صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۶
کد خبر: 10451
گزارشگر: 213
۵۴۸
۰
۰
۲
همراه با سقوط دولت ائتلافی

عاقبت «انتخابی متفاوت» در اسرائیل؛ «یائیر لاپید» نخست‌وزیر شد

عاقبت «انتخابی متفاوت» در اسرائیل؛ «یائیر لاپید» نخست‌وزیر شد
یائیر لاپید، وزیر خارجه کنونی اسرائیل، در مسند نخست‌وزیر موقت سر کار می‌آید؛ این اولین بار در ۲۱ سال گذشته است که فردی از جریان چپ میانه اسرائیل به نخست‌وزیری می‌رسد.

به گزارش آسیانیوز، دفتر نفتالی بنت اعلام کرد تصمیم به انحلال ائتلاف در مشورت او با لاپید صورت گرفته است. بنت و لاپید در بیانیه‌ای مشترک گفتند که «گزینه‌های ایجاد ثبات» در دولت «به پایان رسیده‌ است»

-------------------

بیشتر بخوانید

پرده برداری از «دکترین اختاپوس» اسرائیل در حمله به داخل ایران

-------------------------------------------

عمر دولت ائتلافی اسرائیل بالاخره به پایان رسید. دفتر نفتالی بنت،‌ نخست‌وزیر این کشور، روز دوشنبه، ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ۱۴۰۱)، اعلام کرد که ائتلاف به کار خود پایان می‌دهد و کشور به زودی عازم انتخابات جدید می‌شود.

با این حساب، طبق توافق قبلی، یائیر لاپید، وزیر خارجه کنونی، در مسند نخست‌وزیر موقت سر کار می‌آید. این اولین بار در ۲۱ سال گذشته است که فردی از جریان چپ میانه اسرائیل به نخست‌وزیری می‌رسد؛ البته موقت. بنت و دو نخست‌وزیر قبلی، بنیامین نتانیاهو و ایهود اولمرت، هرچند با گرایش‌هایی بسیار متفاوت با یکدیگر، همه به جریان راست اسرائیل تعلق دارند.

ائتلاف هشت‌حزبی که بنت و لاپید تشکیل داده بودند، متشکل از احزابی بسیار متفاوت بود: از «یامینا»، حزب بنت که جزو جریان راست و حتی راست افراطی به شمار می‌رود، تا «مرتص»، حزب چپ سوسیالیست، و حتی یک حزب نماینده شهروندان فلسطینی‌تبارِ اسرائیل که بنا به سنت تاریخی به جنبش «اخوان مسلمین» نزدیک دانسته می‌شد. حدود دو ماه است که این ائتلاف اکثریت پارلمانی خود را از دست داده است و به زحمت سر کار مانده بود.

دفتر بنت گفت تصمیم به انحلال ائتلاف در مشورت او با لاپید صورت گرفته است و به زودی لایحه‌ای به این منظور به مجلس اسرائیل ارائه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که این لایحه هفته آینده ارائه شود و تصویب آن قطعی به نظر می‌رسد.

انتخابات بعدی احتمالا در روز ۲۵ اکتبر برگزار می‌شود. این پنجمین انتخابات اسرائیل در سه سال و نیم گذشته خواهد بود.

------------------

بیشتر بخوانید

جزییات مرگ مشکوک دانشمند جوان سازنده «پهپاد و موشک» در یزد

----------------------------------------------

در این دوران پیش اانتخاباتی، لاپید علاوه بر نخست‌وزیری، مسند وزارت خارجه را هم حفظ می‌کند و بنت عنوان «نخست‌وزیر علی‌البدل»‌ را یدک خواهد کشید. اما منابع نزدیک به بنت به روزنامه «هاآرتص» گفتند که او شاید به‌کلی از سیاست کناره‌گیری کند.


بنت و لاپید در بیانیه‌ای مشترک گفتند که «گزینه‌های ایجاد ثبات» در دولت «به پایان رسیده‌ است». دولت ائتلافی چند روز پیش یک سالگی خود را جشن گرفته بود.

این گمانه مطرح است که کشته شدن شماری از افراد مرتبط با برنامه‌های صنایع فضایی، هوایی و هسته‌ای ایران یا عملیات علیه برخی از سایت‌های موشکی، پهپادی و اتمی ایران در دوره اخیر، در راستای سیاست بنت و ائتلاف یاد شده بود.

در وضعیت ایجاد شده، سرنوشت نخستین سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، که قرار است سه هفته دیگر به اسرائیل برسد، نامعلوم است./

https://www.asianews.ir/u/747
اخبار مرتبط
وال استریت ژورنال امروز نوشت اقدامات جدید اسرائیل، تازه‌ترین تحول استراتژی این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران است که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل آن را «دکترین اختاپوس» نامیده است.
محمدرضا حسنی آهنگر، فرمانده دانشگاه امام حسین تایید کرد کشته شدن یک عضو وزارت دفاع به نام احسان قدبیگی در یک واحد تحقیقاتی در منطقه پارچین و جراحت یکی از اعضای این واحد در روز چهارم خرداد خبر داد.
بخشی از ساختمان سازمان منطقه ویژه انرژی پارس در عسلویه شامگاه شنبه، ۲۸ خرداد از سوی «افراد ناشناس» آتش زده شد.
در حالی که تد کروز، سناتور جمهوری خواه دولت بایدن را متهم کرد که طرحی در قبال این مذاکرات ندارد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است ماه آینده به عربستان سعودی و اسرائیل سفر کند تا در مورد موضوعات ایران و قیمت جهانی انرژی گفت‌وگو کند.
کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه قطعنامه شورای حکام می تواند زمینه ای برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت باشد گفت: همین موضوع می تواند بهانه برای مکانیسم ماشه باشد و روسیه و چین کاری نمی توانند بکنند.
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، ادعا کرد که ایران به‌طرز «خطرناکی» به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است و اگر غرب مقابلش نایستد، به‌زودی به بمب اتم می‌رسد؛ این در حالی است که منابعی آگاه در دولت بریتانیا مدعی شده اند که غرب دارد به جایی می‌رسد که دیگر به ادعای صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای‌ ایران باور ندارد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر چهارشنبه ۱۸ خرداد با اکثریت آراء قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رساند که در آن از عدم همکاری تهران با این نهاد انتقاد شده است.
رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۶ ژوئن در کنفرانسی مطبوعاتی در وین گفت ایران تنها چند هفته تا دسترسی به مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی فاصله دارد.
برخی رسانه‌ از مرگ یک «کارشناس هسته‌ای شاغل در سایت نطنز» خبر دادند و بنا بر ادعای برخی گزارش ها دکتر کامران ملاپور، دانشمند جوانی که در سایت هسته‌ای نطنز کار می‌کرد، به طرز مشکوک جان باخته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید