صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۵:۴۰
کد خبر: 10280
گزارشگر: 213
۳۷۵
۰
۰
۱
در دومین سفر رسمی مادورو به تهران

ایران و ونزوئلا چه سندی را امضا کردند؟

ایران و ونزوئلا چه سندی را امضا کردند؟
دومین سفر رسمی رئیس جمهور ونزوئلا به ایران با امضای سند همکاری جامع راهبردی ۲۰ ساله بین دو کشور همراه شد؛ در حالی که نیکلاس مادورو از افتتاح خط پرواز مستقیم تهران کاراکاس نیز خبر داد،‌ خطی که ده سال قبل هم دایر و برچیده شد.

به گزارش آسیانیوز، دومین سفر رسمی رئیس جمهور ونزوئلا به ایران با امضای سند همکاری جامع راهبردی ۲۰ ساله بین دو کشور همراه شد. نیکلاس مادورو از افتتاح خط پرواز مستقیم تهران کاراکاس نیز خبر داد،‌ خطی که ده سال قبل هم دایر و برچیده شد.

در دومین روز سفر رسمی نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به تهران، سند۲۰ ساله همکاری‌های "راهبردی" بین او و ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی‌اش امضا شد.
 طرفین در نشست خبری خود، نسبت به افزایش همکاری‌ و توسعه مناسبات در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تاکید کردند. ابراهیم رئیسی روابط تهران و کاراکاس را "راهبردی و برادرانه" خواند.

جزئیات همکاری‌های دوجانبه مشخص نیست اما خبرگزاری ایسنا به نقل از ابراهیم رئیسی نوشت: «در حوزه انرژی، نیروگاه‌های حرارتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین همکاری در حوزه‌های دفاعی و حوزه کشاورزی است که همه اینها نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.»
هشت ماه قبل، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در ملاقات با همتای ونزوئلایی خود در تهران گفته بود که دو کشور در حال تدوین سند همکاری ۲۰ ساله هستند.
 
مادورو در نخستین سفر که سال ۱۳۹۵ انجام شد، با رهبر انقلاب نیز ملاقات کرد.

 مادورو همراه هیاتی از وزیران خارجه، کشاورزی، ارتباطات، علوم و تکنولوژی، حمل و نقل و گردشگری ونزوئلا به تهران آمده است.

ایران و ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌ها از هر امکانی استفاده می‌کنند و در این زمینه همکاری‌های پنهان و آشکار فراوانی دارند. در سال‌های اخیر بارها گزارش‌هایی درباره همکاری‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا منتشر شده و در مواردی آمریکا محموله‌های نفتی ایران به مقصد ونزوئلا را توقیف کرده است.

نیکلاس مادورو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان جمهوری اسلامی "هیسپان‌تی‌وی" در باره همکاری‌های دو کشور در حوزه گردشگری گفته است: «به زودی پرواز مستقیم میان تهران و کاراکاس برقرار خواهد شد. پروازها یک بار در هفته خواهد بود و قصد داریم بر تعداد آنها بیفزاییم.»

او ادامه داده است: «ایرانی‌هایی که صدای ما را می شنوند، بدانند که ونزوئلا کشوری است دوست داشتنی با گونه‌های مختلف زیستی، طبیعتی منحصر به فرد برای اکوتوریسم مناطق کوهستانی. مردم ونزوئلا بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند و مشتاقانه چشم به راه پذیرایی از خانواده‌های ایرانی‌اند.»

این پروازها ده سال قبل و در دولت محمود احمدی‌نژاد هم راه‌اندازی شده بودند اما به دلایل اقتصادی و رفت و برگشت خالی از مسافر هواپیماها ملغی شدند. هر پرواز دستکم ۱۶ ساعت زمان نیاز دارد و تهیه بلیط آن نیز برای مردم فقیر دو کشور امکان‌پذیر نیست./

https://www.asianews.ir/u/6zp
اخبار مرتبط
سازمان «متحد علیه ایران هسته‌ای»، از گروه‌های اصلی مخالف برجام مستقر در واشینگتن، از بانک های چینی که به دور زدن تحریم‌های آمریکا متهم هستند خواسته تا به همکاری‌های مالی خود با ایران پایان دهند.
ایران مانند روسیه به دلیل تحریم ها قصد دارد به فهرست کشورهایی که از کارت «میر» استفاده می‌کنند، بپیوندد.
در سال‌های اخیر به کرات از تله بدهی چین علیه کشورهای ضعیف در آفریقا، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی صحبت شده است؛ که براساس آن در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات، چین بخشی از یک پروژه در کشور میزبان را تصاحب می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید