صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۴۳
کد خبر: 10428
گزارشگر: 213
۵۵۵
۰
۰
۲
ادامه اعتراضات سراسری بازنشستگان و کسبه در اغلب شهرهای کشور

مراسم تشییع «سفره خالی» در ایران

مراسم تشییع «سفره خالی» در ایران
در حالی که تجمع دوباره بازنشستگان در چند شهر ادامه دارد، معترضان کرمانشاه «سفره خالی» را به طور نمادین تشییع کردند.

به گزارش آسیانیوز، تجمع دوباره بازنشستگان در چند شهر؛ معترضان کرمانشاه «سفره خالی» را به طور نمادین تشییع کردند.

-----------------------------

بیشتر بخوانید

ادامه اعتصابات سراسری بازاریان تهران و شهرهای مختلف/تجمع هر روزه بازنشستگان در چند استان کشور/تعطیلی «پاساژ بزرگ کاشانی»

-------------------------------------------------------
بازنشستگان معترض کرمانشاهی پس از تشییع سفره خالی، آن را بر زمین پهن کردند.

در چندمین روز پیاپی از تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان، شماری از معترضان بار دیگر روز یک‌شنبه، ۲۹ خرداد در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمدند. امروز گزارش ویدئوهایی از تجمع بازنشستگان در شهرهای اهواز، رشت، کرمانشاه، شوشتر ، اراک، ساری، دورود و شوش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در ویدیوی منتشرشده از کرمانشاه، بازنشستگان این شهر یک سفر خالی را به دست گرفتند و به طور نمادین آن را تشییع کردند.

اهواز نیز که در روزهای اخیر هر روز شاهد اعتراضات بازنشستگان تأمین اجتماعی بوده است، روز یک‌شنبه نیز با حضور معترضان صحنه تجمع گسترده‌ای بود که در آن بازنشستگان شعار «مدیریت بی‌لیاقت، استعفا استعفا» سر دادند.

در اراک نیز بازنشستگان و مستمری‌بگیران در تجمع خود با سر دادن شعار «رزمندگان دیروز، گرسنگان امروز» اعتراض خود را به وضعیت اقتصادی نشان دادند.

در رشت نیز بازنشستگان معترض در مقابل ساختمان اداره تامین اجتماعی این شهر تجمع کردند و شعار «فریاد، فریاد، از این همه بیداد» سر دادند.

بازنشستگان در یک سال گذشته بارها در اعتراض به پایین بودن مستمری خود تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند،‌ اما جرقه اعتراض‌های اخیر که به طور مستمر تا امروز ادامه یافته، از روز ۱۵ خرداد که در ایران تعطیل رسمی است شروع شد. در این روز دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد که تنها ده درصد حقوق بازنشستگانِ غیرحداقل‌بگیر را افزایش خواهد داد.

 بر اساس قانون مجلس قرار بود در سال جاری حقوق‌ها در سایر سطوح درآمدی به‌جز حداقل‌بگیرها ۳۸ درصد به‌‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کند، اما دولت این قانون را اجرا نکرده است.

مصوبه اخیر دولت ابراهیم رئیسی حتی موجب اعتراض برخی از نمایندگان مجلس نیز شد، تا جایی که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روز ۲۵ خرداد در نامه‌ای به رئیس مجلس گفته بود که مصوبه اخیر دولت «مغایر با قانون و مقررات از جمله ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی کشور، قانون بودجه ۱۴۰۱ و نیز قوانین مرتبط با احکام برنامه ششم توسعه» است.

براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان بر عهده سازمان تامین اجتماعی و تصویب آن بر عهده دولت است، اما در مصوبه اخیر، دولت بدون مشورت با سازمان تامین اجتماعی اقدام به تصویب قانون اخیر کرده است.

افزایش حداقلی حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ و عدم تناسب آن با نرخ تورم در جامعه موجب اعتراض اقشار دیگری نیز شده است. از جمله راهبران متروی تهران روز هفتم خرداد به نشانه اعتراض سرعت قطارهای خود را کاهش دادند، رانندگان اتوبوس و ‎کارگران خطوط بی‌آر‌تی در شرکت اتوبوسرانی ‎تهران هم در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت اعتصاب کردند.

در همین حال در هفته‌های گذشته بارها معلمان در شهرهای مختلف به طور گسترده تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

بازاریان نیز در هفته‌های گذشته به دلیل افزایش مالیات بخش خصوصی با تعطیل کردن مغازه‌های خود و تجمع در شهرهای مختلف اعتراض خود را به وضعیت نابسامان اقتصادی نشان داده‌اند./


https://www.asianews.ir/u/73n
اخبار مرتبط
اعتصابات سراسری بازاریان و فعالان برخی صنف‌ها در شهرهای مختلف و تهران ادامه دارد؛ این در حالی است که تجمع و راهپیمایی سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در برخی از استان های کشور هر روز برگزار می شود.
پرداخت ما‌به‌التفاوت افزایش حقوق خردادماه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از دیروز به صورت استانی آغاز شد.
بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: طرح جامعی برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی ارائه کرده‌ایم تا بار مالیشان از بودجه عمومی کشور برداشته شود؛ یکی از آنها مربوط به تغییر سن بازنشستگی است.
علاوه بر اعتراضات بازنشستگان، بازاریان در تهران، ایلام و فسا نیز در اعتراض به افزایش نرخ مالیات‌ بخش خصوصی، با بستن مغازه‌های خود و تجمع، دست به اعتراض زدند.
آخرین وضعیت افرادی که نسبت به ثبت اعتراض برای عدم دریافت یارانه و یا دهک‌بندی اقدام و برایشان یک مرحله واریز شده است، اعلام شد.
گزارش‌های منتشر شده در برخی شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد گروهی از بازاریان در کازرون در استان فارس با بستن مغازه‌های خود دست به اعتصاب زدند.
غیر از تجمع ادامه دار بازنشستگان در تهران و شهرستان ها، همزمان جمعی از کسبه منطقه سه‌راه امین حضور و چهارراه جمهوری در تهران و اراک در اعتراض به افزایش بی‌ضابطه مالیات بخش خصوصی، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
هم‌زمان با تجمع بازنشستگان در شهرهای ایران، جمعی از شهروندان تهرانی مقابل اداره برق تهرانپارس تجمع کرده و شعارهایی از جمله «آب، برق، زندگی، حق مسلم ماست» سر دادند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید