صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۱ / ۰۰:۵۵
کد خبر: 10521
گزارشگر: 306
۳۹۶
۰
۰
۱
بازرس کل استان یزد خبر داد

نقش آفرینی سازمان بازرسی در ۹۰ درصد از سند تحول قوه قضائیه / ۶۲۱ مورد شکایت و ۱۲۹۲ مورد گزارش فساد در سال گذشته

نقش آفرینی سازمان بازرسی در ۹۰ درصد از سند تحول قوه قضائیه /  ۶۲۱ مورد شکایت و ۱۲۹۲ مورد گزارش فساد در سال گذشته
یزد - مدیر کل بازرسی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران نقش رسانه‌ در هدایت‌گری مردم و ایجاد امید و امنیت در جامعه را یاداور شد و اظهار کرد: معتقدیم رسانه‌ همواره نقش فرهنگی، اجتماعی و امنیتی و اقتصادی در جامعه‌ی ما داشته است

آسیانیوز / یزد ؛ حجت الاسلام «اکبر طالبی» افزود: خوشبختانه در استان، نمایندگان رسانه‌ها افرادی علمی، فرهیخته و جامعه‌شناس هستند و در حوادث اخیر نیز نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

وی با تاکید بر وظیفه خیرخواهی مردم نسبت به حکومتی که بر اساس مبانی اسلامی شکل گرفته است، گفت: هر چه تاثیرگذاری افراد در جامعه بیشتر باشد، این وظیفه سنگین تر می‌شود و رسانه‌ها مصداق بارز این مهم هستند.

طالبی  تصریح کرد: آنچه حقوق و به نفع مردم است، در واقع خیرخواهی حکومت تلقی می‌شود لذا رسانه‌ها باید به عنوان ناظر عمومی در این زمینه ورود کنند.

مدیر کل بازرسی استان یزد از جمله پرونده‌های تاثیرگذار این استان در کشور را اعلام غیرقانی بودن اخذ کارمزد هزینه نگهداری و وصول و ریسک عدم وصول اسناد در تسهیلات خرید دین از سوی بانکها اعلام و در این باره از برگشت این دریافتی‌ها به حساب افراد خبر داد.

رئیس کل بازرسی استان یزد در بخش دیگری از سخنانش نظارت بر دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های عمومی غیردولتی را وظیفه سازمان بازرسی خواند و عنوان کرد: یکی از شیوه‌های نظارتی سازمان بازرسی با توجه به محدودیت‌های متداول، اهتمام به نظارت همگانی است که در این زمینه نیز نقش رسانه‌ها می‌تواند بسیار حیاتی و تاثیرگذار باشد.

طالبی با اشاره به این که سازمان بازرسی در ۹۰ درصد از سند تحول قوه قضائیه نقش آفرینی می‌کند، برخی از وظایف این سازمان مانند حمایت از واحدهای تولیدی را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه جلسات و مصوبات خوبی در ستاد اقتصاد مقاومتی در این باره صورت گرفته که عمدتا نیز اجرایی شده است.

وی از برگزاری ۲۴ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان خبر داد و گفت: این جلسات ۲۰۹ مصوبه داشته و مجموع موجب تثبیت و ایجاد فرصت شغلی برای ۴۴ هزار و ۵۱۶ نفر از کارگران واحدهای تولیدی در استان شده است.

طالبی در ادامه گزارشی از اقدامات اختصاصی بازرسی استان نیز ارائه کرد و گفت: ۸۵ پرونده در بازرسی‌های سازمان در استان طی سال ۱۴۰۰ تشکیل و طی آن ۱۳۸ گزارش از این پرونده‌ها استخراج و مجموعاً ۴۱۳ پیشنهاد ارائه شد.

وی برخی از پرونده‌های سازمان بازرسی استان را تاثیرگذار در کشور خواند و از آن جمله به موضوع «اخذ کارمزد هزینه نگهداری و وصول و ریسک عدم وصول اسناد در تسهیلات خرید دین» اشاره و عنوان کرد: براساس این اقدام یک درصد از تسهیلات بانک‌های کشور از وام گیرنده به صورت غیرقانونی اخذ می‌شد به طوری که طی بررسی‌ها سه ساله بازرسی، در این مدت ۲۵۸۳ میلیارد ریال دریافت غیرقانونی از مردم(۲۲۰ میلیارد ریال تنها در حوزه استان یزد)، اتفاق افتاده بود لذا با ابلاغ بانک مرکزی به سراسر کشور، این دریافتی‌ها در دستور برگشت به حساب افراد قرار گرفت.

رئیس سازمان بازرسی استان در ادامه بیان کرد: ۱۹۱۳ شکایت و گزارش فساد طی سال ۱۴۰۰ وارد سازمان بازرسی استان شده که شامل ۶۲۱ مورد شکایت و ۱۲۹۲ مورد گزارش فساد بوده است.

وی عمده گزارش‌های فساد را مربوط به دستگاه‌هایی مانند شهرداری و اداره کل ثبت اسناد استان بوده که اغلب به دلیل فراوانی مراجعات مردم به دستگاه‌ها بوده است.

این مقام مسئول  از ارجاع ۲۶۱ مورد از شکایات به دستگاه‌ها خبر داد و گفت: در همین رابطه ۱۷ هزار و ۴۴۶ مورد تماس گرفته شده و در سال گذشته ۴۸۱ مورد مراجعه حضوری به سازمان صورت گرفته است.

طالبی در رابطه به سئوالی در مورد معاملات غیرقانونی در منطقه کاریزبوم، اظهار کرد: از بدو ورود به استان یزد در سال ۱۳۹۲ به موضوع موسسه کوثر و کاریزبوم با توجه به این که زمین منطقه جزو منابع ملی است، ورود کردیم و یک سری اقدامات نیز صورت گرفت.

رئیس سازمان بازرسی استان اضافه کرد: اخیراً گزارشی مبنی بر بروز اتفاقات و معاملاتی در چند ماه آخر دولت قبل مطرح شد که در دولت جدید با ورود شورای هماهنگی دستگاه نظارتی، بررسی و رسیدگی آن در دستور کار قرار گرفته ولی هنوز منجر به مصوبه‌ای نشده است.

وی به موضوع حادثه خروج قطار مشهد یزد از ریل اشاره و اضافه کرد: این حادثه در حوزه نظارتی استان اتفاق نیفتاد لذا موضوع از سوی خراسان جنوبی دنبال ولی در عین حال از سوی مسئولان استان نیز پیگیری می‌شود.

طالبی در خصوص علل وقوع سیل در سال جاری و برخورد با مسببین آن نیز عنوان کرد: موضوع را با هماهنگی دادستانی و به طور همزمان در سازمان بازرسی نیز دنبال کردیم که با توجه به ارائه گزارش دادستان، آن را با گزارش بازرسی تطبیق خواهیم داد و با وجود برخورد دادسرا با مسببان و مقصران در این خصوص، اگر ترک فعلی صورت گرفته باشد، نسبت به برخورد با خاطیان پیگیری خواهیم  کرد.

 رئیس سازمان بازرسی استان در مورد برخورد با ترک فعل مسئولان به ویژه در اتفاقات اخیر و سالجاری در استان، گفت: موضوع ترک فعل شامل موضوعات مختلفی از جمله سوء استفاده، تضییع حقوق بیت المال و سهل انگاری و موارد زیاد دیگری می‌شود که قبلاً عمدتاً در قالب سهل انگاری مدیران در محاکم مورد رسیدگی و برخورد قانونی قرار می‌گرفته و هنوز هم می‌گیرد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

نقش آفرینی سازمان بازرسی در ۹۰ درصد از سند تحول قوه قضائیه /  ۶۲۱ مورد شکایت و ۱۲۹۲ مورد گزارش فساد در سال گذشته , حجت الاسلام «اکبر طالبی» رئیس کل بازرسی استان یزد

https://www.asianews.ir/u/75z
اخبار مرتبط
یزد - رئیس کل دادگستری استان گفت:آنچه در جامعه از اقتدار دستگاه قضا مشاهده می شود ماحصل اعتماد و حمایت های مردم به خدمتگزاران خود است
یزد - رئیس کل دادگستری از کسب رتبه اول عملکردی دستگاه قضائی استان در ارزیابی های سال گذشته و رضایت ۸۵ درصدی مردم از این مجموعه، اعلام کرد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب استان با کاهش ۲۱ روزه، هم اکنون به طور میانگین ۹۳ روز است
یزد - رییس اداره توسعه حل اختلاف استان یزد از سازش یک فقره پرونده با موضوع اختلاف مالی میلیاردی خبر داد
یزد - بازنشسته یزدی با فروش فیش حج تمتع و پرداخت مبلغ ۶۳ میلیون تومان زمینه آزادی ۳ محکوم مالی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان را فراهم کرد
یزد - سرپرست اداره کل تعزیرات حکومتی استان از اجرای حکم پلمپ 5 واحد صنفی متخلف در یزد خبر داد
یزد - رئیس کل دادگستری استان استمرار تلاشها در مسیر رسیدگی به پرونده های معوقه، مسن و کثیرالشاکی و ارتقاء کیفیت رسیدگی را خواستار شد و گفت: باید با کوتاه سازی فرایند دادرسی، رضایت حداکثری مردم را جلب کرد
یزد - رییس اداره توسعه حل اختلاف استان گفت: ترویج و توسعه فرهنگ صلح و سازش، اختلافات بوجود آمده بین اصحاب دعوی را مرتفع خواهد کرد
یزد - تیم کارشناسی تعیین شده توسط دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان پس از بررسی های کارشناسانه در گزارشی عوامل موثر در سیل اخیر یزد را اعلام کرد
یزد - رئیس کل دادگستری استان اظهار داشت: دستگاه قضایی باید برای رسالت پیشگیری از قوع جرم و آسیب های اجتماعی، از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان جامعه استفاده نماید
یزد - رییس اداره توسعه حل اختلاف استان از سازش یک فقره پرونده با موضوع اختلاف مالی به ارزش بالغ بر دو میلیارد ریال و آزادی محکوم آن از زندان، خبر داد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید