صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۴
کد خبر: 10344
گزارشگر: 2
۱۵۶۵
۰
۰
۵
درمان اعتیاد

نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد

نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد
فعالیت بدنی می‌تواند به تغییر احساسات منفی کمک کند و نتایج مثبتی برای شما به همراه داشته باشد. چه در بهبود اعتیاد، تازه وارد باشید و چه سال‌ها مواد را ترک کرده باشید، ورزش منظم چندین مزیت اثبات شده دارد. در این مقاله، می‌توانید نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد را درک کنید.

کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید : زمانی که بیش از حد از مواد مخدر و الکل استفاده شود، بدن و ذهن می‌توانند تحت تأثیر قرار بگیرند. اعتیاد باعث تغییرات شیمیایی در بدن شما می‌شود. بعد از ترک مواد، ممکن است نسبت به برخی از عوامل اصلی استرس‌زا احساس اضطراب، افسردگی و حساسیت داشته باشید. خبر خوب این است که فعالیت بدنی می‌تواند به تغییر احساسات منفی کمک کند و نتایج مثبتی برای شما به همراه داشته باشد. چه در بهبود اعتیاد، تازه وارد باشید و چه سال‌ها مواد را ترک کرده باشید، ورزش منظم چندین مزیت اثبات شده دارد. در این مقاله، می‌توانید نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد را درک کنید.

 

آیا ورزش می‌تواند به افراد در بهبودی اعتیاد کمک کند؟

 

نقش ورزش در بهبود روند اعتیاد می‌تواند یک روش نوید بخش باشد. مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که شنا کردن به طور منظم، باعث کاهش ارادی مصرف مورفین در موش‌های وابسته به مواد افیونی و همچنین دسترسی به یک چرخه ورزشی باعث کاهش کوکائین در موش‌های وابسته به دارو شده است. یک مطالعه کوچک بر روی انسان، یک برنامه ورزشی را برای ۳۸ زن و مرد که از انواع مواد از جمله مواد افیونی، آمفتامین و کوکائین استفاده می‌کردند را مورد بررسی قرار داده است. شرکت کنندگان موافقت کردند سه بار در هفته و به مدت دو تا شش ماه در تمرینات گروهی شرکت کنند. بیست نفر مداخله را به اتمام رساندند. هنگامی که یک سال بعد دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند، ۱۰ نفر از آنها مصرف مواد خود را کاهش داده بودند.

 

آیا بهتر است ورزش و سایر درمان‌های ترک اعتیاد با هم ترکیب شوند؟

 

برخی از شواهد دیگر همچنین نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند به غلبه بر اعتیاد کمک کند. نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد نشان داده است که بهتر است ورزش و سایر درمان‌های ترک اعتیاد با هم ترکیب شوند. معمولاً افراد مبتلا به اختلالات سوء مصرف مواد، می‌توانند از روش‌های زیادی مانند MAT، روان درمانی و گروه‌های کمکی متقابل برای ترک اعتیاد خود استفاده کنند. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود کدام روش و چه مقدار ورزش به طور بالقوه در درمان اعتیاد مفید است. بیشتر درمان‌های اعتیاد شامل نوعی “گفتاردرمانی” یا مشاوره است. این روش معمولاً بر کمک به فرد مبتلا به اعتیاد متمرکز است تا بفهمد چرا علیرغم پیامدهای منفی همچنان به رفتارهای اعتیاد آور ادامه می‌دهد. این روش درمانی همچنین به افراد کمک می‌کند تا روش‌های مؤثرتری را برای مدیریت احساساتی که به دامن زدن به رفتارهای اعتیاد آور کمک می‌کند را ایجاد کنند.

 

ورزش چگونه می‌تواند همراه ترکیب با روش های درمانی دیگر در ترک اعتیاد مؤثر باشد؟

 

در حالی که این رویکردهای درمانی برای بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد مفید است، اما برخی از افراد احساس می‌کنند که برخلاف جنبه‌های روحی یا عاطفی اعتیاد، به روشی نیاز دارند که به جسم کمک کند. برخی دیگر می‌دانند که ورزش به عنوان یک روش درمانی می‌تواند پشتیبانی برای گفتگو درمانی باشد و به کنترل ولع مصرف کمک می‌کند. در طول سال‌ها، ورزش به عنوان یک ابزار بهبودی برای کمک به خود در بین افراد بهبود یافته از اعتیاد شناخته شده است. نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد، روشی مؤثر است و می‌تواند با روش‌های دیگر برای بهبودی از اعتیاد ترکیب شود.


ورزش در حین ترک اعتیاد می‌تواند چه اثرات مفیدی داشته باشد؟

درمان اعتیاد

نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد، در طول مراحل ترک نیز اثبات شده است. ترک کردن یک تجربه ناخوشایند است که با ترک یک ماده اعتیاد‌آور (مانند الکل یا مواد مخدر) یا رفتار اعتیاد‌آور (مانند قمار، رابطه جنسی اجباری یا پرخوری) اتفاق می‌افتد. علائم ترک از نظر شدت و علائم، بسته به فرد و آنچه که قصد ترک آن را دارند متفاوت است. تمام علائم ترک شامل ولع مصرف بیشتر ماده یا رفتار و تسکین ترک در هنگام مصرف مقدار بیشتری از ماده یا درگیر شدن آن است. احساس افسردگی یا ناامیدی، اضطراب یا بی‌حالی، تحریک‌پذیری یا عصبانیت، مشکلات گوارشی و علائم سیستم عصبی مانند تعریق، خشکی یا خیسی دهان، سردرد و تنش عضلانی در حین ترک اعتیاد رایج است.
نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد اثبات کرده است که ورزش باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می‌شود. از آنجا که اینها علائم عمده ترک اعتیاد است، کارشناسان به طور فزاینده‌ای پیشنهاد می‌کنند که ورزش می‌تواند علائم ترک را کاهش دهد. به عنوان مثال، یک نوع ترک که اثبات شده است همراه با ورزش بسیار مؤثر است، ترک نیکوتین است. مطالعات متعدد نشان داده است که سیگاری‌هایی که به برخی از ورزش‌ها می‌پردازند، در مقایسه با افرادی که اقدام به ترک سیگار کرده‌اند اما ورزش نمی‌کنند بهتر می‌توانند ولع مصرف سیگار، بهبودی خلق و خو و کاهش علائم ترک را کاهش دهند.

 

ورزش در پیشگیری از عود اعتیاد چه نقشی دارد؟

 

نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد در پیشگیری از عود نیز اثبات شده است. ورزش به عنوان درمانی برای کاهش خطر عود مجدد به رفتار اعتیاد آور بررسی شده است و نشان داده است که ولع مصرف مواد مخدر را کاهش داده و نتایج درمان را بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال، افرادی که از بیماری شاهدانه بهبود می‌یابند و مدت طولانی‌تری ورزش می‌کنند، می‌توانند ولع مصرف ماری جوانا را کاهش دهند. مدیریت احتمالی، یک سیستم مبتنی بر پاداش و نه یک درمان، همچنین ممکن است در صورت ترکیب با فعالیت‌های مرتبط با ورزش، مؤثرتر باشد.

 

ورزش به عنوان یک درمان برای ترک اعتیاد از چه پتانسیلی برخوردار است؟

 

نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد اثبات کرده است که ورزش به عنوان یک درمان تکمیلی برای اعتیاد، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. اثرات مفید آن چه در بهبود خلق و خوی و چه در علائم ترک، برای کمک به افراد در بهبودی اعتیاد، داشتن سلامتی و جلوگیری از عود، و حتی ممکن است به ترمیم برخی آسیب‌های عصبی ناشی از مواد نیز کمک کند. با این حال، ورزش به تنهایی نمی‌تواند به شما کمک کند که در وهله اول دلیل اعتیاد خود را درک کنید، عوامل محرک را تشخیص دهید یا روش‌های مؤثرتر مدیریت احساسات خود را یاد بگیرید. با این وجود، ممکن است به بهبود حالت عاطفی شما کمک کند، و ممکن است اثربخشی سایر روش‌های درمانی را بهبود بخشد.

 

محدودیت‌های ورزش برای ترک اعتیاد چیست؟

 

همچنین یک خطر کوچک وجود دارد که اگر شما بیش از حد ورزش کنید، ممکن است به اعتیاد به ورزش مبتلا شوید، اگرچه این موارد نادر است. بهتر است قبل از شروع یک رژیم ورزشی با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب است. با وجود اینکه نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد اثبات شده است، اما اگر بیش از حد این کار را انجام دهید ممکن است دچار مشکل شوید.

 

کلام آخر

 

اگر شما یا اطرافیانتان قصد دارید اعتیاد خود را ترک کنید، ما به شما کلینیک تخصصی ترک ترک اعتیاد خانه سپید را معرفی می‌کنیم که به سابقه درخشان در زمینه ترک، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص ترک اعاید و درمان اعتیاد با ما تماس بگیرید.

https://khanesepid.com

https://www.asianews.ir/u/71d
اخبار مرتبط
ویژگی مشترکی که تمامی مواد اعتیاد آور دارند آن است که باعث ایجاد سرخوشی و خوشحالی می شوند اما این حالت فقط برای مدت کوتاهی برقرار است. در این مقاله سه ماده‌ی مخدر که شاید به این عنوان شناخته نشوند ولی متاسفانه در دسترس عموم افراد برای استفاده قرار دارند را بررسی کرده ایم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید