صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۷ تیر ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۷
کد خبر: 10563
گزارشگر: 213
۵۸۷
۰
۰
۵
گفتگوی اختصاصی سفیر آذربایجان با مدیر مسئول روزنامه آسیا

گسترش روابط با ایران؛ اولویت سیاست خارجی آذربایجان است

گسترش روابط با ایران؛ اولویت سیاست خارجی آذربایجان است
گفت و گوی ایرج جمشیدی، مدیر مسئول روزنامه آسیا، با علی علیزاده، سفیر آذربایجان درباره روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان، فرآیند صدور روادید و سفرهای هوایی و زمینی و همچنین شرایط اقامت برای ایرانیان در کشور آذربایجان شکل گرفت.

به گزارش آسیانیوز، حمید دهقان، روزنامه نگار: علی علیزاده (H.E.Mr.ALI Alizada) سفیر کشور جمهوری آذربایجان در ایران مدت ۹ ماه است که به عنوان سفیر کار خود را در تهران آغاز کرده است، وی همچنین مدت ۶ سال از 2010 تا 2016 میلادی سرکنسول سفارت آذربایجان در تبریز بوده است.

در چند دیداری که به مناسبت‌‍‌های مختلف از طرف سفارت آذربایجان در مدت 9 ماه ماموریت علیزاده در ایران برگزار شد درباره انجام مصاحبه اختصاصی با آسیا نیوز مذاکره شد و هنگامی که از طرف ایشان زمان گفتگو تعیین شد، مدیر مسئول روزنامه آسیا، دبیر سرویس بین‌الملل و گروه فیلمبرداری و عکاسی در محل سفارت حاضر شدند.

گفت و گوی ما با سفیر آذربایجان درباره روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان، فرآیند صدور روادید و سفرهای هوایی و زمینی و همچنین شرایط اقامت برای ایرانیان در کشور آذربایجان بود و مشروح پاسخ‌های سفیر آذربایجان به روزنامه آسیا در ادامه آمده است:

 علیزاده گفت: ریاست جمهوری و دولت آذربایجان از توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و دیگر حوزه‌ها با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنند. روابط با ایران برای آذربایجان اهمیت به‌سزایی دارد و یکی از اولویت‌های سیاست خارجی آذربایجان به‌شمار می‌آید که در این زمینه سفارت آذربایجان در ایران مسئولیت مهمی برعهده دارد بر این اساس من از آغاز فعالیت از 9 ماه پیش تلاش فراوانی در بهبود و گسترش روابط دو کشور انجام داده‌ام. با شروع کار دولت جدید در ایران نیز روابط ما در حال پیشرفت است.
وی افزود: در مدت زمان کوتاهی اقدامات بسیار خوبی در روابط دو کشور انجام شده از جمله موضوع سوآپ گازی ترکمنستان از مسیر ایران به آذربایجان که با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و ترکمنستان در عشق آباد از سوی وزرا امضا شد که در ماه جاری میزان آن دوبار افزایش یافته است. همچنین آغاز احداث دو پل در مرز دو کشور بر روی رودخانه آستارا چای و دو پل میان منطقه زنگزور شرقی زنگلان و جمهوری خودمختار نخجوان موجب آسان شدن رفت و آمد ایران و نخجوان است که پس از آزاد شدن ۱۳۲ کیلومتر اراضی مرزی ایران و آذربایجان از اشغال ارمنستان، تحقق یافته است.

سفیر آذربایجان درباره مبادلات بازرگانی ایران و آذربایجان گفت: در سال ۲۰۲۱ مبادلات دو کشور نسبت به مدت مشابه سال پیش 30درصد و در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سفیر آذربایجان، با اشاره به سابقه طولانی روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور گفت: دو ملت ایران و آذربایجان مشترکات فراوانی دارند و همبستگی تاریخی، فرهنگی و مذهبی دو کشور به زمان‌های دیرین برمی‌گردد. روابط سیاسی ما در سال‌های 1918-1920 با استقلال آذربایجان در زمان فروپاشی روسیه تزاری برقرار شد و در آن زمان کنسولگری آذربایجان در ایران دایر شده بود که با حمله حکومت اتحاد جماهیر شوروی به آذربایجان و اشغال و انضمام آذربایجان به اتحاد شوروی این ارتباط قطع شد و خوشبختانه در سال ۱۹۹۱ آذربایجان با کسب استقلال روابط سیاسی خود را با ایران و دیگر کشورهای جهان برقرار کرد.

وی در ادامه گفت: ایران از جمله نخستین کشورهایی بود که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت. روابط دیپلماتیک ایران و آذربایجان از سال ۱۹۹۲ میلادی برقرار شد و اکنون ما بسیار خرسندیم که امسال سی سالگی روابط دوستی و برادری این ارتباط را گرامی می‌داریم. در حال حاضر روابط میان مردمان ما نیز همانند روابط سیاسی دو کشور بسیار عمیق و مستحکم بوده است.

سفیر آذربایجان گردشگری میان کشور را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: آمار گردشگرانی که به آذربایجان سفر می‌کنند همواره در ردیف سه کشور اول گردشگران کشورهای جهان است. متاسفانه با شروع پاندومی مرزها برای رفت و آمد گردشگران بسته شد خوشبختانه پس از بهبود یافتن پاندومی پروازهای مستقیم میان دو کشور آغاز شده و اکنون هر هفته هواپیمایی آذربایجان دو پرواز دارد که به زودی تعداد پروازها افزایش می یابد و با باز شدن مرزهای زمینی سفرهای زمینی مردم دو کشور نیز مانند گذشته انجام خواهد شد.

وی صدور ویزا برای گردشگرانی که قصد سفر به آذربایجان را دارند بسیار آسان و سریع عنوان کرد و افزود: با مراجعه به سامانه « آسان ویزا » به راحتی ویزا صادر می‌شود که مدارک لازم فقط عبارت است از رو نوشت گذرنامه، عکس و هزینه ویزا که در فرودگاه‌های آذربایجان برای اتباع ایرانی صادر می شود، همچنین با بازگشایی مرزهای زمینی سیستم صدور ویزا برقرار خواهد شد.

سخن پایانی سفیر آذربایجان نامگذاری سال ۲۰۲۲ به نام شهر شوشا در آذربایجان بود، وی گفت: امسال به مناسبت دویست و هفتادمین سال بنیانگذاری شهر شوشا مراسم باشکوهی در آذربایجان و شهر شوشا برگزار می‌شود. شوشا پایتخت فرهنگی کشور است که با آزاد شدن آن از اشغال، مکان‌های تاریخی و مذهبی تخریب شده بار دیگر مرمت و آباد شده‌اند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/774
اخبار مرتبط
در حالی که سفیر روسیه در تهران حجاب و ممنوعیت مشروبات الکلی را مانع سفر شهروندان روس به ایران بیان کرد، دستیار وزارت امور خارجه ایران واکنش نشان داد و گفت جاذبه‌های ما زیارتی است.
سفیر جمهوری آذربایجان در مراسم عصرانه سفارتخانه این کشور در تهران که با حضور گروهی از اصحاب رسانه و از جمله مدیر مسوول روزنامه آسیا و سردبیر آسیانیوز و‌ جمعی از اهالی رسانه برگزار شد، گفت: آذربایجان در راستای صلح پایدار در منطقه تلاش می کند.
در حالی که اموال بلوکه شده ایران در بسیاری از کشورها وضعیت نامشخصی دارد، وزارت خارجه کره‌ سفیر ایران در سئول را به دلیل انتقاد به مقاله اخیر روزنامه کیهان احضار کرد.
حسن مراد مرجان، دیپلمات ارشد ترکیه ای، با انتشار مقاله‌ای در نشریه «ترکی اسکوپ»، وابسته به مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه «دایان» اسرائیل گفت که «هر دو کشور با تهدیدهای مشابهی از طرف بازیگران منطقه‌ای مواجه هستند».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید