صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۲
کد خبر: 10436
گزارشگر: 213
۴۲۳
۰
۰
۰
اظهارات کارشناسان درباره رونق بازار سرمایه

رشد بورس با افزایش نرخ بهره بانکی

رشد بورس با افزایش نرخ بهره بانکی
کارشناسان عقیده دارند که افزایش نرخ بهره بین بانکی تاثیر مثبتی روی بورس و معاملات آن دارد.
به گزارش آسیانیوز، با شروع سال ۱۴۰۱ نرخ بهره بین بانکی روند افزایشی به خود گرفته و به محدوده ۲۰٫۶۸ رسیده است. کارشناسان عقیده دارند که افزایش نرخ در میان‌مدت به نفع بورس است.

نرخ بهره بانکی یا همان سود بازار بین بانکی با افزایش ۰.۱۱ درصدی نسبت به هفته قبل به رقم ۲۰.۶۸ درصد رسید.

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۱۹ خردادماه ۲۰٫۵۷ درصد و در هفته منتهی به ۱۲ خرداد ۲۰٫۵۵ درصد بود. این نرخ از چهارم آذر ماه سال قبل به سطح ۲۱ درصدی ورود کرده بود ولی از نیمه دی کاهشی شد و به سطح ۲۰ درصدی بازگشت. حال به نظر می رسد با حداقل تغییرات ممکن در محدوده ۲۰ درصدی در حال تثبیت است.

کارشناسان عقیده دارند که این افزایش نرخ بهره بین بانکی تاثیر مثبتی روی بورس و معاملات آن دارد.

  احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: افزایش نرخ بهره بین بانکی به نفع بورس است. اما افزایش نرخ سود بانکی به زیان بازار سرمایه است؛ چراکه سرمایه‌ها را از بورس فراری می‌دهد.

وی ادامه داد: نرخ بهره بین بانکی به رشد بورس در میان‌مدت کمک می‌کند ولی سود بانکی می‌تواند نقدینگی را از بورس خارج و وارد سرمایه‌گذاری در بانک کند.

 این کارشناس بازار سرمایه تشریح می‌کند: هنگامی که نرخ بهره بین‌بانکی افزایش پیدا می‌کند، به‌تبع آن نرخ اسناد خزانه نیز با افزایش مواجه می‌شود. این شاخص به هر میزان که افزایش داشته باشند بازار با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. این رفتاری منطقی است که همیشه بین نرخ بهره بین‌بانکی و P/E بازار برقرار است. یعنی به هر میزان نرخ سود بین‌بانکی افزایش یابد، به‌تناسب آن P/E بازار با کاهش مواجه می‌شود.

اشتیاقی تصریح می‌کند: بازار سرمایه بازدهی خود را با نرخ بهره تطبیق می‌دهد، البته با توجه به اینکه ریسک خرید سهام بالاست، بازدهی بورس باید بیش از سرمایه‌گذاری در بانک باشد.

وی در پایان گفت: به طور کلی افزایش سود بانکی به زیان کلیت بورس است چراکه نقدینگی‌ها را از این بازار فراری می‌دهد. از سوی دیگر، افزایش نرخ بهره بین بانکی بازار سرمایه را در میان‌مدت افزایشی می‌کند./
https://www.asianews.ir/u/73v
اخبار مرتبط
بر اساس آخرین اطلاعیه فرابورس قرار است روز چهارشنبه این هفته یعنی ۱۱ خرداد ماه سهام شرکت فرانسوز یزد با نماد کایزد۱ به روش حراج وارد فرابورس شود.
سهام شرکت داروسازی دانا به روش ثبت سفارش در فرابورس «عرضه اولیه» می شود.
در حالی که ثروتمندترین فرد جهان گفته بود که خریدش «شخصی» است و ارتباطی با شرکت تسلا ندارد، هیات مدیره توییتر با پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید این شرکت موافقت کرد؛ او بارها تاکید کرده بود که توییتر برای تبدیل شدن به یک پلتفرم واقعی برای آزادی بیان باید از بازار بورس شود. .
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار،گفت: از فروردین ۱۴۰۱ با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این امکان فراهم شود تا اوراق بهادار، سهام و تمام دارایی‌های مالی در بازار مالی بتوانند پشتوانه ووثیقه وام‌های بانک قرار گیرند.
نخستین عرضه اولیه های سال جدید در فرابورس عرضه می شود.
بورس در هفته‌ای که گذشت کمتر از یک درصد رشد کرد، اما توانست رکورد ارزش معاملات شش ماهه خود را بشکند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید