صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۲۱
کد خبر: 10394
گزارشگر: 213
۱۰۶۴
۰
۰
۰
درخواست عفو بین الملل و ارسال نامه‌ به رئیس قوه قضاییه

اجرای حکم قطع انگشت هشت زندانی «لغو» شود!

اجرای حکم قطع انگشت هشت زندانی «لغو» شود!
سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته، بار دیگر در مورد خطر قریب‌الوقوع اجرای حکم قطع انگشتان دست هشت زندانی در تهران هشدار داد.

به گزارش آسیانیوز، سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه، ۲۶ خرداد، بار دیگر در مورد خطر قریب‌الوقوع اجرای حکم قطع انگشتان دست هشت زندانی در تهران هشدار داد.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین از همگان خواسته است که با ارسال نامه‌ به رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار توقف اجرای این حکم و محاکمه دوباره و عادلانه آنها شوند.

در نسخه‌ای از این نامه خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای که ضمیمه بیانیه است تاکید شده که محاکمه این زندانیان باید پس از بررسی ادعای شکنجه آنها و بدون توسل به مجازات‌های بدنی صورت گیرد.

در نامه عفو بین‌الملل همچنین از مسوولان و دولت ایران خواسته شده است که انواع تنبیه بدنی را در قانون و عمل لغو کرده و با زندانیان مطابق کرامت انسانی رفتار کنند.

منابع حقوق بشری پیشتر از انتقال یک دستگاه شبیه گیوتین به زندان اوین با هدف اجرای حکم قطع انگشتان دست چند زندانی متهم به سرقت خبر داده بودند.

آرش صادقی، فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین، اخیرا در توئیتی اعلام کرده بود که این حکم قرار بود بامداد ۲۲ خرداد اجرا شود، ولی به دلیل درگیری شماری از زندانیان با مأموران یگان زندان به تعویق افتاد.

آقای صادقی هویت هفت زندانی محکوم به قطع انگشتان دست را هادی رستمی، مهدی شاهیوند، مهدی شرفیان، امیر شیرمرد، مرتضی جلیلی، یعقوب فاضلی کوشکی و ابراهیم رفیعی اعلام کرده بود، اما عفو بین‌الملل می‌گوید این حکم قرار است در مورد هشت نفر اجرا شود.

صدور حکم قطع انگشتان دست این شهروندان در حالی صادر شده است که هادی رستمی پیشتر با انتشار نامه‌ای از زندان گفته بود که تحت شکنجه مجبور به اعتراف اجباری به سرقت شده و در زمان وقوع برخی از سرقت‌های اعلام‌شده از سوی دادگاه در حال تحمل محکومیت پیشین خود بوده است.

عفو بین‌الملل روز ۲۰ خرداد هم در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواسته بود تا از تمام ابزارهای دیپلماتیک موجود برای توقف احکام صادرشده توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علیه هشت شهروند متهم به سرقت استفاده کند.

دایانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی در عفو بین‌الملل، قطع انگشتان زندانیان در ایران را «شکلی از شکنجه» و قساوت توصیف کرده بود./

https://www.asianews.ir/u/72q
اخبار مرتبط
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا از تمام ابزارهای دیپلماتیک موجود برای توقف احکام صادر شده در خصوص قطع انگشتان هشت زندانی در ایران استفاده کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید