صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۲
کد خبر: 10460
گزارشگر: 213
۵۲۹
۰
۰
۴
یادداشت/امید یاهو

مطالبه مالیات از تراکنش های بانکی به شیوه ای کاملا اشتباه

مطالبه مالیات از تراکنش های بانکی به شیوه ای کاملا اشتباه
اخیرا تشخیص مالیات ناشی از تراکنش های بانکی تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی صاحبان مشاغل شده؛ از طرفی سازمان امورمالیاتی در سال های اخیر مدعی بوده که امکان دسترسی قانونی به تراکنش های بانکی برای تشخیص و مطالبه مالیات وجود داشته و با شناسایی تراکنش های بانکی مودیان، سازمان امورمالیاتی به تشخیص درآمد مشمول مالیات و صدور برگه تشخیص مالیات اقدام می کرد.

به گزارش آسیانیوز، اخیرا تشخیص مالیات ناشی از تراکنش های بانکی تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی ، صاحبان حرف و مشاغل شده . از طرفی سازمان امورمالیاتی در سال های اخیر مدعی بوده که امکان دسترسی قانونی به تراکنش های بانکی برای تشخیص و مطالبه مالیات وجود داشته و متعاقب همین امر با شناسایی تراکنش های بانکی مودیان ، سازمان امورمالیاتی به تشخیص درامد مشمول مالیات و صدور برگه تشخیص مالیات اقدام می کرد.

-------------------------

بیشتر بخوانید

نحوه محاسبه و «نرخ مالیات مشاغل» تغییر کرد

----------------------------------------------

این اختلاف در سال گذشته با معرفی دستگاه های پوز فعال توسط بانک مرکزی به سازمان امورمالیاتی جهت ایجاد تناظر بین پرونده مالیاتی مودیان و اطلاعات کارتخوان ها شعله ور شد و در نهایت با رسیدن موسم ارسال اظهارنامه به اوج خود رسید.

برخی بازاریان معترض به این امر بودند که سازمان امورمالیاتی صرفا بر اساس تراکنش بانکی اقدام به تشخیص مالیات می نماید و به شرایط ویژه و عرف حاکم بر کسب و کارها توجهی ندارد.

مطابق با ماده 11 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، قانون گذار سازمان امورمالیاتی را مکلف نمود تا یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون اقدام به ساماندهی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی کند و پس از ایجاد تناظر بین کارتخوان با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاههای اقتصادی به هر یک از پایانه های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.

در پایان کلیه تراکنش های انجام شده از طریق حسابهای بانکی متصل به دستگاههای کارتخوان بانکی و نیز درگاههای پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و سازمان امور مالیاتی برای مطالبه مالیات از تراکنش های دستگاه پوز نیازی به اثبات درامدی بودن آن تراکنش ندارد
با این وجود در تشخیص مالیات از طریق شناسایی تراکنش های دستگاه پوز با دو چالش مواجه هستیم. در ماده 11 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مهلت یک ساله پس از لازم الاجرا شدن قانون فوق ( قانون مذکور از تاریخ 2/9/1398 لازم الاجرا شد ) قرارداد شده . بنابراین تراکنش هایی که تا پایان2/9/1399 از طریق دستگاه پوز صورت گرفته نمی توان تراکنش از حساب فروش فرض کرده و به دلیل درامدی بودن آن مطالبه مالیات کرد ، از طرفی تشخیص درآمد مشمول مالیات از طریق اطلاعات دستگاه های کارتخوان نیاز به آموزش به مودیان و استفاده کنندگان از دستگاه های فوق داشت ، چرا که برخی کسب و کارها به دلیل عرف خاصی که برآن شغل حاکم است ، از مطالبه مالیات با استفاده از تراکنش های بانکی متضرر و مجبور به پرداخت مالیات ناعادلانه می شوند.

--------------------------------

بیشتر بخوانید

ادامه اعتصابات سراسری بازاریان تهران و شهرهای مختلف/تجمع هر روزه بازنشستگان در چند استان کشور/تعطیلی «پاساژ بزرگ کاشانی»

-----------------------------------------------------------------

به طور مثال در کلیه صنوف مرتبط با تعمیر، تعمیرکارممکن است که قطعه مورد نیاز برای تعمیر را خود خریداری و در نهایت در زمان اتمام ارائه خدمت و همزمان با صدور صورتحساب ، بهای قطعه مورد تعویض همراه با اجرت خود بابت تعمیرات را به صورت یکجا مطالبه کنند .

این درحالی است که سازمان امورمالیاتی در زمان رسیدگی به عملکرد مالیاتی مودی در سال مربوطه بدون توجه به بهای قطعات خریداری شده توسط تعمیرکار، کلیه تراکنش کارتخوان را اجرت تعمیرکار بابت ارائه خمات خود دانسته و اقدام به مطالبه مالیات از کلیه مبالغ دریافتی کند.

همین امر نشان از راه طولانی و سخت مطالبه مالیات از تراکنش های بانکی بدون آموزش استفاده صحیح از کارتخوان توسط دارندگان کارتخوان را نشان میدهد.  از همین روی بهتر است قبل از تشخیص درامد مشمول مالیات از طریق اطلاعات بانکی ، اقدام به آموزش و آگاه سازی مودیان مالیاتی صورت پذیرد تا بیش از پیش به سمت عدالت مالیاتی و مطالبه مالیات از سود که از اهداف عالی دولت است عزیمت کنیم./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/74g
اخبار مرتبط
در حالی که تجمع دوباره بازنشستگان در چند شهر ادامه دارد، معترضان کرمانشاه «سفره خالی» را به طور نمادین تشییع کردند.
یزد - گلایه بحق بازاریان در خصوص اخذ مالیات
اعتصابات سراسری بازاریان و فعالان برخی صنف‌ها در شهرهای مختلف و تهران ادامه دارد؛ این در حالی است که تجمع و راهپیمایی سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در برخی از استان های کشور هر روز برگزار می شود.
سازمان امور مالیاتی با صدور اطلاعیه‌ای از تغییر رویکرد دولت در خصوص محاسبه مالیات صنوف خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید