صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۲:۲۶
کد خبر: 10262
گزارشگر: 213
۵۷۲
۰
۰
۳
یک سازمان جهانی خواستار شد

«انگشتان دست» هشت زندانی در فشافویه را قطع نکنید!

«انگشتان دست» هشت زندانی در فشافویه را قطع نکنید!
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا از تمام ابزارهای دیپلماتیک موجود برای توقف احکام صادر شده در خصوص قطع انگشتان هشت زندانی در ایران استفاده کند.

به گزارش آسیانیوز، سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن هشدار درباره خطر اجرای حکم قطع انگشتان هشت زندانی در ایران طی روزهای آینده، از جامعه جهانی خواست تا از تمام ابزارهای دیپلماتیک موجود برای توقف احکام صادر شده توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی استفاده کند.

بنابر گزارش ها ، برخی مسئولان قضایی کشور به این هشت زندانی گفته‌اند که آن‌ها را طی روزهای آینده به زندانی که دستگاه گیوتین دارد، منتقل خواهند کرد تا حکم‌شان به اجرا درآید.

این هشت زندانی از جمله هادی رستمی، مهدی شرفیان، مهدی شاهیوند و یعقوب فاضلی در حال حاضر در ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ معروف به زندان فشافویه نگه‌داری می‌شوند و به اتهام «سرقت» هر لحظه در خطر اجرای حکم قطع انگشتان دست قرار دارند.

در همین زمینه دایانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی در عفو بین‌الملل، قطع انگشتان زندانیان در ایران را «شکلی از شکنجه» دانست.

او از مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواست که فورا حکم قطع انگشتان این هشت زندانی را ملغی اعلام کنند و بدون توسل به مجازات‌های بدنی به آن‌ها فرصت اعاده دادرسی عادلانه بدهند.

عفو بین‌الملل می‌گوید اجرای قریب‌الوقوع این احکام در شرایطی است که دست‌کم سه تن از زندانیان در پی «اعتراف‌های ناشی از شکنجه» محکوم معرفی شده‌اند.

بنابر اطلاعات رسیده به دست این سازمان، حدود یک ماه است که سه زندانی محکوم به قطع عضو به نام‌های هادی رستمی، مهدی شاهیوند و مهدی شرفیان از زندان مرکزی ارومیه به زندان فشافویه منتقل شده‌اند. از پنج زندانی دیگر که با حکم قطع عضو در ندامتگاه تهران بزرگ به‌سر می‌برند، تا کنون تنها هویت یکی از آن‌ها به نام یعقوب فاضلی مشخص شده است.

مجازات‌های غیرانسانی مانند قطع عضو، شکنجه به شمار می‌رود که طبق قوانین بین‌المللی جرم است و با استناد به ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، انجام آن ممنوع است.
 
اوایل خردادماه امسال، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی هشدارآمیز در مورد افزایش «نگران‌کننده» آمار اعدام در جهان اعلام کرد که در این میان، ایران هم بیشترین آمار اعدام را از سال ۲۰۱۷ داشته است./

https://www.asianews.ir/u/6z7
اخبار مرتبط
همچنانکه بسیاری از نهادهای حقوق‌بشری خواستار لغو اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی شده بودند، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد حکم وی بررسی خواهد شد.
جلوگیری از حکم اعدام احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی_سوئدی و بازداشت شدن در فرودگاه فرانکفورت آلمان، از موضوعات جالب سفر انریکه مورا به ایران بوده است؛ در حالی که گفته شد او برای گفت و گوهای برجامی به تهران آمده بود.
سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه حکم اعدام احمدرضا جلالی قطعی است و اجرا خواهد شد، گفت: بحث مبادله او با حمید نوری مطرح نیست.
حمیدی نوری(با نام مستعار عباسی) در بخش هایی از اظهاراتش و در پایان آخرین جلسه دادرسی دادگاه سوئد گفت: می خواهم امروز با انرژی مثبت حرف بزنم و حرف خوب من این است: آشتی آشتی آشتی، همگی بریم تو کشتی!
برخی اخبار به تازگی از احتمالاتی عجیب محاکمه و اعدام حسن روحانی سخن گفته اند که در این راستا بررسی چند موضوع در گذشته و زمان ریاست جمهوری وی نیز شاید به ابعاد این موضوع مرتبط شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید