صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۲۰:۱۱
کد خبر: 10207
گزارشگر: 213
۵۸۷
۰
۰
۳
ابراز نگرانی انجمن فولاد در یک نامه مطرح شد

صنعت فولاد ایران «تعطیل» شد/دلیل آغاز قطعی های برق

صنعت فولاد ایران «تعطیل» شد/دلیل آغاز قطعی های برق
امروز انجمن فولاد نامه‌ای را منتشر و نسبت به تعطیلی تمام کارخانه‌ها و توقف تولید فولاد ایران ابراز نگرانی کرد؛ همچنانکه بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که به مدت سه ماه کارخانجات تعطیل و تولید فولاد ایران متوقف می‌شود.

به گزازش آسیانیوز، سریال خاموشی صنایع در سال جاری پیش از شروع تابستان آغاز شد. اتفاقی که سال گذشته زیان چهار میلیارد دلاری را برای صنعت فولاد در پی داشت. در همین زمینه امروز انجمن فولاد نامه‌ای را منتشر و نسبت به تعطیلی تمام کارخانه‌ها و توقف تولید فولاد ایران ابراز نگرانی کرد.

---------------------------------------

بیشتر بخوانید:

شرکت‌ها و افراد مرتبط با کشتی‌رانی ایران به لیست سیاه تحریم رفتند

-----------------------------------------------------------------

گویا داستان خاموشی صنایع در روزهای گرم سال پایانی ندارد. حتی وعده‌های وزیر نیرو در این زمینه کارساز نشد و به‌رغم امیدبخشی‌های دولت سیزدهم، قطعی برق صنایع امسال زودتر از سال‌های گذشته کلید خورد. موضوعی که هر سال تأثیر مستقیم روی تولید فولاد ایران می‌گذارد.

در چنین شرایطی تولیدکنندگان فولاد به وزیر صمت متوسل شده‌اند تا شاید رضا فاطمی‌امین راهکاری پیش روی آن‌ها بگذارد. امروز انجمن فولاد در نامه‌ای خطاب به او خواستار اصلاح محدودیت‌های تامین برق کارخانجات فولادی شد.

در حالی این نامه به امضای دبیر انجمن رسید که عمده بار خاموشی‌های سال گذشته را صنایع فولاد به دوش کشیدند. همین امر باعث شد تا تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۰ به میزان شش میلیون تن از هدف‌گذاری انجام‌شده عقب بماند. این میزان عقب‌ماندگی از لحاظ ارزشی چهار میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

تولیدکنندگان فولاد در شرایطی از فاطمی‌امین انتظار دارند به‌عنوان آخرین منجی صنعت فولاد به ایفای نقش بپردازد که پیگیری‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های برق منطقه‌ای با توافق وزارت صمت برنامه خاموشی صنایع را تدوین کرده‌اند. از سوی دیگر، پیشنهاد نهایی وزیر صمت به فعالان فولاد در سال گذشته این بود که فعالیت خود را در سوریه ادامه دهند.

انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه اخیر خود به وزیر صمت نسخه این صنعت را پیچید و اعلام کرد که این خاموشی‌ها بیانگر تعطیلی تمام کارخانجات فولاد، به‌ویژه در بخش خصوصی است. این نامه همچنین می‌افزاید که توقف تولید فولاد در نهایت به افزایش قیمت محصولات پایین‌دستی نظیر لوازم خانگی، لوله و پروفیل، ساختمان و حتی خودرو می‌انجامد.

گفتنی است که این خاموشی‌ها در سال گذشته تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد را به دنبال داشت. گرچه برخی از این تولیدکنندگان به چرخه تولید بازگشتند، اما باز هم باید خود را برای توقف تولید آماده کنند.

 رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: شرکت‌های برق منطقه‌ای به صورت جداگانه به تولیدکنندگان فولاد مبنی بر آغاز خاموشی‌ها نامه زده‌اند. طبق این نامه‌ آن‌ها خواستار کاهش مصرف برق شده‌اند. بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که به مدت سه ماه کارخانجات تعطیل و تولید فولاد ایران متوقف می‌شود.

تجارت نیوز نوشت بهرام سبحانی درباره اینکه نامه‌ها بیشتر روی صرفه‌جویی در مصرف برق تاکید دارد، توضیح داد: میزان درخواستی برای کاهش مصرف در واقع تفاوتی با خاموشی کامل ندارد. از این رو، آن را باید مصادف با تعطیلی کارخانجات و توقف تولید فولاد بدانیم.

او درباره نامه‌نگاری انجمن با وزیر صمت تشریح کرد: میزان محدودسازی برق کارخانجات با یکدیگر متفاوت است. به همین جهت نامه انجمن در این راستا بود که وزارت صمت تدبیری بیندیشد تا حداقل کارخانجات فولاد سه ماه تعطیل نشوند. زیرا این اتفاق خسارات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. البته در این زمینه لازم است وزارت نیرو هم به کمک وزارت صمت بیاید.

بر اساس این گزارش از پانزدهم خرداد فعالان صنایع مختلف از آغاز خاموشی‌ها خبر دادند. طبق نامه‌نگاری‌ها قرار است قطعی برق صنایع تا پانزدهم شهریور ادامه پیدا کند. البته فعالان صنایع مختلف معتقدند که معمولا مدت خاموشی تا مهر ماه به طول می‌انجامد.

آن‌طور که روز گذشته مدیرعامل سیمان آبیک  اعلام کرد، تأمین برق شرکت‌های سیمانی هم از نیمه خرداد به یک‌چهارم کاهش یافت. از این رو به نظر می‌رسد، علاوه بر تولید فولاد، تولید سیمان هم تحت تأثیر خاموشی‌ها قرار بگیرد.

این در حالی است که  اردیبهشت سال گذشته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از سرنوشت نامعلوم ۳ میلیون تن فولاد در زنجیره تولید و صادرات خبر داد و گفت این رقم معادل حدود ۱۰ درصد فولاد کشور است. سیدرضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خبر داد: در سال ۹۹ بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد که از این مقدار ۱۵ میلیون تن در داخل کشور مصرف و ۱۲ میلیون تن دیگر نیز صادر شد بنابراین سه میلیون تن فولاد در زنجیره مصرف و صادرت گم شده است.

-----------------------------------------

بیشتر بخوانید:

ترامپ مدیر عامل فولاد مبارکه را هم بی نصیب نگذاشت
«فولادمبارکه» اصفهان و عزم پولادین در مسئولیت‌های اجتماعی

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
وی با اشاره به فعالیت گمرکات کشورمان در مرزهای عراق، کردستان ، ترکیه، افغانستان و پاکستان در خارج از ساعت‌کاری به تجارت‌نیوز گفت: بین آمارهای ظاهری با آمارهای واقعی سه میلیون تن اختلاف وجود دارد و این رقم ۱۰ درصد تولید فولاد کل کشور است که به نظر می‌رسد قاچاق شده است چرا که وقتی اختلاف بین قیمت داخل و خارج زیاد باشد قاچاق نیز زیاد می‌شود.

شهرستانی رشد تولید فولاد را برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرد و افزود: تاکنون چین توانسته است کرونا را کنترل کند و برخلاف بسیاری از کشورهای جهان رشد مثبت اقتصادی داشته باشد. همچنین این کشور ۱۳۰ میلیون تن فولاد با کیفیت و با ارزش افزوده بالا تولید کرده است اما در بخش فولاد با کیفیت معمولی همچنان خلاء دارد و این فرصتی برای ایران جهت افزایش صادرات فولاد به چین است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل گسترش واکسیناسیون کرونا و بهبود شرایط اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکایی بازارهای جهانی رونق داشته باشد و صعود قیمت‌ فولاد در پیش باشد.

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۲۶ دی‌ماه 1399 افراد و شرکت‌های جدیدی را از چین، هنگ‌کنگ، امارات تا ایران در ارتباط با نقض تحریم‌های کشتی‌رانی جمهوری اسلامی به لیست سیاه خود اضافه کرد.

‎مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در دولت ترامپ نیز اعلام کرد این کشور هفت شرکت و دو فرد را به خاطر همکاری با شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی تحریم کرده است.

در میان افراد تحریم شده نام محمدرضا خیابانی مدرس، رئیس شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی و حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه دیده می‌شود. هر دو شرکت یاد شده قبلا توسط آمریکا تحریم شده بودند.

به گزارش سایت خزانه‌داری آمریکا، به غیر از این افراد، دو شهروند چینی و چهار نفر از هنگ‌کنگ به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به لیست سیاه آمریکا اضافه شدند./

https://www.asianews.ir/u/6xr
اخبار مرتبط
گفته شده در پی جنگ اوکراین و تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، این کشور خسارات ناشی از پیامدهای این جنگ‌ را بر بازار نیمه‌جان اقتصاد ایران آوار کرده است. ‌
گالوانیزه کردن (GALVANIZING) فرآیندی است که روکشی از فلز روی (Zn) بر سطح فولاد (آهن) گذاشته میشود تا از آن مقابل زنگ زدگی و خوردگی محافظت کند، بدین صورت که آهن (فولاد) با لایه بسیار نازکی در واحد میکرون از فلز روی پوشیده میشود که در اصطلاح گالوانیزه یا روی اندود نامیده می شود. در واقع با این روش از اکسیداسیون فلز جلوگیری میشود.
یزد - شرکت تعاونی ریخته گری فولاد سپند مهریز مبلغ ۳۰ میلیون تومان را به مناسبت عید نوروز جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اهدا نمود
در ژوئن ۲۰۲۱، رویدادی دیوانه‌کننده در پرواز پاریس - نیویورک زندگی صدها زن و مرد را زیر و رو می‌کند؛ فرود اجباری و قرنطینه‌کردن مسافران و خدمه نشان می‌دهد که چیزی «ناجور» و نامرسوم مشاهده شده؛ نوعی «آنومالی» و ناهمخوانی در این رویدادِ مرموز ذهنیت متخصصان را مشغول و نگران کرده‌ است.
محمد جواد فولاد پور، مدیر عامل بنیاد بین المللی خیریه آبشارعاطفه ها در رزمایش نبوی که به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص) در میدان آزادی تهران برگزار شد گفت: 13 دستگاه تریلر حامل بسته های معیشتی بارگیری و به افراد نیازمند استان های کشور ارسال شد؛ این در حالی است که این مجموعه با نگاهی کارشناسی و پژوهش محور به مسائل اجتماعی و فرهنگی در ایران، ظرفیت های کمک رسانی به اقشار محروم را فراهم آورده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید