صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۲
کد خبر: 10591
گزارشگر: 213
۴۳۱
۰
۰
۳
زمین لرزه شدید در بندرعباس

آخرین تلفات زلزله و شکاف زمین در جنوب ایران/تعداد کشته های احتمالی و مجروحان/تعطیلی هرمزگان+ویدیو

آخرین تلفات زلزله و شکاف زمین در جنوب ایران/تعداد کشته های احتمالی و مجروحان/تعطیلی هرمزگان+ویدیو
برخی گزارش‌های اولیه حاکی است که در زلزله شدید در جنوب ایران پنج نفر جان‌باخته و ۴۴ نفر مجروح شدند.

به گزارش آسیانیوز، گزارش‌ها حاکی است که چند زلزله‌ به بزرگی ۶.۱ و ۶.۳ درجه بامداد شنبه،‌ ۱۱ تیرماه، بندر خمیر و بندر لنگه در استان هرمزگان را لرزاند. گزارش‌های اولیه حاکی است که در روستای سایه خوش از توابع بندر لنگه پنج نفر جان‌باخته و ۴۴ نفر مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دست‌کم دو زلزله‌ به بزرگی ۶.۱ درجه در ساعت دو بامداد و همچنین ۶.۳ درجه بندر خمیر در استان هرمزگان را لرزاند. طبق این گزارش بندر خمیر و مناطق اطراف آن تاکنون ۱۳ بار لرزیده‌اند.

استاندار هرمزگان هم در این زمینه اظهار داشت: «وقوع زلزله‌های شدید ۶.۱ و ۶.۳ درجه به همراه ده‌ها پس‌لرزه در روستاهای بندرخمیر تاکنون ۵ کشته و ۱۹ زخمی بر جا گذاشته است.»

 



در پی وقوع زلزله، ستاد مدیریت بحران استاندار هرمزگان صبح شنبه اعلام کرد که «تمامی ادارات و دستگاه‌ها همچنین بانک‌ها به جز دستگاه‌های امدادرسان و خدمت‌رسان روز شنبه ۱۱ تیرماه تعطیل است. کنکور امروز اما در زمان مقرر برگزار می‌شود».

گزارش‌های اولیه حاکی است که در روستای «سایه خوش» از توابع شهرستان بندرلنگه پنج نفر بر اثر زلزله در استان هرمزگان جان خود را از دست داده‌اند. رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم شمار مصدومان بخش مهران بندرلنگه را ۳۹ نفر اعلام کرده است.

یک عضو شورای روستای سایه خوش به ایسنا گفته است بسیاری از خانه‌ها در این روستا تخریب شده‌اند. به گفته وی جمعیت این روستا در حدود ۱۶۰۰ نفر است.

فرماندار بندر خمیر هم با اشاره به شدت زلزله در روستای سایه خوش گفته است که در محوطه بیمارستان نیاپور این شهرستان برای کمک به آسیب دیدگان یک بیمارستان صحرایی ایجاد شده است.

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، هم گفته است که دست‌کم شش زلزله در حوالی بندر خمیر روی داده است.

وقوع زمین‌لرزه در مناطق مختلف استان هرمزگان دست‌کم از دو هفته پیش آغاز شد. پیش از زلزله مرگبار روز شنبه، بزرگ‌ترین زمین‌لرزه به بزرگی ۵.۲ درجه در بندر مقام در روز یکم تیر رخ داده بود.

 


مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان روز شنبه خبر داد: «کانون این ۶ زلزله در حد فاصل بندر خمیر و قشم در دریا رخ داده و هنوز خسارتی گزارش نشده ولی فرماندار و نیروهای امدادی بندر خمیر به محل وقوع زلزله عزیمت کرده تا گزارش از وضعیت حوادث احتمالی ارائه دهند.»


خبرگزاری فارس هم می‌گوید، «زلزله بدلیل شدت بالا باعث خساراتی به منازل مردم روستایی شده اما ارزیابی دقیق میزان خسارات نیازمند زمان بیشتری است.»

به گفته فرماندار بندرلنگه صدها منزل مسکونی در روستاهای کانونی زلزله در منطقه مهران آسیب ۱۰۰ درصدی دیده‌اند.

فرماندار بندر لنگه اضافه کرده است، عمده خسارات زلزله مربوط به منطقه سایه خوش بود اما زلزله‌های دوم و سوم ۶.۱ و ۶.۳ درجه‌ای سبب گسترده شدن دامنه خسارات در منطقه شده است.

محمدحسن نامی، رییس «سازمان مدیریت بحران کشور» نیز با اشاره به این که کانون این زلزله در۳۴ کیلومتری بندر خمیر بوده، گفته است: همچنین کانون زلزله۴۱ کیلومتر تا شهرستان کنگ و ۴۸ کیلومتر تا بندر لنگه فاصله دارد و در نقاط مختلفی از احساس شده است. همچین این محل ۱۰۷ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد.»

فرماندار قشم هم گفته است که گزارش‌های اولیه نیروهای امدادی حاکی است، این زمین لرزه در منطقه لافت و غرب جزیره قشم تا این لحظه خسارات مالی و جانی نداشته است.

در همین حال، به دنبال وقوع سه زمین لرزه بالای شش درجه در مناطق جنوبی استان هرمزگان مردم جزیره قشم شب را در خیابان‌ها به صبح رساندند.

گفته می‌شود، این زلزله‌ها در شماری از شهرهای استان هرمزگان از جمله در بندرعباس، میناب، رودان، قشم و امارات عربی متحده احساس شده است.


گزارش‌ها در شبکه‌های‌اجتماعی حاکی است که به دنبال این زلزله مردم در چند شهر از جمله بندرعباس و جزایر قشم و کیش به خیابان‌ها آمدند. خبرگزاری مهر در این باره نوشت: «بسیاری از مردم اکنون در خارج از منازل به سر می‌برند.»/

https://www.asianews.ir/u/77u
اخبار مرتبط
تلفات زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر جنوب‌شرق افغانستان به بیش از هزار کشته و هزاران مجروح رسیده است که با ادامه آوار برداری افزایش خواهد یافت.
جزیره کیش و منطقه چارک در سرزمین اصلی طی دو روز اخیر بیش از ۵۰ بار لرزیده است و هراس مردم سبب شده که در چادرهای اطراف شهر و استادیوم ها اسکان داده شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید