صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۲
کد خبر: 10369
گزارشگر: 213
۵۰۴
۰
۰
۲
کارزار مکانیسم ماشه در مقابل جمهوری اسلامی

شکست برجام و طرح اقدام علیه ایران در جلسه سناتورها با دولت بایدن

شکست برجام و طرح اقدام علیه ایران در جلسه سناتورها با دولت بایدن
در حالی که تد کروز، سناتور جمهوری خواه دولت بایدن را متهم کرد که طرحی در قبال این مذاکرات ندارد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است ماه آینده به عربستان سعودی و اسرائیل سفر کند تا در مورد موضوعات ایران و قیمت جهانی انرژی گفت‌وگو کند.

به گزارش آسیانیوز، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه ۲۵ خرداد در نشستی غیرعلنی با مقامات دولت جو بایدن از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و برت مک گورگ، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور «خاورمیانه و شمال آفریقا»، آینده مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را مورد بررسی قرار داد.

----------------

بیشتر بخوانید

قطعنامه شورای حکام علیه ایران تصویب شد+جزییات

--------------------------------------------

نشریه پولیتکو در این زمینه نوشته است، شرکت کنندگان در این نشست کمیته روابط خارجی سنا گفته‌اند، مقامات دولت بایدن در جلسه توجیهی محرمانه به سناتورها اطمینان دادند که «در صورت لزوم»، به دلیل اینکه امیدها برای مسیر دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای تهران کمرنگ شده است، آمریکا «تحریم‌ها» علیه ایران راا تشدید خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید، سناتورها از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات خواستار طرح‌های دولت جو بایدن برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران هستند.

 یک سناتور ارشد در این زمینه گفته است، مقام‌های دولت جو بایدن ماه‌ها برای احیای برجام که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، تلاش کردند، اما این مذاکرات از ماه مارس (فروردین) متوقف شده است.

کریس مورفی٬ سناتور دموکرات نیز به خبرنگار «جویش اینسایدر» شانس موفقیت در مذاکره با ایران را خیلی کمتر از شش ماه پیش ارزیابی کرده است.

باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا آمریکا، هم پس از این نشست گفته است: «با این همه قصد و نیت، مذاکره‌ای وجود ندارد. پرسش این است که آیا باز گذاشتن درها برای توافق بالقوه... (چیزی مطلوب است ). برای دولت ما مطلوب این است که به دنیا بگوید ما تلاش کردیم، این (حاصل تلاش ماست)، آنها مایل به انجام آن نیستند.»

به گزارش پولیتکو، مقامات دولت بایدن به سناتورها اطلاع دادند که تحریم‌های موجود علیه ایران حفظ خواهد شد. وقتی از باب منندز در پاسخ به این پرسش که آیا دولت اقدامات تنبیهی بیشتری را به عنوان برنامه‌ای برای مهار برنامه هسته‌ای ایران در نظر می‌گیرد، گفته است که در جریان اقدامات قرار خواهد گرفت.

طبق این گزارش، سناتورهایی که در جلسه توجیهی روز چهارشنبه شرکت کردند، طیفی از گام‌های احتمالی بعدی برای سیاست ایالات متحده در قبال ایران، از ادامه جستجوی راه‌حل دیپلماتیک گرفته تا اعمال تحریم‌های جدید و اقدامات هماهنگ با شرکای آمریکا در منطقه را بررسی کردند.

سناتور دموکرات کریس کونز هم گفته است که نمی‌تواند در خصوص جزییات این نشست حرف بزند، اما به مسیر احیای برجام خوش‌بین نیست.

این سناتور دموکرات به خبرنگاران گفت: «دولت جدید در ایران پیشنهاد منطقی برای بازگشت به برجام را نپذیرفت، درخواست‌های و اقدامات آنها به اطلاع عموم رسیده که بسیار نگران‌کننده است. نسبت به مسیر آینده خوش‌بین نیستم.»

در همین حال دو سناتور جمهوری‌خواه پس از این نشست از دولت جو بایدن انتقاد کرده‌اند که در صورت شکست مذاکرات با ایران طرحی جایگزین یا «طرح ب» ندارد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه گفته است، که در صورت شکست مذاکرات، هیچ طرح «ب» وجود ندارد - «مطمئناً [دولت بایدن] برنامه‌ای را به ما نشان نداده است».

مارکو روبیو تصریح کرد، دولت ایران علاقه‌ای نداشت «پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه» دولت آمریکا را بپذیرد.

تد کروز، سناتور جمهوری خواه هم دولت بایدن را متهم کرد که طرحی در قبال این مذاکرات ندارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است ماه آینده به عربستان سعودی و اسرائیل سفر کند تا در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله ایران و قیمت جهانی انرژی گفت‌وگو کند.

ایران طی یک هفته گذشته در پاسخ به قطعنامه انتقادی شورای حکام آژانس که به دلیل «همکاری نکردن» تهران با این نهاد به تصویب رسید، اقدامات تلافی‌جویانه در پیش گرفت، از جمله این‌که سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی از خاموش کردن دوربین‌های نظارتی آژانس در چند تاسیسات هسته‌ای و همچنین آغاز روند نصب سانتریفوژهای پیشرفته خبر داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران ۲۷ دوربین نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای تهران، نطنز و اصفهان را از کار انداخته است.

طی روزهای اخیر مقام‌های آمریکایی از ایران خواسته‌اند توسعه برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

وزیر امور خارجه آمریکا هم روز گذشته هشدار داد که اقدامات ایران روند بازگشت به برجام را دشوارتر می‌کند.

این در حالی است که روز پنجشنبه هفته گذشته در کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع قطعنامه شورای حکام؛ سرنوشت برجام چه خواهد شد با حضور کارشناسان و اساتید حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل برگزار شد.

در این نشست مجازی دیاکو حسینی در تحلیل قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: دورانی که ترامپ ایالات متحده امکان اجماع سازی علیه ایران را نداشت سپری شد چرا که در آن دوره خیلی نگران این نوع از اجماع سازی های آمریکا نبودیم به این دلیل که اختلافات اروپا و آمریکا بسیار عمیق بود و توانایی دیپلماتیک بدنه دولت ترامپ بسیار ضعیف بود. در همان مقطع زمانی در وزارت خارجه ایران افرادی بودند که شناخت بالایی از محیط بین المللی از داخل آمریکا را داشتند و مجموع این شرایط کمک می کرد که شکل گیری اجماع علیه ایران بسیار دشوار شود.

قطعنامه جدید نشان داد که فضای گذشته تغییر کرده است و در این راستا دولت بایدن نشان داد که امکان اجماع سازی علیه ایران را منهای چین و روسیه دارد. دولت بایدن همچنین توانسته تصویر آمریکا را به عنوان کشوری که علاقمند به احیای برجام است در جهان جا بیندازد و اشتیاق به احیای این توافق را بازنمایی کند و در این شرایط بسیار دشوار خواهد بود که در نبرد رسانه ای بتوانیم تقصیر را گردن آمریکا بیندازیم.

قطعنامه شورای حکام می‌تواند دستاویزی برای مکانیسم ماشه باشد؛ جایی که از دست چین و روسیه کاری ساخته نیست

این کارشناس افزود: مهارتی که در دولت های یازدهم و دوازدهم در وزارت امور خارجه داشتیم دیگر در آن سطح وجود ندارد و سیاست های متناسب شرایط و حساسیت ها نیست و هم در رابطه با افکار عمومی در داخل و دیپلماسی عمومی در خارج بسیار ضعیف عمل کرده ایم و همین امر به کمک دولت بایدن آمده است تا اجماع بین المللی علیه ایران را در شورای حکام و یا فراتر از آن سرعت بخشد./

https://www.asianews.ir/u/722
اخبار مرتبط
سخنگوی ارتش اسرائیل به روزنامه عربی‌زبان ایلاف گفت قصر بشار اسد را در دمشق بمباران خواهد کرد؛ این در حالی است که فرودگاه دمشق نیز از دو روز گذشته به دلیل حملات اسرائیل از کار افتاده است.
کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه قطعنامه شورای حکام می تواند زمینه ای برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت باشد گفت: همین موضوع می تواند بهانه برای مکانیسم ماشه باشد و روسیه و چین کاری نمی توانند بکنند.
تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی عمیق از پیشرفت برنامه هسته ای ایران در بیانیه شورای حکام اعلام کردند که از آوریل 2021 به مذاکرات شدید با ایران جهت احیای برجام مشغول شدند و تروئیکای اروپایی از تلاش فروگذار نبوده است و در نهایت تاسف می‌خورند که ایران از این فرصت دیپلماتیک برای نهایی کردن توافق استفاده نکرده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌های آگاه مدعی شد که طرح محکومیت ایران به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل ارائه شد؛ این در حالی است که منابع خبری شبکه‌های عربی اعلام کردند که آراء کافی برای تصویب قطعنامه علیه ایران وجود دارد.
رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۶ ژوئن در کنفرانسی مطبوعاتی در وین گفت ایران تنها چند هفته تا دسترسی به مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی فاصله دارد.
سازمان «متحد علیه ایران هسته‌ای»، از گروه‌های اصلی مخالف برجام مستقر در واشینگتن، از بانک های چینی که به دور زدن تحریم‌های آمریکا متهم هستند خواسته تا به همکاری‌های مالی خود با ایران پایان دهند.
همچنانکه همه هیأت‌ها بر ضرورت رسیدن مذاکرات در آستانه توقف آن به مرحله «تصمیم سیاسی» آمریکا تاکید کرده اند، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید