صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۲
کد خبر: 10380
گزارشگر: 306
۴۷۲
۰
۰
۱

اعلام نظر تیم کارشناسی در خصوص سیل اخیر یزد

اعلام نظر تیم کارشناسی در خصوص سیل اخیر یزد
یزد - تیم کارشناسی تعیین شده توسط دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان پس از بررسی های کارشناسانه در گزارشی عوامل موثر در سیل اخیر یزد را اعلام کرد
آسیانیوز / یزد ؛  پس از جاری شدن روان آب ها و وقوع سیل در اردیبهشت ماه سال جاری در برخی از نقاط شهر یزد که موجب خسارت به منازل مسکونی و زیرساخت های شهری شد تیم کارشناسی توسط دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان جهت پیگیری و شناسایی عوامل موثر در این حادثه تعیین شد. این تیم پس از جمع آوری مستندات،گزارش ها و بازدیدها عوامل موثر در این حادثه را به شرح ذیل به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان اعلام کرد.
عدم اجرای طرح کنترل سیل بند بالادست پارک کوهستان. طرح مطالعاتی مذکور در ابتدای دهه 90 انجام لیکن به جهت اختلاف نظر دستگاه های اجرایی موثر در طرح، و عدم تعیین تکلیف نهایی از سوی مدیریت بحران استانداری، بلااقدام مانده است. اجرای طرح مذکور می توانست مانع ورود سیلاب به محدوده میدان آیت ا... مدرسی، عیش آباد و خیرآباد شود. 
1- تخلیه نخاله های ساختمانی وسرباره ها در طول 20 سال گذشته باعث پرشدن مخازن سیل بند شماره 4 یزد شده است. از طرفی واگذاری هایی در این محدوده بدون در نظر گرفتن حریم و مخزن سیل بندها انجام‌ شده است و عدم تخلیه مخزن از نخاله ها توسط شهرداری در طول 20سال گذشته و اجرای ناقص طرح اصلاح قطعه 4سیل بند و عدم توجه به مسیر رواناب و سیلاب در هنگام واگذاری اراضی این محدوده مهمترین دلیل ورود آب از این مسیر به جنوب غربی شهر یزد بوده است.
2- در خصوص سیل بند شماره 2 یزد، عدم آزادسازی مسیل و آبراهه های اصلی توسط شرکت آب منطقه ای، عدم اجرا طرح جمع آوری و هدایت آبهای سطحی در اراضی پایین دست سیل بند، تغییر غیر متعارف تراز تاج سیل بند، احداث برخی حصارها و موانع عمود بر سیل بند و واگذاری های غیراصولی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مهمترین عوامل موثر بر کارکرد منفی سیل بند شماره 2 می باشد.
3- در خصوص سیلاب روستای سید میرزا و حوالی آن علاوه بر مشکلات مربوط به سیل بند شماره 2 که این منطقه را نیز متأثر کرده است، عدم بازدید و محافظت از قطعه شماره 1 سیل بند توسط شهرداری، عدم آزادسازی رودخانه شیر محمد آباد و ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده این رودخانه از عوامل مؤثر بر ورود سیلاب به این منطقه بوده است.
4- موارد فوق الذکر باعث ورود حجم بالای سیلاب به شهر یزد شده و آنچه می توانست این حجم از سیلاب را کنترل کند حفظ مسیل ها و آبراهه های طبیعی قدیمی شهر یزد یا اجرای کامل مسیل مرکزی شهری یزد بود که انجام نشده است. به علاوه به جهت  عدم وجود سیستم جامع و مناسب جهت جمع آوری و دفع روان آب های سطح شهر، این مشکلات تشدید شده است. 
5- نفوذ رواناب ها به شبکه فاضلاب شهری و پرکردن ظرفیت آن و عدم استفاده از شیرهای یک طرفه در محل اتصال مشترکین، موجب کارکرد منفی شبکه فاضلاب و ایراد خسارت به مردم ( پس زدگی فاضلاب) شده است.
تأکید می شود نواقص مذکور که جزئیات دقیق آن در گزارش کارشناسی آمده است در طول حداقل 20 سال اخیر در دوره‌های مختلف مدیریتی مسبوق به سابقه بوده و اگر چه در هر دورانی اقداماتی نیز انجام شده لیکن منتهی به نتیجه مطلوب نگردیده است.
اختلاف نظر دستگاه های اجرایی، کمبود اعتبارات، اولویت بخشی به طرح های عمرانی و توسعه ای و فرعی تلقی کردن پیوست های مدیریت بحران، بخشی نگری دستگاه های مختلف، مکاتبه برای رفع تکلیف و عدم ایفای نقش فرابخشی مدیریت بحران استان برای صدور تصمیم قاطع در مواقع اختلاف، از جمله مسائل جدی است که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد.
بدیهی است نواقص موجود در راستای اصلاح فرایندها احصا و اطلاع رسانی شده و به معنای نادیده گرفتن تلاش های صورت گرفته برای کاهش آثار سیل نمی باشد. جزئیات گزارش به همراه مستندات به ستاد بحران استانداری ارسال شد تا تکلیف دستگاه‌های را برای رفع مشکلات موجود احصا کنند.
شایان ذکر است دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان موضوع رفع نواقص و اصلاحات لازم را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

سید محمد جواد عرفانفر

اعلام نظر تیم کارشناسی در خصوص سیل اخیر یزد

 

https://www.asianews.ir/u/72d
اخبار مرتبط
یزد - رئیس کل دادگستری استان اظهار داشت: دستگاه قضایی باید برای رسالت پیشگیری از قوع جرم و آسیب های اجتماعی، از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان جامعه استفاده نماید
یزد - رییس اداره توسعه حل اختلاف استان از سازش یک فقره پرونده با موضوع اختلاف مالی به ارزش بالغ بر دو میلیارد ریال و آزادی محکوم آن از زندان، خبر داد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید