صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۰:۵۱
کد خبر: 10471
گزارشگر: 213
۶۸۸
۰
۰
۱
توضیحات حمیدرضا رستگار

جزییات توافق اصناف با سازمان امور مالیاتی!

جزییات توافق اصناف با سازمان امور مالیاتی!
حمیدرضا رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران گفت: به نظر می‌رسد اختلاف روزهای گذشته اصناف و سازمان امورمالیاتی در مراحل پایانی قرار دارد، انتظار می‌رود از طریق راه‌حل موقتی که برای اصلاح ضرایب مالیاتی صنوف پیدا شده است، مشکل مالیات‌ستانی امسال برطرف شود.
به گزارش آسیانیوز، اختلاف روزهای گذشته اصناف و سازمان امورمالیاتی در مراحل پایانی قرار دارد، انتظار می‌رود از طریق راه‌حل موقتی که برای اصلاح ضرایب مالیاتی صنوف پیدا شده است، مشکل مالیات‌ستانی امسال برطرف شود.

در ادامه اختلاف مالیاتی امسال سازمان امورمالیاتی با صنوف، تعیین ضریب مالیاتی هر صنف به اتحادیه و اتاق اصناف محول شد.

حمیدرضا رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران درباره توافق تشکل متبوعش با سازمان امورمالیاتی بر سر نحوه تعیین مالیات صنوف گفت: با توجه به ناممکن بودن تمدید فرجه ارائه اظهارنامه مودیان، برای امسال سازمان امور مالیاتی ضریب مالیاتی را با مشارکت اتاق اصناف و اتحادیه‌‌های صنفی سراسر کشور تعیین خواهد کرد.

وی افزود: در همین راستا اتاق اصناف ایران از هشت هزار اتحادیه صنفی پراکنده در سراسر کشور، ضریب سود یک ساله را استعلام کرده است، پاسخ این استعلام در نهایت مبنای تعیین ضریب مالیاتی در سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

تجارت نیوز نوشت براساس این خبر در نتیجه مذاکرات فشرده اتاق اصناف و سازمان امور مالیاتی، قرار است ضریب مالیاتی امسال براساس تقسیم بندی تراکنش واحدهای صنفی کشور به سه دسته پُرتراکنش، تراکنش متوسط و کم تراکنش تقسیم شود.

رستگار نیز در تایید این خبر گفت: مشکل اینجا بود که در نتیجه تغییرات تورمی، حجم تراکنش اصناف بالارفت، این رشد به سود حاصل از فروش هیچ ربطی نداشت و سازمان امور مالیاتی نیز نتوانست در این رابطه ملاک درستی را برای صنوف تعیین کند.

براساس ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات واحدهای صنفی که زیر مقدار معینی تراکنش مالی سالیانه داشته باشد به صورت مقطوع محاسبه خواهد شد و برای مقادیر بالاتر نیز مالیات مودی حسب خود اظهاری تعیین می‌شود.

رستگار در این باره یادآور شد: تا سال قبل تراکنش سالانه یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان ملاک پرداخت مالیات مقطوع بود، برای امسال این مبلغ به چهار میلیارد و هشتاد و هشت میلیون تومان در سال رسید. اما چون تاثیرات تورمی به مراتب بیشتر بود، تراکنش صنوف متعددی از این میزان فراتر رفت و در نتیجه اختلافات اخیر به وجود آمد.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی برای امسال مجموعه تراکنش‌های دستگاه کارتخوان، حساب بانکی و سامانه صیادی را ملاک سقف مالیاتی قرار داد، غافل از اینکه این تراکنش به معنی درآمد حاصل از فروش نیست، جدا از افزایش قیمت‌ها، مناسبات بازار طوری است که کاسب در موارد غیر از خرید و فروش هم تراکنش مالی دارد، بسیاری از مواقع ناچار است جنس را زیر قیمت خرید بفروشد، همه اینها مواردی است که باید درنظر گرفته می‌شد.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران افزود: مجموع این ایرادات هنوز به قوت خود باقی است. اصلاح این موارد فراتر از اراده سازمان امورمالیاتی است و نیاز به مصوبه مجلس دارد اما با همه این شرایط برای امسال می‌خواهیم مشکل را با تعامل اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی و سازمان امورمالیاتی حل کنیم، به طور حتم این راهکار موقتی و مقطعی است.

با این توضیحات رستگار به نظر می‌رسد اختلاف روزهای گذشته اصناف و سازمان امورمالیاتی در مراحل پایانی قرار دارد، انتظار می‌رود از طریق راه‌حل موقتی که برای اصلاح ضرایب مالیاتی صنوف پیدا شده است، مشکل مالیات‌ستانی امسال برطرف شود./
https://www.asianews.ir/u/74q
اخبار مرتبط
اخیرا تشخیص مالیات ناشی از تراکنش های بانکی تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی صاحبان مشاغل شده؛ از طرفی سازمان امورمالیاتی در سال های اخیر مدعی بوده که امکان دسترسی قانونی به تراکنش های بانکی برای تشخیص و مطالبه مالیات وجود داشته و با شناسایی تراکنش های بانکی مودیان، سازمان امورمالیاتی به تشخیص درآمد مشمول مالیات و صدور برگه تشخیص مالیات اقدام می کرد.
در حالی که تجمع دوباره بازنشستگان در چند شهر ادامه دارد، معترضان کرمانشاه «سفره خالی» را به طور نمادین تشییع کردند.
اعتصابات سراسری بازاریان و فعالان برخی صنف‌ها در شهرهای مختلف و تهران ادامه دارد؛ این در حالی است که تجمع و راهپیمایی سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در برخی از استان های کشور هر روز برگزار می شود.
سازمان امور مالیاتی با صدور اطلاعیه‌ای از تغییر رویکرد دولت در خصوص محاسبه مالیات صنوف خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید