صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۵
کد خبر: 10177
گزارشگر: 213
۴۱۲
۰
۰
۲
رئیس موسسه اطلاعات

سیدمحمود دعایی درگذشت

سیدمحمود دعایی درگذشت
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی رئیس موسسه اطلاعات در سن ۸۱ سالگی درگذشت؛ این در حالی است که زنده یاد «عباس مسعودی» فرزند تاثیرگذارترین خانواده روزنامه نگار در تهران، بنیانگذار روزنامه و موسسه اطلاعات در پیش از انقلاب بود که در سال 1358 به نفع بنیاد مستضعفان مصادره شد.

به گزارش آسیانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود دعایی رئیس موسسه اطلاعات درگذشت.وی سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی بود.

این در حالی است که زنده یاد «عباس مسعودی» فرزند تاثیرگذارترین خانواده روزنامه نگار در تهران، بنیانگذار روزنامه اطلاعات در پیش از انقلاب بود. که بعدها آن را با عنوان موسسه فرهنگی اطلاعات گسترش داد و سرانجام در سال 1358 به نفع بنیاد مستضعفان مصادره شد.

 سیدمحمود دعایی روحانی هشتاد ساله زاده یزد، بیش از نیمی از عمر خود را به سکانداری قدیمی‌ترین روزنامه در حال انتشار ایران سپری کرد. دعایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از چهره‌های نزدیک به رهبری نهضت به شمار می‌رفت. او که فعالیت‌های سیاسی خود را از اوایل دهه 40 آغاز کرده بود، در سال 46 ناچار به خروج از ایران شد. او پس از این سال در سفرهای متعدد به عراق، لبنان، اردن، عربستان وبرخی از کشورهای اروپایی نقش مهمی در هماهنگی نیروهای ضد رژیم سابق ایران ایفا کرد.

با پیروزی انقلاب در سال 1357 به عنوان سفیر دولت جدید انقلابی به بغداد رفت. پس از آغاز جنگ عراق و ایران، این روحانی یزدی‌ِکرمانی‌الاصل که رابطه نزدیکی نیز با سیداحمد خمینی داشت به تهران بازگشت و با حکم رهبرانقلاب به مدیرمسئولی بزرگ‌ترین بنگاه مطبوعاتی ایران منصوب شد.

نام وی در مهم‌ترین شکاف میان نیروهای خط امام در دهه شصت حضوری پررنگی دارد، زمانیکه جامعه روحانیت مبارز تهران حاضر به قرار دادن نام او و فخرالدین حجازی در فهرست انتخابات مجلس سوم پایتخت نشدند. این تصمیم سبب شد تا چهره‌هایی چون سیدمحمد خاتمی، محمدرضا توسلی در کنار برخی از اعضای منتقد جامعه روحانیت مبارز مانند سیدمحمد موسوی خوئینی و مهدی کروبی مجمع روحانیون مبارز را تاسیس کنند.

او اگر چه خاستگاهی نزدیک به جریان چپ اسلامی دیروز یا اصلاح‌طلبان امروزی دارد و همواره به دوستی بیش از نیم‌قرنی خود با سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری پیشین می‌بالد، با این حال در همه این سال‌ها و حتی پس از حوادث سال 88 مورد اعتماد بسیاری از اصولگرا نیز بوده است. او در این مدت تلاش کرده است تا جای ممکن فضای گفت‌وگو و تفاهم میان دو جناح اصلی کشور را فراهم کند./

https://www.asianews.ir/u/6ww
اخبار مرتبط
ایوب انتظاری که «دانشمند هوافضا» و سازنده موشک و پهباد معرفی شده هفته گذشته در شهر یزد به دلایل نامعلوم جان باخته است.
خبرگزاری ایرنا از کشته شدن فرمانده دیگر سپاه خبر داد و علت مرگ علی اسماعیل‌زاده از فرماندهان واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه و از همکاران نزدیک صیادخدایی را سقوط از بام خانه‌اش در منطقه جهان‌نمای کرج عنوان کرد.
اگر با مروری کوتاه به ابعاد حقوقی واقعه متروپل نظر داشته باشیم، در بند (ب) ماده ۲۹۰ به روشنی آمده است که چنانچه فردی قصد ایراد جنایت بر فرد یا افراد معینی را ندارد؛ لکن عملی که از فرد مسوول سر می زند به گونه ای است که نوعا و طبعا منجر به وقوع جنایت و حادثه می شود، مشمول قتل دانسته شده است.
همچنانکه گمانه زنی هایی درباره ریزش بخش‌هایی از یک ساختمان در حال احداث بزرگ به‌نام «متروپل» در آبادان گزارش شده است، اخبار از افزایش تلفات انسانی این حادثه حکایت دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید