صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۵
کد خبر: 10566
گزارشگر: 213
۷۳۲
۰
۰
۲
نظر تحلیلگران درباره تاثیر بیانیه های جهانی در گرانی بیشتر دلار

اوج گرفتن قیمت پول آمریکایی در ایران پس از بیانیه «گروه ۷»

اوج گرفتن قیمت پول آمریکایی در ایران پس از بیانیه «گروه ۷»
به اعتقاد تحلیلگران بیانیه «گروه ۷» سبب افزایش قیمت دلار خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، قیمت دلار بازار آزاد در چند روز روند کاهشی داشت و حتی از قله قیمتی خود پایین آمد. اما از دیروز روند نزولی قیمت دلار متوقف شد و قیمت این ارز حدود ۵۰۰ تومان بیشتر شد. برخی معتقدند این افزایش قیمت متاثر از بیانیه گروه هفت درباره ایران است.

----------------

بیشتر بخوانید

دلار از ۳۳ هزار تومان عبور کرد/پرواز پول خارجی ادامه دارد

---------------------------------------------------

   قیمت دلار از ابتدای هفته جاری قیمت دلار روند نزولی داشت اما این کاهش قیمت آهسته بود و بازار هر روز با احتیاط به کاهش قیمت تن می‌داد. اما روند نزولی تا جایی پیش رفت که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند احتمالا قیمت دلار به زودی وارد کانال ۲۹ هزار تومان می‌شود.

به خصوص در شرایطی که قیمت دلار هرات هم دو روز قبل وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد و تا ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان هم رسید. اما دلار هرات هم از روز گذشته روند افزایشی داشت و پس از آن هم دلار در بازار تهران کمی نوسان یافت.

 بیانیه گروه هفت  و افزایش قیمت دلار!
برخی از تحلیلگران معتقدند این افزایش قیمت ممکن است متاثر از آخرین بیانیه گروه ۷ در خصوص پرونده هسته‌ای ایران باشد. در این بیانیه سران گروه هفت اعلام کرده‌اند که «ما بر تعهد آشکار خود بر این که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای بسازد، تاکید می‌کنیم. راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.»

پس از انتشار این بیانیه، ایران هم به آن واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد، بیانیه سران گروه ۷، عامدانه نقض فاحش توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا و اعمال تحریم‌های غیر قانونی حداکثری علیه ایران را نادیده می‌گیرد.

به نقل از تجارت نیوز، ناصر کنعانی تاکید کرد: ما بخش‌هایی از بیانیه نهایی سران کشورهای عضو گروه ۷ که علیه جمهوری اسلامی ایران است را به شدت محکوم می‌کنیم. چنین مجموعه‌ای از مواضع و رفتار غیر‌مسئولانه و تنش‌زای صادرکنندگان بیانیه، بیشترین تهدید را متوجه امنیت بین المللی کرده است و این در حالیست که بروشنی وامدار مدارای جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق هسته‌ای هستند که اگر نبود، امروز موضوعی برای مذاکره باقی نمی‌ماند، اما عامدانه چشمان خود را به این حقیقت می‌بندند.

 به نقل از اقتصادنیوز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت: پس از رایزنی‌هایم در تهران، تیم من در دوحه برای هماهنگی و تسهیل تبادلات غیرمستقیم بین مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی است.

امیرعبداللهیان هم گفته قرار ما بر این است مذاکرات سه‌جانبه غیرمستقیم را داشته باشیم. برای رسیدن به توافق خوب، پایدار و قوی آمادگی داریم و جدی هستیم.

پیش بینی بازار ارز از مسیر برجام
عده‌ای از معامله‌گران نسبت به مذاکرات خوشبین هستند. اما برخی از تحلیلگران معتقدند در پایان روز اول مذاکرات، هنوز نمی‌توان چشم‌اندازی درخصوص بازه زمانی گفتگوها مشخص کرد و مسائل مهم ایران و آمریکا یعنی خارج کردن سپاه از فهرست تروریستی، دادن تضمین توسط آمریکا و لغو تحریم‌ها هنوز حل نشده است بنابراین این دسته از بازیگران ارزی سعی می کنند با احتیاط روانه بازار شوند.

عده‌ای از تحلیلگران بازار معتقدند در صورت احیای توافق هسته‌ای، حداقل در کوتاه مدت اسکناس آمریکایی کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر،‌ این توافق می‌تواند وسعت انتظارات افزایشی را نیز برای یک بازه میان‌مدت مدیریت کند.

براساس گزارش ها، چالش‌های جدید در راه احیای برجام و گزارش های جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش چند برابری میزان اورانیوم غنی شده در ایران، بر بازار دلار و سکه تأثیرگذار است./

https://www.asianews.ir/u/777
اخبار مرتبط
هولدرهای بیت ‌کوین همزمان با سقوط قیمت این ارز دیجیتال به ۱۷،۵۰۰ دلار، بیش از ۷٫۳ میلیارد دلار ضرر کردند که «بزرگترین ضرر دلاری تحقق‌یافته در تاریخ بیت ‌کوین» است.
قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد فروش ارز در تهران روز شنبه با ثبت رقم ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان، به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید و افزایش قیمت آن ادامه دارد؛ در حالی که امروز تا مرز ۳۳ هزار تومان نوسان داشت؛ همچنین جانشین پلیس امنیت اقتصادی، گفت که « ۳۱ نفر از عناصر فعال در این بازار نیز با همکاری بانک مرکزی و مراجع قضایی شناسایی شدند.»
در ادامه روند افزایش پول های خارجی در بازار آزاد ایران، نرخ فروش دلار در روز پنج‌شنبه، ۱۲ خرداد، به ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.
در حالی که بامداد امروز همزمان با برگزاری نشست اتحادیه اروپا به‌ منظور بررسی تحریم‌ها علیه روسیه، بهای هر بشکه نفت برنت به ۱۲۰ دلار رسید؛ هفته گذشته و به دنبال تلاش کشورهای اروپایی برای جایگزین کردن نفت خام روسیه، امارات متحده عربی ارسال نفت به اروپا را آغاز کرد.
کنترل تورم و حمایت از معیشت مردم بدون تصویب و اجرایی شدن بخش هایی از اصلاح ساختار بودجه امکانپذیر نیست.
بازار ارز ایران در پی نا امیدی از مذاکرات وین و برخی سیاست‌های اقتصادی جدید دولت دچار تکان های شدید قیمت ارز شد.
جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا مدعی شد: دستگیری شهروندان اروپایی در ایران، آخرین میخ بر تابوت برجام است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید