چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۸:۵۹
کد خبر: 1055
گزارشگر: 49
۱۲۲
۰
۰
۰

توسعه صنعت بسته بندی- رشد اقتصاد، تولید و صادرات

بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود. سرمایه گذاری هر چه بیشتر در صنعت بسته بندی و بهبود بسته بندی کالاها مطابق با آخرین دستاوردهای روز دنیا به ویژه در جهت بهبود و گسترش صادرات می تواند از عوامل تأثیر گذار در رشد صنعت و تولید کشور باشد
بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود. سرمایه گذاری هر چه بیشتر در صنعت بسته بندی و بهبود بسته بندی کالاها مطابق با آخرین دستاوردهای روز دنیا به ویژه در جهت بهبود و گسترش صادرات می تواند از عوامل تأثیر گذار در رشد صنعت و تولید کشور باشد .
 
در حال حاضر بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است .بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند . به عنوان مثال زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود . باید بپذیریم که صنایع غذایی ایران برای حضور و جایگاه مناسب در بازارهای بین المللی نیاز مبرم به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ارتقاء سطح کیفیت و بسته بندی و بهره گیری از تجهیزات مدرن و به روز دارد و این مهم قطعاً نیاز به تزریق نقدینگی مناسب به این بخش دارد .
 
صنعت بسته بندی کشور نیازمند یک تحول اساسی و جهش بزرگ می باشد و باید بتواند خود را با استانداردهای صنعت بسته بندی دنیا هماهنگ و به روز کند . 
بسته بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و ما چاره ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته بندی خود نداریم . تمام این موارد قطعاً متأثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد.
 
متاسفانه در دوره تحریم دستگاه های بسته بندی چینی وارد کشور شد که طول عمر کم و کیفیت پایین داشتند و بزودی مستهلک می شوند. اگر تولیدکنندگان داخلی برخی دستگاه های بسته بندی نوین را مونتاژ یا تولید کنند 
هزینه های تولید صنعت به شدت کاهش می یابد. به علاوه در صورت حمایت بانک ها، صنعت غذای ایران با بکارگیری دستگاه ها و فناوری نوین در بسته بندی، توان بیشتری در رقابت با کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد داشت.
 
با رشد و گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش ارتباط مردم با اقصی نقاط جهان نیاز و توقع افراد جامعه از یک محصول با بسته بندی جذاب و مطلوب و با کیفیت افزایش یافته است. قطعا صنایع غذایی کشور برای حضور موفق در بازارهای جهانی و رقابت با برندهای بزرگ ناگزیر به رشد و پیشرفت در صنعت بسته بندی مطابق با استانداردهای جهانی است و باید توسعه فناورانه بسته بندی در دستور کار جدی تمامی برندها قرار گیرد. ضمن اینکه بازار رقابتی داخل نیز تولیدکنندگان را ترغیب به رشد و نوآوری در بسته بندی می کند و این به نوعی احترام به خواست و رشد دانش و کیفیت زندگی مردم است. 
 
خوشبختانه در سالهای اخیر از رشد خوبی در این زمینه برخوردار بوده ایم که با افزایش سطح دانش و فناوری و حضور در نمایشگاه های بین المللی و درک درست از فناوریهای روز دنیا بی تردید قدم های موثرتری برداشته خواهد شد. همچنین با پیوستن ایران به سازمان جهانی بسته بندی (WPO) افق روشنی به روی صنعت بسته بندی کشور گشوده شده است که باید از این فرصت به نحو شایسته ای بهره گیری شود.
 
دکتر مهدی کریمی تفرشی
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید