع بیشتر از تورهای تک و ترکیبی فرانسه می‌توانید به وبسایت ایوار مراجعه نمایید و یا با شماره 02191009100 تماس حاصل نمایید و از کارشناسان این مجموعه، راهنمایی‌های کامل را دریافت نمایید.

آژانس مسافرتی ایوار

https://www.asianews.ir/u/6u1
اخبار مرتبط
جشنواره کن امسال اولین جایزه خود را در همان مراسم افتتاحیه اعطا کرد و برنده آن کسی نبود جز جودی فاستر، بازیگر و کارگردان آمریکایی که اولین بار در سال ۱۹۷۶ با فیلم «راننده تاکسیِ» مارتین اسکورسیزی که در آن نقش کارگر جنسی نوجوانی را بازی می‌کرد به کن آمد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید