صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۹:۱۲
کد خبر: 10104
گزارشگر: 213
۷۲۵
۰
۰
۲
ضرورت پاسخگویی فوری ایران به سوالات آژانس درباره سه سایت مشکوک

پرونده ایران بالاخره به شورای حکام رفت

پرونده ایران بالاخره به شورای حکام رفت
آمریکا و سه کشور اروپایی در پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار پاسخگویی فوری ایران به سوالات آژانس درباره سه سایت مشکوک شدند.

به گزارش آسیانیوز ، در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی به شورای حکام آمده است ایران به سوالات آژانس پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و سه کشور اروپایی در پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار پاسخگویی فوری ایران به سوالات آژانس درباره سه سایت مشکوک شدند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم در واکنش به اقدامات احتمالی آژانس گفت: «به هر اقدام غیر‌سازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب خواهیم داد.»

بر اساس گزارش رویترز، پیش‌نویس قطعنامه تهیه شده از سوی آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان برای ارائه در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران می‌خواهد فورا به سوالات قدیمی آژانس در مورد آثار مشکوک اورانیوم در سه سایت اتمی پاسخ دهد.

این قطعنامه همچنین از جمهوری اسلامی می‌خواهد پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده، بپذیرد.

رویترز نوشت که این اقدام می‌تواند به مذاکرات اتمی آسیب بزند و به همین دلیل کشورهای غربی از ارائه پیش‌نویس به نشست سه ماه قبل شورای حکام خودداری کردند.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «به هر اقدام غیر سازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب خواهیم داد.»

خطیب‌زاده همچنین گفت: «شکل و ماهیت اظهارات و اقداماتی از این دست که در راستای عملیات روانی و فراهم آوردن زمینه اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران در آستانه نشست‌های شورای حکام آژانس صورت می‌گیرند، کاملا برای ما شناخته شده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۹ خرداد، در تازه‌ترین گزارش فصلی خود اعلام کرده بود با وجود تلاش‌های تازه این آژانس، ایران برای پاسخ به پرسش‌ها درباره منشأ ذرات اورانیوم غنی‌شده در سه سایت اعلام نشده، کم‌کاری کرده و پاسخی ارائه نداده که از نظر فنی معتبر باشد.

در واکنش به این گزارش‌، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، بدون اشاره به جزییات از اقدام مناسب ایالات متحده و متحدانش در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس سخن گفته بود.

نیمه اسفند ماه سال گذشته، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، به تهران سفر کرد و دو طرف توافق کردند ایران تا ۲۹ اسفند پاسخ‌های خود را در اختیار آژانس بگذارد.

همچنین ماه گذشته محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که این پاسخ‌ها به موقع به آژانس فرستاده شد. حدود یک سال و نیم پیش ایران و آژانس بر سر بازرسی و نمونه‌برداری از چند محل به توافق رسیدند و مدتی پس از آن، آژانس ادعا کرد در سه محل اعلام نشده، ذرات اورانیوم غنی شده با منشأ انسانی یافته است.

به گفته منابع غربی، یکی از این سه مرکز در اطراف تهران قرار دارد و همان است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل، از آن با عنوان سایت تورقوزآباد یاد کرد.

بنا بر همین گزارش‌ها، محل دوم نیز در اطراف اصفهان است.

روز سه‌شنبه نیز نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در توییترش تصاویر اسناد و نامه‌های سری مقام‌های وزارت اطلاعات و دفاع جمهوری اسلامی درباره اسناد آژانس را منتشر کرد که تهران دو دهه قبل برای پنهان‌سازی فعالیت‌های اتمی‌ خود به آن‌ها دست یافته بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه همچنین اعلام کرده بود ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران اکنون به بیش از ۱۸ برابر حد مجاز برجام و اورانیوم ۶۰ درصد نیز از ۳۳.۲ کیلوگرم در گزارش پیشین به ۴۳.۱ کیلوگرم رسیده است.

این درصد بالای غنی‌ سازی به ایران امکان می‌دهد راه چندان زیادی برای غنی کردن آن‌ها تا ۹۰ درصد مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی نداشته باشد.

مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام نیز از اسفند ماه متوقف شده و به گفته رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، احتمال موفقیت در این مذاکرات ضعیف است.

در همین حال باب مندز، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، شامگاه سه‌شنبه خواستار پایان مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران و تدوین یک برنامه رو به جلو برای مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی شد./

https://www.asianews.ir/u/6uu
اخبار مرتبط
نفتالی بنت روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد در واکنش به سخنان وزیر خارجه ایران ، اسناد محرمانه مربوط به فعالیت اتمی ایران را در گوگل درایو منتشر کرد.
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در سفرش به واشینگن که با سفر مقام سعودی همراه شد، بر ایجاد یک «ائتلاف در خاورمیانه» تحت رهبری آمریکا تاکید کرد.
تام کروز در حالی یکی از مهم‌ترین چهره‌های روز دوم جشنواره کن شد که در فیلم «تاپ گان ۲» با رویکرد مقابله آمریکا و اسراییل با جایی مانند ایران بازی کرده که برگ هایی از جزییات درباره شکست توافق هسته ای، گزینه نظامی و حمله به بخش هایی از ایران؛ از جمله نطنز و سایر سایت‌های هسته‌ای ایران در آن ورق می خورد.
آلنادوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ارایه برخی گزارش ها به ایران آمده است.
در حالی که عربستان نشست اضطراری سازمان ملل در خصوص حمله به آرامکو را خواستار شده، سخنگوی وزارت خارجه طالبان مدعی است حملات راکتی به تاسیسات نفت و اهداف غیرنظامی در شهر جده، صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند و باید متوقف شود.
همچنانکه همه هیأت‌ها بر ضرورت رسیدن مذاکرات در آستانه توقف آن به مرحله «تصمیم سیاسی» آمریکا تاکید کرده اند، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفته است.
آنتونیو گوترش, دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که ایران و چند کشور حق رأی خود را در سازمان ملل از دست داده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید