صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۱
کد خبر: 10517
گزارشگر: 213
۵۰۸
۰
۰
۳
ادامه رایزنی های پرتلاش برای احیای رویایی توافق هسته ای

آیا برجام «مُرده» زنده می شود؟!

آیا برجام «مُرده» زنده می شود؟!
در حالی که چشم انداز تلاش های دیپلماتیک اروپا و رفت و آمدهای منطقه ای در قاب توافق هسته ای با ایران نامعلوم است؛ هنوز معلوم نیست در نهایت افق احیای برجام با وجود کوشش اغلب دولتمردان جمهوری اسلامی؛ چگونه در بازی قدرت های جهانی رقم خواهد خورد.

به گزارش آسیانیوز، مذاکرات احیای برجام که از سه ماه پیش متوقف شده عملا مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا است و اصرار ایران برای بیرون آوردن سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا به عنوان یکی از دلایل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات تلقی شده است.

پس از سفر امیر قطر و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران در اردیبهشت ماه، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، نوشته بود که قرار است امیر قطر نقش واسط بین جمهوری اسلامی و آمریکا را که قبلا بر عهده پادشاه عمان بود بازی کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در سفر به تهران گفته بود که مذاکرات جدید برای احیای برجام در کشوری در حوزه خلیج فارس برگزار خواهد شد.

سایت نور نیوز همچنین مهم‌ترین دستاورد سفر بورل به تهران را جلب نظر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات و تلاش مجدد برای رفع مشکلات موجود برای نزدیک شدن به توافق ذکر کرد.

بورل نیز نتیجه سفر خود به تهران را رفع بن بست در مذاکرات و از سرگیری آن ذکر کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه از توافق برای از سرگیری مذاکرات اتمی در روزهای آینده خبر دادند.

پیش از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، وزارت امور خارجه فرانسه از جمهوری اسلامی خواسته بود از فرصت سفر بورل به تهران برای احیای برجام استفاده کند.

جوزپ بورل یک روز پس از دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه سوم تیر در سفری از پیش اعلام نشده راهی تهران شد. پیش از سفر بورل به تهران و از فروردین ماه تاکنون، انریکه مورا، معاون او، در مقام هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، دو سفر ناموفق به تهران داشت.

مذاکرات احیای برجام از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ و پس از مانع‌تراشی روسیه متوقف شد و پس از آن نیز اختلاف‌ها بر سر خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، مانع توافق اعلام شد.

روز پنج‌شنبه اما وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و روسیه در نشست مشترک مطبوعاتی خود بر ضرورت از سر گرفتن مذاکرات وین برای احیای برجام تأکید کرده بودند.

در همین حال جوزپ بورل گفت که جنگ در اوکراین حصول توافق را دشوارتر نخواهد کرد. این در حالی است که از سوی دیگر تهران در واکنش به قطعنامه محکومیت جمهوری اسلامی در نشست پیشین شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۲۷ دوربین این نهاد در سایت‌های هسته‌ای خود را غیرفعال کرد.

از سوی دیگر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز امروز پس از سفر به عربستان سعودی وارد تهران شده است و همه این ها خبرهای خوب در اطراف مذاکرات احتمالی در قطر است که موافقان احیای برجام را می تواند کمی ذوق زده کند!

همچنانکه دفتر رسانه‌ای نخست‌‌وزیر عراق اعلام کرد در دیدار الکاظمی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، بر نقش بغداد در نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های منطقه و پیشبرد تلاش‌های آرام و گفت‌وگوهای سازنده روبه‌جلو تاکید شد.

نخست وزیر عراق روز یکشنبه وارد تهران شد و مورد استقبال علی اکبر محرابیان وزیر نیرو جمهوری اسلامی قرار گرفت. ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشت قرار است در این سفر، الکاظمی با مقامات جمهوری اسلامی «درباره موضوعات دوجانبه و بین‌المللی» دیدار و گفت‌وگو کند.

کمی پیش از آن، خبرگزاری رسمی عراق روز یکشنبه به نقل از دفتر رسانه‌ای نخست وزیر این کشور درباره دیدار نخست وزیر عراق و ولیعهد عربستان سعودی نوشت: «در این دیدار بر تقویت یکپارچگی اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای به گونه‌ای که موجب توسعه پایدار در منطقه شود و همچنین تقویت تلاش‌های دوجانبه برای مقابله با بحران‌های اقتصادی تاکید شد.»

لکاظمی روز شنبه در اولین مرحله از سفر منطقه‌ای خود وارد جده شد و سپس با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

نخست وزیر عراق و هیات همراهش صبح روز یکشنبه به مکه رفت و مراسم مذهبی عمره را به جا آورد. خبرگزاری فرانسه روز شنبه به نقل از یک منبع در دفتر نخست وزیر عراق نوشت که الکاظمی در چارچوب میانجیگری بغداد برای ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان سعودی این سفر را انجام می‌دهد.

روابط ایران و عربستان سعودی به دنبال حملات دی‌ماه ۹۴ به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شد اما از فروردین سال گذشته گفت‌وگوهایی بین دو کشور به میزبانی عراق آغاز شده و تاکنون پنج دور آن برگزار شده است.

پاییز سال گذشته، عبدالله المعلمی، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل، گفت ریاض خواهان گفت‌وگوهای اساسی‌تر با تهران است تا به رفتار جمهوری اسلامی در منطقه هم پرداخته شود، اما ایران تاکنون مذاکرات را «به بازی گرفته است».

با این حال، نخست وزیر عراق در پایان دور پنجم مذاکرات تهران و ریاض گفت که متقاعد شده که توافق بین جمهوری اسلامی و عربستان سعودی «نزدیک» است.

این در حالی است که هنوز چشم انداز تلاش های دیپلماتیک اروپا و رفت و آمدهای منطقه ای در قاب توافق هسته ای با ایران نامعلوم است و معلوم نیست در نهایت افق احیای برجام با وجود خواست مستتر ایران و کوشش همه دولتمردان جمهوری اسلامی؛ چگونه در بازی قدرت های جهانی رقم خواهد خورد؟/

https://www.asianews.ir/u/75v
اخبار مرتبط
در آستانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به منطقه و تنها چند روز بعد از انجام سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به اردن هم مانند شماری از مقام های منطقه خواهان شکل‌گیری یک ائتلاف نظامی مشابه «ناتو» در خاورمیانه شد.
در حالی که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا ساعاتی دیگر به تهران می رسد، نشریه آمریکایی نشنال اینترست, نوشت ایالات متحده باید یک راهبرد جامع «گزینه ب» را در مقابل ایران به کار گیرد.
یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل گفت: سفر بایدن حاوی پیامدهایی برای وضعیت منطقه و مقابله با ایران است.
در جوامعی که راهکارهای تضمین کننده حق مشارکت عمومی و پاسخگو بودن حاکمیت و رهبران آن وجود نداشته باشد، انگیزه و پویایی لازم برای رشد و توسعه اقتصادی پایدار و نوسازی وجود از بین می رود و جدایی و بی اعتمادی بین حاکمیت و مردم اجتناب ناپذیر است.
وال استریت ژورنال امروز نوشت اقدامات جدید اسرائیل، تازه‌ترین تحول استراتژی این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران است که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل آن را «دکترین اختاپوس» نامیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید